سحر حقگو، هنرمند تصویرگر، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: با شرایط نامعلومی که در زمینه تصویرگری دینی حاکم است، من و بسیاری از همکارانم رغبتی به انجام چنین تصویرگری که چهرهنگاری معصوم(ع) یکی از ارکان آن است نداریم.
وی گفت: چارچوب و ضوابط مشخصی در زمینه تصویرگری مذهبی وجود ندارد؛ هر چند که از سوی نهادهای قانونی و تخصصی این حوزه همچون انجمن فرهنگی تصویرگران تاکنون صحبتها و اقداماتی مؤثری صورت گرفته است تا آئیننامهای در مورد حدود فعالیت هنرمندان و اینکه تا چه حد مجاز به پرداختن به جزئیات تصویرگری مذهبی هستند، تدوین شود که البته تاکنون به نتیجهای دست پیدا نکردهایم.
حقگو تصریح کرد: در این زمینه نه هنرمند و نه نهادهای فرهنگی و هنری فعال در حوزه تصویرگری تصمیمگیرنده و تعیینکننده نیستند و باید مشخص شدن ضوابط و چارچوب فعالیت در این حوزه تنها از سوی ارشاد و معاونت است؛ تا آن زمان بیشتر تصویرگران یا از فعالیت در حوزه تصویرگری دینی سرباز میزنند و یا در صورت فعالیت در این عرصه شاهد خلق آثار کلیشهای و بدون خلاقیت هستیم.
این هنرمند تصویرگر ادامه داد: بخشی غالبی از هنر تصویرگری مربوط به کتابهای داستانی کودک و نوجوان میشود که درصدی زیادی از آنها را داستانی دینی و مذخبی به خود اختصاص میدهند؛ مطلع هستم که انتشاراتی همچون انتشارات طلایی در تکاپو برای تعیین تکلیف فعالیت هنرمندان تصویرگر در حوزه تصویرگری دینی و چهرهنگاری معصوم(ع) است که امیدوارم هر چه زودتر نتیجهای حاصل شود.
این هنرمند تصویرگر که آثاری از وی در نمایشگاه «دشت گریان» به مناسبت ایام محرم به نمایش درآمده است گفت: با همه این تفاصیل چیز دیگری که در زمینه تصویرگری دینی و چهرهنگاری معصوم(ع) اهمیت دارد به شخص تصویرگر بازمیگردد که تا چه اندازه در حوزه مطالعات تاریخی و مذهبی فعال باشد و اشراف کاملی نسبت به برهه های گوناگون تاریخ اسلام داشته باشد و همچنین برداشتهایی که با پشتوانه این مطالعات می تواند در مورد خصوصیات ظاهری معصوم(ع) داشته باشد.
وی افزود: بیشک با چنین پیشفرضی، هنرمند تصویرگر قادر خواهد بود آثار ماندگاری از خود در زمینه تصویرگری دینی و چهره نگاری معصوم(ع) بدون آنکه واهمهای از واکنش های منفی، خلق کند و اطمینان از این داشته باشد که از سوی مخاطب نیز کار او با استقبال روبرو خواهد شد.
حق گو در پایان گفت: 4 اثر برای نمایشگاه دشت گریان ارسال کردم که یکی از آنها مربوط به شهادت حضرت علی اصغر(ع) میشد و دو تای دیگر به عزاداری و حرکت دسته جات سوگواری و یکی از آنها به تعزیه میپردازد، اما خبری ندارم که کدام یک از آنها اکنون بر دیوار نمایشگاه نصب شده است.