سیدمحسن موسویبلده، پیشکسوت و مدرس قرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه در زمینه تلاوت قرآن کریم در شب عاشورا یک پس زمینه تاریخی وجود دارد، گفت: اهتمام به قرآن و تلاوت آن توسط ائمه هدی(ع) و علمای شیعه در صدر اسلام وجود داشته است و در سوره مبارکه مزمل اشاره شده است که پیامبر(ص) در دل شب، مؤظف به تلاوت قرآن کریم بودند.
وی با بیان اینکه همه ائمه معصومین(ع) قاریان قرآن بودهاند، افزود: بحث انس با قرآن از طریق تلاوت و درک معانی و مفاهیم آن از جمله مواردی بود که ائمه اطهار(ع) و شاگردان آنان به آن اهتمام بسیار زیادی داشتند. به این ترتیب میتوان گفت که در آغاز، شیعه توأمان با هم به عترت و قرآن اهتمام ویژه داشت.
آغاز حرکت جدید تشیع در قرائت قرآن از 60 سال پیش
این استاد علم قرائت قرآن با طرح این سؤال که چه اتفاقی افتاد که در طول تاریخ این اهتمام کاهش یافت و فاصله ایجاد شد؟ گفت: این بحث نیاز به یک تحلیل همه جانبه دارد که باید حتماً به آن پرداخته شود، نهایتاً اینگونه شد که نسبت به قرائت قرآن کریم در بین تشیع یک کم همتی به وجود آمد و اهل تسنن بیشتر به بحث قرائت پرداختند.
خوشبختانه از حدود 60 سال پیش در ایران که کشور حضرت علیابنابیطالب(ع) و عترت است نهضت جدید برگشت به امر قرائت قرآن کریم آغاز شد.
فاصله زیادی با فرهنگ تلاوت قرآن وجود دارد
موسویبلده اظهار کرد: این حرکت توسط اساتید ارزشمندی همچون مرحوم مولایی و استاد محمدتقی مروت آغاز شد، اما هنوز فاصله زیادی با برگشت به فرهنگ تلاوت قرآن داریم و قطعاً برگزاری طرحهایی همچون «طرح ملی نوای قرآن در شب عاشورا» میتواند کمک زیادی به ایجاد این فرهنگ داشته باشد و برای این کار نیاز به طرحهای بیشتری داریم.
طرح «نوای قرآن در شب عاشورا» بازگشت به فرهنگ تلاوت قرآن توسط ائمه(ع) است
وی گفت: بنابر این دلیل اینکه در شب عاشورا و یا ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) کمتر قرآن کریم تلاوت میشود به این پسزمینه تاریخی مرتبت است، البته این فرهنگ کم کم دارد به اصل خود برمیگردد و همانطور که گفته شد برگزاری طرحهای ملی با عنوان ختم قرآن در شب عاشورا و یا احیا قرآنی شب عاشورا میتواند بازگشت به این فرهنگ را سرعت دهد.
این استاد علم قرائت قرآن کریم افزود: مسئله تلاوت قرآن کریم توسط امام حسین(ع) و یاران باوفایشان دقیقاً در شب عاشورا اتفاق افتاده است و در واقع قرائت قرآن کریم در شب عاشورا تأسی به امام شهدا خواهد بود. عصر تاسوعا که آثار حمله دشمنان به خیمههای اباعبدالله(ع) پیدا شد، آن حضرت از حضرت اباالفضل(ع) خواستند تا از دشمن برای شروع حمله یک شب مهلت بگیرند.
امام حسین(ع) برای تلاوت قرآن از دشمن مهلت خواستند
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: امام حسین(ع) که مظهر عزت، وقار و شرف بودند و حاضر نبودند به هیچ وجه در برابر دشمن کوتاه بیایند برای تلاوت قرآن و اقامه نماز از دشمن یک شب مهلت میخواهند، شما اگر سراسر واقعه عاشورا را مطالعه کنید هیچ سندی را نخواهید یافت که امام حسین(ع) از دشمن طلب مهلت کرده باشند و تنها در عصر تاسوعا برای تلاوت قرآن و اقامه نماز از دشمن مهلت میگیرند.
این داور بینالمللی مسابقات قرآن بیان کرد: در اینجا اهمیت تلاوت قرآن کریم مشخص میشود، اهمیت این موضوع به حدی است که مظهر عزت و شرف برای خواندن آیاتی از قرآن کریم از دشمن تقاضای مهلت مینماید. این پیام تاریخی امام حسین(ع) برای تشیع و برای مسلمانان است که من قرآن را و نماز را دوست دارم. در آن شب حضرت سیدالشهدا(ع) و یارانش به نماز شب و تلاوت قرآن پرداختند و تعبیر زیبایی شده است که میگویند در آن شب اگر از کنار خیمهها عبور میکردی صدای مناجات به حدی بود که گویی از کنار کندوهای زنبور عسل عبور کردهای.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان خاطرنشان کرد: اگر امروز تلاوت قرآن کریم در شب عاشورا که توسط خود حضرت سیدالشهدا(ع) پایهگذاری شده است، احیاء شود و مردم این شب را احیای قرآنی بدارند، بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود و باید با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم و عاشقان اباعبدالله(ع) مواجه شود.
احیای قرآنی شب عاشورا باید زودتر عملی میشد
این استاد علم قرائت قرآن کریم با اشاره به اینکه جامعه اسلامی باید زمانی بسیار زودتر از زمان فعلی به سراغ آن میرفت، گفت: البته چنین حرکتی به صورت محدود از سوی برخی از فعالان قرآنی کشورمان همچون «استاد سیدمهدی سیف» صورت میگیرد که شب عاشورا احیای قرآنی میشود، این کار صحیح و خیر ایکنا حرکت بسیار ارزشمندی است و امیدوارم که همه جامعه به کمک این حرکت بیایند تا این فرهنگ اشاعه داده شود.
اجرای ختم قرآن در شب عاشورا به صورت محدود
موسویبلده تصریح کرد: مؤسسه احسن الحدیث از زمانی که در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) مستقر شده است چنین حرکتی را آغاز کرده است و این کار توسط بانیان حسینیه حضرت علی اکبر(ع) انجام میشود و شبهای عاشورا در مراسمی که گرفته میشود یک ساعت قرآن توسط قاریان تلاوت میشود و مطالبی در رابطه با قرآن گفته میشود و بعد از آن عزاداری شروع میشود.
وی در ادامه با بیان این مطلب که قرآن و عترت در ذات و اصل از هم جدا نیستند، یادآور شد: این ما هستیم که از آنها جدا هستیم، زمانی که ذکر امام حسین(ع) میشود گویی ذکر قرآن گفته شده است و بالعکس، پس یک اتحاد ذاتی بین اینها هست، ما اگر در شب شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) نمیپردازیم نقص از ما بوده است در حالی که نقص از آنها نیست. ما زمانی که تلاوت قرآن میکنیم دل خود را به دو منشأ نور که قرآن و عترت باشد وصل میکنیم، قرآن الهام بخش این مسیر مقدس برای امام حسین(ع) بود و آن حضرت هر چه که گرفتند از قرآن کریم بود.
این استاد علم قرائت قرآن کریم در پایان اظهار کرد: این حرکت نمادین باعث میشود به عمق حرکت حضرت امام حسین(ع) که از قرآن نشأت گرفته است برسیم.