مهاجرت بی‌سابقه مسلمانان روهینگیا درپی تهدیدهای حکومت میانمار
کد خبر: 1463343
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴

مهاجرت بی‌سابقه مسلمانان روهینگیا درپی تهدیدهای حکومت میانمار

گروه بین‌الملل: در پی فشارها و تهدیدهای حکومت میانمار علیه مسلمانان این کشور، تعداد زیادی از مسلمانان روهینگیا به‌صورت بی‌سابقه‌ای سوار بر قایق، میانمار را به مقصد تایلند و مالزی ترک کرد‌ه‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «World Bulletin»، کریس لیوا، رئیس پروژه آراکان برای ارتقای وضعیت مسلمانان، اعلام کرد: در طول یک هفته حدود 8 هزار مسلمان روهینگیا ایالت راخین در شمال میانمار را ترک کردند.
مهاجرت هفته گذشته، بزرگترین مهاجرت جمعی مسلمانان از آغاز خشونت‌های بودائیان علیه آن‌ها در سال 2012، محسوب می‌شود.
لیوا افزود: پلیس میانمار حتی در طول روز هم اجازه می‌داد که قایق‌ها به دهانه رود «ناف»، مرز مشترک میانمار و بنگلادش، بروند و برخلاف گذشته مسلمانان را برای دریافت پول پیش از سوار شدن بر قایق‌ها متوقف نمی‌کردند.
وی در ادامه تأکید کرد: شرایط به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد همه‌چیز برای خروج مسلمانان از قبل برنامه‌ریزی شده است.
به‌تازگی دولت میانمار با طراحی توطئه‌ای جدید، اعلام کرد که مسلمانان باید با پذیرفتن هویت بنگالی حق شهروندی دریافت کنند و هرکس که از این کار امتناع کند و حق شهروندی نداشته باشد، بازداشت خواهد شد.
پیش از این دولت میانمار با خودداری از اعطای حق شهروندی به مسلمانان، آن‌ها را در معرض حمله و کشتار توسط تندروهای بودایی قرار داده بود.
بسیاری از مسلمانان میانمار با تأکید بر اینکه پذیرفتن هویت بنگالی برای گرفتن حق شهروندی، آن‌ها را در معرض خطرات بزرگتری قرار می‌دهد؛ از این کار امتناع کرد‌ند.
پس از آن و با آغاز موج دستگیری‌ها، جمعیت بی‌سابقه‌ای از مسلمانان مجبور به ترک این کشور شدند و این‌ بار پلیس میانمار که در کشتارها هرگز از مسلمانان حمایت نمی‌کرد، راه‌ را برای خروج پرخطر آنان از کشور باز کرد.
پیش‌تر مسلمانانی که میانمار را ترک کرده بودند، به دلیل امتناع کشورهای همسایه از پذیرش آن‌ها با وضعیت وخیمی مواجه شده بودند. بسیاری از آن‌ها در مرز تایلند گرفتار قاچاقچیان انسان، عده‌ای غرق شدند و بسیاری نیز در اردوگاه‌های آوارگان شرایط سختی دارند.

captcha