کد خبر: 1471558
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد:

اطعام ایام عزاداری در فرهنگ اسلامی جمعی است/ کسب برکت از نذری امام حسین(ع)

گروه جامعه: عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص)‌ العالمیه با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی برای افراد عزادار غذا تهیه می‌شده و اطعام به صورت جمعی بوده است گفت: این سنت امروز کاملا متفاوت اجرایی می‌شود.

حجت‌الاسلام ‌و ‌المسلمین مهدی رستم‌نژاد، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص)‌ العالمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان فلسفه اطعام در ایام عزاداری اشاره و عنوان کرد: در پیشینه اسلام هنگامی که جعفرطیار به شهادت رسید پیامبر(ص) گریستند و دستور دادند برای خانواده وی که عزادار هستند غذایی فراهم کنند و به منزلشان ببرند.

وی با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی دیگران باید برای خانواده مصیبت دیده و عزادار غذا تهیه کنند اظهار کرد: امروزه این فرهنگ کاملا متفاوت جلوه می‌کند و خانواده صاحب عزا تا هفت شبانه روز از اقوام و بستگان با برپایی سفره نهار و شام پذیرایی می کنند.

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد در ادامه به اطعام سوگواران ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسین(ع) اشاره و عنوان کرد: در این شرایط نیز تمام امت مصیب دیده هستند و از قدیم الایام حتی در زمان اهل بیت(ع) غذا در روز عاشورا به صورت شخصی پخت نمی‌شد.

ریشه تاریخی اطعام در ایام عزاداری

وی با بیان اینکه در منزل ائمه اطهار(ع) نیز در روز عاشورا غذایی پخت نمی‌شد، گفت: اگر غذایی تهیه می‌شد برای عموم مردم یعنی مصیبت دیدگان و عزاداران سید الشهدا بود. در کتاب‌های تاریخ اسلام آمده است که در عاشورای سنه 352 قمری بغداد، بازارها تعطیل، خرید و فروش موقوف، قصابان گوشت ذبح نکردند و طباخان حلیم نپختند، مردم آب ننوشیدند و در بازارها خیمه برپا کردند و به رسم عزاداری کرباسی آویختند و زنان بر سر و صورت خود می‌زدند و بر حسین(ع) ندبه می‌کردند. در این بین اشاره شده است که غذای آنان نیز غذایی جمعی بوده است.

حجت‌الاسلام رستم نژاد ادامه داد: همچنین آمده است در عاشورای سال 515 قمری در مصر سفره‌های چرمی که مخصوص روز عاشورا بود گسترده می‌شد که در آن نان و ماست و برخی غذاهای دیگر بود. در واقع نذری و اطعام ریشه تاریخی دارد.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص)‌ العالمیه با تأکید بر اینکه در فرهنگ اسلامی به طور کلی غذا پختن به صورت شخصی در مراسم‌های عزاداری معمول نبوده است اظهار کرد: از زمان حکومت آل بویه به صورت رسمی سفره‌های جمعی روز عاشورا را در بغداد شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام رستم نژاد به متبرک بودن غذای نذری اشاره و عنوان کرد: هندوهای بت پرست که هیچ سنخیتی با اسلام ندارند غذای نذری را متبرک می‌دانند و از آن به مرور زمان استفاده می‌کنند. این اعتقاد به تجربه ثابت شده و شفا به دنبال داشته است.

وی با تأکید بر اینکه تبرک ریشه قرآنی دارد، تصریح کرد: حضرت یوسف(ع) پیراهن خود را برای پدر فرستاد تا چشم او را بینا کند. مسجد الاقصی نیز به سبب حضور پیامبران در آن منطقه متبرک بود. هر جا که تعلقی به امام حسین(ع) نیز داشته باشد متبرک می‌شود، غذایی که به نام امام حسین(ع) و یاد ایشان تهیه می‌شود مسلما متبرک است و می‌توان از آن کسب برکت کرد.

captcha