کد خبر: 1460992
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴

اعتقاد حکیمان ایران‌ و پیشوایان دینی بر امر تغذیه «غذای تو، دوای تو باید باشد»‏

گروه سلامت: حکیمان ایران‌ زمین معتقد بودند: اگر طبیب، درمان بیمار خود را از اصلاح غذای او آغاز نکند، گویی بر کشتن وی جرأت یافته است! ‏امام صادق(ع) نیز در این مورد می‌فرمایند: «غذای تو، دوای تو باید باشد».‏

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از سایت انجمن تحقیقات طب سنتی ایران، آن اندازه از توجه به ‏تغذیه اصولی و درست که در طب ایرانی به چشم می‌خورد، کمتر در دیگر مکاتب طبی دنیا دیده می‌شود‎.‎

حکیمان ایران‌ زمین معتقد بودند: «اگر طبیب، درمان بیمار خود را از اصلاح غذای او آغاز نکند، گویی بر کشتن وی جرأت یافته ‏است»! نظر پیشوایان دینی نیز اهمیت بی‌اندازه تغذیه را به ما گوشزد می‌کند‎.‎

رسول خدا فرموده‌اند: «معده، خانه همه بیماری‌ها است.» و در قرآن کریم هم به دقت در خوردن و آشامیدن تأکید شده است، از جمله ‏عنوان شده است: «انظر الی طعامک» (به غذایت با دقت بنگر‎(.‎

به گفته ناصر رضایی پور، متخصص طب سنتی؛ لازم است اینجا به موضوع دیگری ‏هم توجه شود و آن نقش «ادویه» -به عنوان گروه بزرگی از مصلح‌ها- در اصلاح مواد غذایی است. متأسفانه امروزه بیشتر به ادویه ‏به عنوان مزه‌دهنده و رنگ‌دهنده غذاها توجه می‌شود و اینکه غذاها و ادویه‌ها پس از ورود به بدن موجب چه تغییرات مطلوب یا ‏نامطلوبی می‌شود، مغفول واقع می‌شود‎.‎

باید دقت کرد که بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های جسم و روح و روان انسان‌ها، تا زمانی که الگوی زندگی و از جمله خوردن ‏و آشامیدن آنان کامل و درست نباشد، میسّر نخواهد شد‎.‎

امام صادق(ع) می‌فرمایند: «غذای تو، دوای تو باید باشد» یعنی باید با توجه دقیق به آنچه می‌خوریم، در پی رفاه و تندرستی و شادابی ‏هم باشیم‎.‎

اصلاح تغذیه، یک ضرورت است

طب ایرانی بر پایه نظریه اخلاط چهارگانه (سودا، صفرا، بلغم و خون) و نیز مفاهیم «مزاج» و کیفیت‌های چهارگانه سردی، گرمی، ‏تری و خشکی بنا شده است‎.‎

هر انسانی به طور سرشتی و ژنتیکی دارای طبیعت یا مزاجی است که موجب ویژگی‌های خاص جسمی، روحی و اخلاقی در وی ‏می‌شود و رابطه او با دنیای پیرامونش و از جمله خوراکی‌ها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. مثلاً یک فرد گرم‌مزاج تحمل گرما را ‏ندارد، در زمستان لباس کم می‌پوشد، آب زیاد می‌خورد، میل به خنکی‌ها و غذاهای سرد نظیر ماست و خیار و ترشی دارد، در ‏صورت مصرف زیاد غذاهای گرم چون عسل و خرما و دارچین، ممکن است جوش و خارش و کهیر پیدا کند و‎....‎

در جهان آفرینش، علاوه بر انسان‌ها، همه جانداران و حتی موجودات بی‌جان، رنگ‌ها، تصویر‌ها، هواها، اقلیم‌های جغرافیایی و... ‏طبع و مزاج خاص خود را دارند. هر ماده غذایی هم، بسته به طبع و مزاج خود، وقتی وارد بدن می‌شود موجب تولید نسبتی از اخلاط ‏چهارگانه و ایجاد کیفیاتی در بدن می‌شود. مثلاً کاهو، طبع سرد و تر دارد یا زنجبیل، گرم و خشک است‎.‎

captcha