به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین امیرعلی لطفی، دیروز 17 مهر در پیش همایش بررسی دیدگاههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با موضوع نگاه مدیریت به تفسیر المیزان، گفت: مدیریت بدون تربیت موثر نیست و باید مبتنی بر تربیت و منتج به تربیت باشد و مدیریتی که تولید مایجتاج لازم برای تربیت انسان متعالی نکند در چارچوب نظام وحیانی نمیگنجد.
وی با بیان اینکه قرآن کتاب تربیتی است و مدیریت هم برای تربیت است، اظهار کرد: زمانی اقتصاد و سیاست و مدیریت قرآن شکل میگیرد که تربیت هدف آن باشد و اگر میگوییم هر آیه قرآن دارای مدالیل و وجه مدیریتی است به معنای آن است که جهت مدیریتی در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی و ... با هدف تربیت است.
لطفی بیان کرد: علامه طباطبایی هم فیلسوف و هم مفسر بود به همین دلیل المیزان برآیند تفکر، برنامه ریزی و عمل راهبردی است و نتایج آن در درون تفسیر وی مشاهده میشود اگر چه در نگاه نخست هیچ آیهای نیست که علامه با نگاه مدیریتی و مبتنی بر ادبیات مدیریتی آن را تفسیر کرده باشد؛ بلکه هدف وی تفسیر عمومی بوده است.
وی اظهار کرد: المیزان تنها تفسیری است که به زبانهای مختلف ترجمه و نه در دنیای اسلام بلکه در همه دنیا مور توجه محققان است و علامه در دوره خود گویی فشارها و تهدیداتی که قرار است علیه شیعه رخ دهد را میدانسته و اندیشه راهبردی برای آن داشته است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با طرح این سوال که علامه تفسیر عمومی کرده، اما باید دید که آیا میتوان برداشت مدیریتی از تفسیر ایشان کرد، تصریح کرد: آنچه من برداشت کردهام این است که آیهای نیافتم که علامه ذیل آن به مدلول مدیریتی دلالت کرده باشد و اساسا در مقام این نوع تفسیر نبوده است ولو در ایاتی که ظهور مدیریتی بیشتری دارد.
لطفی ادامه داد: آیات 159 سوره آل عمران، 28 سوره قصص و 246 و 247 سوره بقره از جمله آیات مشهور مدیریتی است اما علامه آن را تفسیر کرده بدون اینکه نگاه مدیرتی بر آن داشته باشد اما مجموعه تفسیر وی براین آیات میتواند درسنامه مدیریتی تدوین کند.
وی تاکید کرد: علامه یک تعبیر کلیدی به نام«مالک مدبر» دارد که مفهوم مرکزی مدیریت و رهبری در وحی است و قابل تحلیل جدی برای مدیریت است اگر چه خود علامه در هنگام به کاربردن این تعبیر نگاه مدیریتی نداشته است.
وی با بیان اینکه در علم مدیریت کنونی در دهههای ابتدایی قایل به این مسئله بودند که مالکیت و مدیریت باید با هم باشد و بعدها این را به عنوان چالش مطرح کردند اما در دهههای اخیر مجددا تفکیک این دو را به عنوان چالش بیان میکنند اما علامه در همان دوره بر تعبیر مالک مدبر تصریح کرده است.
لطفی با بیان اینکه تک تک آیات قرآن مدالیل مدیریتی دارد تاکید کرد: علامه طباطبایی هم برای نظام تشریع و هم نظام تکوین پیوستگی جدی و بنیادین مطرح کرده است که نظریه پایه در مدیریت یعنی همان نظریه سیستمی است و در یک کلام قرآن را به عنوان سند راهبردی برای مدیریت و راهبری انسان و تعبیر مالک مدبر را پیریزی نظام مدیریت رحمانی معرفی میکند.