کد خبر: 1471988
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶

مدارس، دانشگاه‌ها و صداوسیما در تبیین نگاه صحیح از اهل بیت(ع) ضعیف عمل می‏‌کنند

گروه اندیشه: محقق و پژوهشگر ایرانی از ضعف شناخت جامعه اسلامی نسبت به نعمت امامت و اهل بیت(ع) انتقاد کرد و گفت: مدارس، دانشگاه‌ها و صداوسیما در تبیین و تشریح یک نگاه صحیح از امامت و اهل بیت(ع) در اذهان عمومی ضعیف عمل می‌‏کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، علی‌اکبر رائفی‌پور، محقق و پژوهشگر ایرانی شب گذشته، 19 آبان‌ماه در جمع دانشجویان دانشگاه شهرکرد عدم آگاهی و شناخت صحیح از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را از ضعف‌های بزرگ امروز جامعه اسلامی دانست.

وی با اشاره به ضعف مدارس، دانشگاه و صداوسیما در تبیین و تشریح یک نگاه صحیح از امامت و اهل بیت(ع) در اذهان عمومی جامعه، تصریح کرد: متأسفانه در جامعه اسلامی آن‌گونه که باید و شاید نسبت به شأن و مقام والای امامت اهل بیت(ع) آگاهی و بینش صحیح و منطقی وجود ندارد و بیشتر احساسات در این زمینه حکم فرما است.

مقام امامت از پیامبری نیز بالاتر است
رائفی‌پور با بیان اینکه مقام امامت از پیامبری نیز بالاتر است، از ضعف شناخت جامعه اسلامی نسبت به این نعمت بزرگ و با عظمت الهی انتقاد کرد و گفت: پیامبران الهی در طول تاریخ تنها برای هدایت یک قوم خاص مبعوث شدند اما امامان معصوم برای هدایت و استمرار دین الهی در کل جهان برگزیده و منتخب شدند.

وی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را حبل‌الله واقعی و پیروی و اطاعت از آن‌ها را تنها راه رسیدن به خدا دانست و به ظلم و ستم روا شده در حق امامان معصوم در طول تاریخ توسط انسان‌های سست ایمان و دنیاپرست اشاره‌ کرد.

رائفی‌پور گفت: اهل بیت(ع) برای اصلاح و دور کردن جامعه از فساد و ناعدالتی‌ها از سوی خدای متعال برگزیده شدند اما مردم سست ایمان به این نعمت‌های الهی تنها به چشم یک حاکم و فرمانروا نگاه می‌کردند که بلافاصله پس از آنکه خواسته‌ها و مطالبات نامشروع آن‌ها را فراهم نکردند، قرآن بر سرنیزه‌ها رفت و از آن‌ها روگردان شدند.

اهل بیت(ع) برای ماندگاری اسلام در اوج صبر و مظلومیت قرار داشتند
وی صبر و ایستادگی و مقاومت بی‌نظیر اهل بیت(ع) در مواجه با مشکلات و سختی‌ها را یکی از عوامل انتخاب آنها به عنوان بهترین اشرف خلق عالم دانست و تصریح کرد: اهل بیت(ع) در شرایط مختلف و در اوج صبر و مظلومیت تنها برای حفظ و ماندگار اسلام و ایجاد وحدت در بین مسلمانان تلاش کردند.

رائفی‌پور در ادامه به نقش پررنگ رسانه‌ها در تغییر سبک زندگی جامعه اشاره‌ کرد و گفت: رسانه در معنای عام یعنی رساندن چیزی به چیز دیگر که در گذشته منبرهای سخنرانی و در حال حاضر ابزار و وسایل پیشرفته الکترونیکی همچون ماهواره، اینترنت و تلفن همراه این وظیفه را برعهده داشته و دارند.

وی با بیان اینکه به یقین ماندگاری ابزار رسانه‌ای جدید به مرتب از ابزار ابتدایی گذشته بیشتر است، فرهنگ‌سازی در راستای استفاده صحیح از این ابزارها را ضروری دانست و بیان کرد: اگر فرهنگ استفاده صحیح از این ابزارها در جامعه تبیین نشود به‌طور قطع خطرساز و آسیب‌آفرین می‌شود.

عضویت در شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک زمینه ای برای تخلیه اطلاعاتی است
رائفی‌پور گفت: ابزار رسانه در حال حاضر همچون زمین‌های بازی هستند که متاسفانه ما از این زمین و حریف سرسخت آن گل می‌خوریم و جالب آنکه با آرامش تمام و در اوج غفلت و بی‌توجهی قرار داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خیلی‌ها از شبکه‌های اجتماعی گل می‌خورند و حتی متوجه نمی‌شوند، گفت: متاسفانه عدم استفاده صحیح از ابزار رسانه این نعمت بزرگ را به یک نقمت تبدیل کرده است.

رائفی‌پور عضویت در شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک را فراهم‌سازی زمینه برای رصد و تخلیه اطلاعاتی دانست و تصریح کرد: عضویت در شبکه‌های اجتماعی زمینه و موقعیت را برای رصد، آنالیز و سرقت اطلاعات شخصی افراد فراهم می‌کند و این امر موجب می‌شود فرد در هر زمان و مکان رصد و تخلیه اطلاعاتی شود.

وی ابزار رسانه را به یک هوش مصنوعی و نامرئی تشبیه‌کرد و گفت: اینترنت یک هوش مصنوعی و نامرئی است که در اوج غلفت و بی‌توجهی کاربران خودش، اطلاعات شخصی آن‌ها را رصد و هویت افراد را کشف می‌کند.

یکی از عناصر هسته‌ای نظام به‌واسطه این روش‌ها شناسایی و به شهادت رسید
رائفی‌پور با اشاره به اینکه یکی از عناصر هسته‌ای نظام به واسطه این روش‌ها شناسایی و به شهادت رسید، بر لزوم هوشیاری و دقت کامل در استفاده از این ابزار تأکید کرد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها علاوه بر فواید مثبت فراوان ابزار و سلاحی خطرناک در دست دشمن هستند، عدم آگاهی و آموزش صحیح در استفاده از این ابزار را مشکل و معضل عمده امروز کشور دانست.

رائفی‌پور با اشاره اینکه مردم ما با آزمون وخطا به خطرات و آسیب‌های ابزار رسانه همچون اینترنت پی‌برده‌اند، نبود مربی آگاه و بصیر در این عرصه را محسوس دانست و گفت: چرا مردم ما باید با آزمون از ابزاری که مایه آسایش و راحتی آن‌ها قرارداده شده آسیب ببینند و به خطا و اشتباه بودن استفاده افراط‌گونه از این وسایل پی ‌ببرند.

captcha