کد خبر: 1474710
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
یک استاد ارتباطات پاسخ می‌دهد؛

ماهیت شبکه‌های اجتماعی چیست؟

گروه فضای مجازی: یک استاد ارتباطات گفت: باید ماهیت شبکه‌های اجتماعی را بشناسیم، شاید برخی‌ها از شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه یاد می‌کنند، اما در واقعیت این شبکه‌ها حرفه‌ای نیستند.

مجید رضاییان، استاد ارتباطات و پژوهشگر رسانه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ماهیت شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: اساسا باید ماهیت شبکه‌های اجتماعی را بشناسیم و شاید برخی‌ از شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه یاد می‌کنند اما در واقعیت این شبکه‌ها حرفه‌ای نیستند. در دنیای وب یک، ارتباطات دو سویه و به صورت رفت و برگشت بود اما در وب دو، دنیای ارتباطات چند سویه شد و به صورت دایره‌ای بود و خود مخاطب جای رسانه نشست.

وی افزود: بر اساس گفته‌های «مارشال مک لوهان»، رسانه همان پیام است و در وب دو این گفته مک لوهان تغییر می‌کند چراکه رسانه همان مخاطب است. همچنین در تعریف مخاطب شاهد چهار مرحله پیشرفته هستیم که می‌توان به دوره پیش از وب، وب 1، وب 2 و وب 3 اشاره کرد. در دوره پیش از وب، مخاطب، در دوره وب یک، کاربر و در دوره وب دو، ارتباط گر و در وب سه و در سال 2020 شبکه‌‌وند مطرح است؛ بنابراین و با این شرایط کنونی غربالگری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی بی‌مفهوم و بی‌معناست.

باید در شبکه‌های اجتماعی به فرهنگسازی بپردازیم

این استاد ارتباطات تصریح کرد: ما باید در شبکه‌های اجتماعی به فرهنگسازی بپردازیم و حضور کاربران را فعال کنیم. شبکه‌های اجتماعی جایی است که کاربر تنها باید دیده شود و اگر این اتفاق رخ دهد، این موازنه به نفع ما که می‌خواهیم بیشتر دیده شویم، تغییر می‌کند.

وی بیان کرد: کاربران هر اندازه حضور بیشتری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند، بیشتر موفق‌ خواهند بود و تنها راه جلوگیری از آسیب‌ها و شایعات در این شبکه‌ها، تنها حضور بیشتر است.

رضاییان اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی ژورنالیسم حرفه‌ای نیستند و در آنجا هم باید همه شهروندان به ویژه خبرنگاران حضور‌شان را افزایش دهند.

وی افزود: افزایش سواد رسانه‌ای، آموزش، فرهنگ‌سازی از جمله راهکارهایی است که می‌توان سبب جلوگیری از بسیاری آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی به ویژه شایعات شد.

captcha