آئین بزرگداشت بیست و دومین هفته کتاب در خوزستان برگزار شد
کد خبر: 1475049
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹

آئین بزرگداشت بیست و دومین هفته کتاب در خوزستان برگزار شد

گروه اجتماعی: آئین بزرگداشت بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در خوزستان امروز، ۲۸ آبان‌ماه در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آئین بزرگداشت بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در خوزستان امروز، 28 آبان‌ماه در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

مهرداد شریف‌مخمل‌زاده، معاون امور اجتماعی استانداری خوزستان در این مراسم اظهار کرد: این هفته، هفته مبارکی است که تبلور عینی آن ارتقای فرهنگ کتاب و در حقیقت ارتقاء فرهنگ به معنای عام آن است.

وی با تقدیر از حضور مدیران، شهرداران و فرمانداران شهرستان‌های استان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی گفت: امیدواریم دست‌اندرکاران حوزه کتاب بتوانند سهم قابل توجهی در ارتقای فرهنگ کتابخوانی استان داشته باشند.

شریف‌مخمل‌زاده با طرح این سؤال که آیا در این هفته با برگزاری تعدادی مراسم و برپایی نمایشگاه‌های کتاب می‌توانیم به اهداف مهمی که در حوزه کتاب و کتابخوانی داریم دست پیدا کنیم؟ گفت: به‌طور قطع این هفته، هفته‌ها و ماه‌ها و سالهای گذشته و همچنین، استمرار آن‌ها در هفته‌ها و سال‌های بعد می‌تواند در ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی تأثیرگذار باشد.

معاون امور اجتماعی استانداری خوزستان افزود: مطالعات و تحقیقاتی که در یک دهه قبل در مقایسه با سال‌های اخیر در حوزه کتابخوانی انجام شد، نشان می‌دهد نرخ مطالعه در کشور و استان تا اندازه‌ای افزایش داشته اما این نرخ و اوقاتی که شهروندان استان به مطالعه می‌پردازند کافی نیست. لذا باید فعالیت‌ها را به‌صورت منسجم‌تر و سازمان‌یافته‌تر پیگیری کنیم و متوجه باشیم نقش خانواده و اولیاء و مربیان و همچنین، مدارس و آموزشگاه‌ها در سوق دادن نونهالان و نوجوانان به سمت کتاب از مؤثرترین عواملی است که باید برنامه‌ریزی لازم را نسبت به آن داشته باشیم.

وی با تأکید بر تقویت فرهنگ مطالعه از پایه اظهار کرد: ظرفیت و زیرساخت‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه احداث کتابخانه و سایر ملزومات حوزه کتابخوانی در استان انجام شد، ظرفیتی را ایجاد کرده است که بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم یا حداقل گام‌هایی جهت ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در استان برداریم.

در پایان سخنان معاون امور اجتماعی استانداری خوزستان از فرمانداران شهرستان‌های آبادان، دزفول، اهواز، مسجدسلیمان، اندیمشک و رامشیر همچنین، شهرداران شهرستان‌های اهواز، آبادان، ماهشهر، شوشتر، مسجدسلیمان، آقاجاری، دزفول، گتوند و کارون تقدیر شد.

در ادامه مسلم رحیمی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: هیچ‌چیز در زندگی جای کتاب را نمی‌گیرد. این فرهنگ در فرهنگ دین، در نظام جمهوری اسلامی و همچنین بین ایرانیان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه با تقدیر از دست‌اندرکاران حوزه کتاب و کتابخوانی استان عنوان کرد: ما از استان‌های منحصر به فردی هستیم که یکی از علمای طراز اول ما مسئولیت یک کتابخانه را برعهده دارد و ایشان آیت‌الله شفیعی هستند که متولی یکی از کتابخانه‌های شهرستان اهواز هستند. همین‌طور در کتابخانه‌های مختلف در جای جای استان بحمدالله جنب و جوشی بین نسل جوان ما و اقشار مختلف وجود دارد.

رحیمی گفت: در ترویج کتاب و کتابخوانی هر قدر تلاش کنیم و به نهاد کتابخانه‌های عمومی کمک کنیم شاید کافی نباشد. همه شهرداران، فرمانداران، مسئولان و اصحاب رسانه عهد و پیمان ببندیم که جهت منویات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب تلاش بیشتری کنیم، نسل کودک، نوجوان و جوان خود را بیشتر با کتاب آشنا کنیم. با تبلیغ در رسانه‌ها، تبلیغات میدانی و همچنین در فضای ادارات و مراکز عمومی دست به دست هم دهیم که این فرهنگ روز به روز ترویج بیشتری پیدا کند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه کتاب محصول اندیشه و تفکر انسانی است و تفکر بالاترین عبادت میان دیگر عبادات برشمرده شده است، اظهار کرد: ارزشمندترین منابع در اهمیت کتاب نزد ما مسلمان‌ها و شیعیان وجود دارد. این اهمیت در آیات قرآن،‌ در احادیث و روایات، سیره پیامبر و ائمه(ع) قابل مشاهده است.

وی تأکید کرد: در بحث کتاب و کتابخوانی عوامل متعددی باید دست به دست هم دهند تا شاخص‌های مطالعه رشد پیدا کند. در مرحله اول در بخش سخت‌افزاری؛ کتابخانه‌ها، تجهیزات و بودجه‌ای که باید در نظر گرفته شود مد نظر است. در این بخش مسئولان باید اقدامات مؤثرتر و حمایت‌های بیشتری انجام دهند.

حسن‌زاده مرحله بعدی در رشد شاخص مطالعه را فرهنگ‌سازی و ترویج مطالعه مفید دانست و تصریح کرد: با توجه به رسانه‌هایی که در حال حاضر در اختیار داریم فرهنگ مطالعه باید بیش از گذشته رشد پیدا می‌کرد؛ اما متأسفانه امروز نوجوانان و جوانان و بلکه میانسالان با وجود فضای مجازی و سرعت و سهولت دسترسی به آن از مطالعه فاصله گرفته‌اند.

امام جمعه موقت اهواز با تصریح به اینکه گسترش استفاده از این فضاها علاقه به مطالعه را میان افراد کاهش داده است، اظهار کرد: کتاب‌ها در رقابت با فضای مجازی کمتر موفق بوده‌اند. باید تدبیری در خصوص این مسئله اندیشیده شود. نمی‌توان با فیلترینگ و ایجاد محدودیت در این زمینه حرکت کرد. ما این را نمی‌خواهیم و صحیح هم نیست اما باید تدبیری اندیشیده شود که مردم به سراغ مطالعه آیند.

وی با بیان اینکه برای کاهش این فاصله علاوه بر کارهای فرهنگی به اقدامات تربیتی نیز نیاز است، گفت: گاه جامعه از فرهنگ اشباع شده است اما در عمل خلاف هنجارها رفتار می‌کند که این موضوع یک مسئله تربیتی است.

حسن‌‍زاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: درصد بالایی از مراجعان کتابخانه‌ها دانش‌آموزان و دانشجویانی هستند که غالبا برای مسائل درسی به این مراکز مراجعه می‌کنند؛ گرچه این امر ارزشمند است اما محدود کردن مطالعه به کتب درسی صحیح نیست.

امام جمعه موقت اهواز در ادامه سخنان خود با تقدیر از دست‌اندرکاران حوزه کتاب در استان خوزستان گفت: این برای ما مایه مباهات و افتخار است که زمان درگذشت اندیشمندی همچون علامه طباطبایی که کتاب او در طول تاریخ بی‌نظیر است آغاز هفته کتاب و کتابخوانی است. تفسیر المیزان از لحاظ اتقان و استواری میان کتب تفسیری شیعه و اهل سنت بی‌نظیر است گرچه این به معنای آن نیست که قدم‌های بیشتری نمی‌توان برداشت بلکه همچنان فضا و مجال برای تدبر بیشتر در آیات است.

وی در پایان تقدیر و تشکر آیت‌الله موسوی‌ جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان را از دست‌اندرکاران حوزه کتاب در استان ابلاغ کرد. در ادامه آئین بزرگداشت بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، تعزیه‌ای با موضوع شهادت امام حسین(ع) و اسارت امام سجاد(ع) و اهل‌ بیت(ع) به‌روی صحنه رفت که مورد استقبال حضار  قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایکنای خوزستان، برگزاری این برنامه با حاشیه‌ای قابل تأمل و جالب توجه همراه بود. طلیعه این برنامه همانند دیگر برنامه‌ها با قرائت آیاتی از قرآن آغاز شد. حین قرائت آیات قرآن کریم، بی‌توجهی برخی حضار و رفت‌وآمد برخی دیگر که متأسفانه در برخی برنامه‌ها به امری متداول تبدیل شده است، منجر به تذکر فرزاد جمشیدی مجری این برنامه به حضار شد.

در پی این تذکر، قرائت قاری برای چند لحظه متوقف شد و مجری برنامه در این مدت جایگاه استماع آیات قرآن کریم و لزوم رعایت احترام و سکوت حین تلاوت آیات را یادآوری کرد. قرائت قرآن بار دیگر طنین‌انداز شد و این بار سکوت حضار و توجه آنها به آیات تلاوت شده به دنبال این تذکر قابل تحسین بود.

نکته جالب توجه دیگر که تحسین و توجه عده‌ای را برانگیخت، جلوگیری از ورود تازه واردین حین قرائت قرآن و ایستادن آنها پشت درب تالار به احترام آیات قرآن بود.

باشد که این تذکر و امر به معروف در میانمان سنتی متداول شود که به فرموده قرآن «وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ؛ و پند ده که مؤمنان را پند سود بخشد»(ذاریات، 55).

captcha