کد خبر: 1463838
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
علی‌رضا کریمی‌صارمی:

برپایی کارگاه‌های هنری زمینه موفقیت بیشتر عکاسی عاشورایی را فراهم می‌کند

گروه هنر: برگزاری کارگاه‌های هنری امکان بیشتری برای موفقیت عکاسی دینی فراهم می‌کند و با برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اساتید این رشته، چگونه عکاسی کردن را به عکاسان جوان می‌آموزد.

علی‌رضا کریمی صارمی، هنرمند عکاس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ویژگی عکاسی مذهبی اظهار کرد:عکاسی مذهبی را باید زیر گروه عکاسی مستند اجتماعی دانست. در این شکل از عکاسی به آیین‌ها و مناسک توجه ‌می‌شود، البته پر واضح است افرادی که در این حوزه عکاسی می‌کنند علایق و سلایق آنها بیشتر سمت و سوی این‌گونه مضامین سوق پیدا کرده است.

وی درباره کیفیت در عکاسی مذهبی گفت: در عکاسی مذهبی شرط مهم و اصلی اطلاعات و دانش دینی است، البته پر واضح است که عکاس باید هنر عکاسی را بشناسد، اما این خصیصه به تنهایی در این حوزه جوابگو نیست، بلکه این دانش دینی است که به عکاس این امکان را می‌دهد از تصاویری عکاسی کند که از دید خیلی‌ها مخفی مانده و بیننده با دیدن آن به دست آوردهای جدیدی دست پیدا می‌‌یابد.

این عکاس ادامه داد: اگر ما عکاس را هنرمندی بدانیم که صاحب اندیشه و تفکر است باید این حق را برایش قائل باشیم که در هر شکلی که می‌خواهد ورود کند با این توضیح شرایطی فراهم خواهد آمد تا عکاسانی در این حوزه کار کنند که دوربین‌شان به خوبی با المان‌های دینی آشناست. در این میان باید به یاد داشت که آشنایی عکاس با مفاهیم دینی این امکان را برای تماشاگر فراهم می‌آورد تا احساس صمیمت بیشتری با عکس‌های گرفته شده، کند.

وی درباره نمایشگاه‌های عکسی که با محوریت عاشورا هر ساله در ماه محرم برگزار می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه آسیب جدی در این حوزه این است که عکاسان ما در برخی مواقع فراموش می‌کنند عکاس هستند و بیشتر نقش عکسبردار را ایفا می‌کنند. عکسبردار صاحب فکر و اندیشه نیست، بلکه تنها دوربین دارد که باید به واسطه آن از پیرامون خود عکس بگیرد. در چنین شرایطی طبیعی است که تصاویری که در بسیاری از این نمایشگاه‌ها مشاهده می‌شود تنها به مناسک و عزدارای‌ها خلاصه شده باشد. با این توضیح توصیه می‌کنم تا زمانی که کسی در حوزه عاشورا به خودباوری لازم نرسیده است  اقدام به عکاسی مذهبی نکند.

وی متذکر شد: زمانی که از عکاسی صرف از مناسک به عنوان یک کار کلیشه‌ای نام می‌بریم، منظور پایین آوردن سطح مناسک نیست، بلکه نگاه درون‌گرای عکاس است که مد نظر ماست. منظورم را اینگونه بیان می‌کنم که توجه به عاشورا تنها در عزدارای برای به شهادت رسیدن اباعبدالله (ع) نیست، چون اگر خداواند می‌خواست می‌توانست با امداد غیبی امام را محفوظ نگاه دارد. در کلامی دیگر این فلسفه عاشورا است که تا ابد در جهان باقی خواهد ماند و سبب نجات انسان‌ها خواهد شد.

این عکاس در پایان با بیان این‌که برگزاری کارگاه‌های هنری امکان بیشتری برای موفقیت عکاسی دینی فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها به خودی خود اقدام بدی نیست، ولی به شرطی که پیش‌تر با برگزاری کارگاه‌های متعدد، داشته‌های علمی عکاسان ارتقا داده شود، همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اساتید این رشته، چگونه عکاسی کردن به عکاسان جوان آموخته می‌شود.

captcha