حسین سلطانمحمدی، منتقد و کارشناس سینما، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: محمدمهدی عسگرپور پیشتر در فیلم «قدمگاه» فضایی نظیر آنچه در «میهمان داریم» وجود دارد، تجربه کرده است. در آن فیلم به موضوع انتظار و اینکه نیروهایی در ماورا هستند که به ما پیام می دهند، اشاره داشت. در ساخته جدید این کارگردان هم مجدداً چنین اتفاقی روی داده است. هرچند در عالم واقع هم بارها خوانده یا شنیدهایم که مادران و پدران شهدا درباره به خواب آمدن فرزندانشان حرف میزنند. کارگردان نیز با توجه به این موضوع محور داستان خود را خانوادهای ترسیم کرده که 3 فرزندشان شهید شده و یکی از فرزندانشان نیز جانباز است.
وی افزود: در این فیلم نکته ظریفی وجود دارد که من از آن استنباط خودم را دارم. در «میهمان داریم» میشنویم که گفته میشود میهمان عالیقدری قرار است که به خانه آنها بیاید و تمام خانواده سعی میکنند که میزبان شایستهای برای آن فرد باشند و تصور من از این میهمان مقام معظم رهبری است، چون رهبر معظم انقلاب همیشه از خانوادههای شهدا بازدید میکنند و این خانوادهها در این دیدارها میگفتند که فرزندانشان به خوابشان آمده و آنها را از این دیدار مطلع کرده است.
این منتقد ادامه داد: «میهمان داریم» میخواهد به ما یادآوری کند که بیشتر به خانواده شهدا توجه کنیم و بیشتر زندگی آنها را بشناسیم، حتی در این کار به برخی از شبهات که میگویند خانواده شهدا منافع مادی به دست آوردهاند، پاسخ میدهد. این موضوع در فیلم «آژانس شیشهای» نیز به نوعی مطرح شد. در این فیلم نیز به واسطه شکل زندگی خانواده فیلم، به این قبیل هجمهها پاسخ داده میشود.
سلطانمحمدی با بیان اینکه جنگ ما با آنچه در جنگهای کلاسیک روی داد متفاوت است، گفت: بارها از سوی برخی افراد شنیدهایم که ادامه جنگ بعد از مقطعی غیرضروری بود. این گفته در قالب دیالوگی از زبان جانباز فیلم که نقشش را بهروز شعیبی بازی میکرد، مطرح شد، اما پاسخی که پدر آن جانباز (پرویز پرستویی) به وی میدهد، نوعی جواب به اینگونه شبههها است، یعنی ما در مقام دفاع بودیم، پس کارمان شکل ارزشمندی به خود میگیرد.
وفاداری خانوادههای شهدا بر اصول دفاع مقدس
وی متذکر شد: البته جنگ آسیبهایی با خود به همراه دارد، اما وقتی به داشتههایمان فکر میکنیم جواب لازم را میگیریم. این موضوع همچنان برای خانوادههای شهدا به عنوان اصل باقی است؛ پس برای آنچه از دست دادهاند احساس تردید نمیکنند. با این توضیحات من به لحاط مضمونی، این کار را یک اثر شایسته میدانم.
سلطانمحمدی درباره ویژگی فنی این فیلم سینمایی نیز چنین توضیح داد: پیش بردن فیلمنامه چنین داستان آرامی کار بسیار سختی است. بهویژه اینکه لوکشین «میهمان داریم» در حداقل شکل ممکن و به سادهترین شکل است، حتی در رنگ، دکور و پوششهایی که برای این فیلم استفاده شده، شاخصه اصلی سادگی محض است. درباره بازیگران این فیلم هم باید گفت که پرویز پرستویی به بهترین شکل نقش خود را ایفا کرده است. در این زمینه آهو خردمند و بهروز شعیبی هم بازی خوبی انجام دادهاند.
این منتقد سینما اذعان کرد: درباره فیلمنامه این کار هم باید گفت که داستان دارای پیچیدگی خاص نیست و اوج این پیچیدگی را میتوان در بازگشت روح شهدا دید، البته در کار اشاراتی به اینکه آنها روح شهدا هستند، میشود، اما به واسطه سادگی، اگر این اشارات نیز نبود تماشاگر متوجه چنین موضوعی میشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره شیوه تبلیغی این کار نیز گفت: «میهمان داریم» از جنسی نیست که بتوان با روشهایی چون پخش تیزر و بیلبوردهای خیابانی برای آن مخاطب کسب کرد، بلکه این فیلمها را باید همانند «شیار 143» برای علاقمندانش به نمایش درآورد. یعنی میتوان با نمایش فیلم در مساجد و شهرهایی که سینما ندارند، این موقعیت را برای کار فراهم کرد. در «شیار 143» این اتفاق روی داده و فیلم با دستگاه نمایش قابل حمل، به شهرهای دور افتاده برده میشود و برای علاقمندان به نمایش درمیآید.
وی در پایان اظهار کرد: من به همه مردم توصیه میکنم که این کار را تماشا کنند، چون این فیلم درباره خانواده شهداست و باید با احترام با آن برخورد کرد. درضمن باید از برخی کسانی که به لحاظ گرایشهای سیاسی با عسگرپور مشکل دارند، بخواهم که این تفاوت سلیقه دلیلی برای کوبیدن این فیلم نباشد، چون مقامی که کارگردان در خانه سینما دارد، ربطی به کیفیت فیلم ندارد، پس باید منصفانه به آن نگریسته شود.