شکاف در تشکیلات خودگردان زمینه‌ساز انتفاضه و تسلیح کرانه باختری است
کد خبر: 1476499
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
حسین رویوران در پاسخ ایکنا:

شکاف در تشکیلات خودگردان زمینه‌ساز انتفاضه و تسلیح کرانه باختری است

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل فلسطین درباره چگونگی تحقق مسلح کردن کرانه باختری گفت: هرگونه شکاف در ساختار تشکیلات خودگردان می‌تواند شرایط انتفاضه سوم را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حسین رویوران، کارشناس مسائل فلسطین، در پایان نشست خبری «به سوی انتفاضه سوم» در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره اینکه با توجه به شرایط امروز در قدس و کرانه باختری، آیا امکان عملی شدن مسئله تسلیح کرانه باختری وجود دارد، گفت: یکی از اقداماتی که رژیم صهیونیستی کرده است جمع‌آوری سلاح‌های فلسطینیان از طریق تشکیلات خودگردان و تحت کنترل در‌آوردن نیروهای مسلح فلسطینی از طریق توافق دایتون است.

وی افزود: اما فراموش نکنیم در انتفاضه دوم زمانی که کاملا امیدها رنگ باخته بود و افق سیاسی بسته شده بود، شاهد یک تحول در سطح دولت خودگردان فلسطین بودیم و شخص یاسرعرفات معتقد به حمایت از انتفاضه شد.

رویوران اظهار کرد: یکی از دلایل مسلح شدن انتفاضه مسجدالاقصی در آن زمان به این مسئله برمی‌گشت، در نهایت هم دیدیم که رژیم صهیونیستی به سمت حذف یاسر عرفات حرکت کرد و وی را با مسموم کردن، ترور کردند.

این کارشناس مسائل فلسطین عنوان کرد: لذا سؤال این است که ساختار دولت خودگردان با توجه به تحولات رخ داده در قدس و کرانه باختری پایدار خواهد ماند؟ هرگونه شکاف در این ساختار می‌تواند شرایط انتفاضه سوم را فراهم کند.

رویوران تأکید کرد: به عبارتی حرکتی که اکنون در قدس آغاز شده است اگر فراگیر شود آنگاه بسیاری از نیروهای مسلح فلسطینی باید تکلیف خودشان را نسبت به وفاداری به سلطه‌گران و رژیم صهیونیستی یا وفاداری به مردم روشن کنند.

همچنین ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، نیز در پاسخ به این سؤال گفت: قبل از ایجاد تشکیلات خودگردان فلسطین، سیطره امنیتی کاملا با رژیم صهیونیستی بود، حتی پلیسی با عنوان پلیس مرزبانی وجود داشت که آنها گشتی‌هایی داشتند که با حضور در مناطق فلسطینی به گشت‌زنی می‌پرداختند.

وی اضافه کرد: اما با تشکیل حکومت خودگردان، مسئله تأمین امنیت به پلیس فلسطین واگذار شد و آنها وارد مناطق پرجمعیت فلسطینی شدند و اسرائیلی‌ها از آن مناطق (مناطق الف) خارج شدند.

ابوشریف ابراز کرد: در انتفاضه اول در ابتدا بیشتر از سنگ استفاده می‌شد و در ادامه فلسطینیان از سلاح‌های سرد مانند چاقو یا زیرگرفتن صهیونیست‌ها استفاده کردند، اما در انتفاضه دوم رویکرد مبارزه به مبارزه مسلحانه و عملیات شهادت‌طلبانه تغییر پیدا کرد.

وی اظهار کرد: به عنوان نمونه یکی از عملیات‌هایی که جهاد اسلامی انجام داد و باعث شد رژیم صهیونیستی پس از آن، فتحی شقاقی، بنیانگذار جهاد اسلامی را به شهادت برساند، عملیاتی بود که طی آن 24 سرباز صهیونیست به هلاکت رسیدند و 70 نفر دیگر نیز زخمی شدند و این سیر تحولی بود که در فاصله میان دوانتفاضه رخ داد.

ابوشریف تصریح کرد: انتفاضه دوم به سرعت به رویکرد مسلحانه روی آورد. علت آن وجود سلاح به شکل گسترده در مناطق فلسطینی‌نشین بود. دیگر اینکه فلسطینیان توانسته بودند به فناوری ساخت مواد منفجره و ماشین‌های بمبگذاری شده دست پیدا کنند.

وی یادآور شد: به همین دلیل از سال 2002 تا 2005 رویکرد مبارزره تقریبا مسلحانه بود و سبب شد در این مدت حدود 1100 صهیونیست به هلاکت برسند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران خاطرنشان کرد: اما متاسفانه از 2005 میلادی تا الان این قضیه برعکس شد و تشکیلات خودگردان فلسطین از آن زمان تلاش کرد هر نوع سلاح را از دست مردم فلسطین خارج کند و تا حد زیادی هم در این امر موفق بود.

وی تصریح کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین بسیاری از مجاهدان حماس و جهاد اسلامی را دستگیر کرد و به زندان انداخت و به آنها گفت اگر می‌خواهید از زندان آزاد شوید باید یک سلاح تحویل دهید. یعنی اگر کسی خودش هم سلاح نداشت باید یک سلاح تحویل می‌داد تا می‌توانست از زندان خارج شود. این مسئله به تشکیلات خودگردان فلسطین کمک زیادی کرد تا بتواند مقدار زیادی سلاح را از دست مردم خارج کند.

ابوشریف اظهار کرد: همچنین در طی این مدت تعداد زیادی از مجاهدان فلسطینی چه از حماس و چه از جهاد اسلامی تصفیه شدند، به گونه‌ای که تنها از جنبش جهاد اسلامی 370 رزمنده به شهادت رسیدند و این نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین تا چه حد برنامه گسترده‌ای برای تسویه مقاومت دارند.

وی ابراز کرد: به خاطر همین، روند مسلح کردن کرانه باختری، روند ساده‌ای نیست، هر چند محال هم نیست. اگر تشکیلات خودگردان فلسطین از این مسئله چشم‌پوشی کند به سرعت گسترش خواهد یافت.

ابوشریف عنوان کرد: اگر روند انتفاضه گسترش پیدا کند و هماهنگی امنیتی میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان نباشد شاهد شدت یافتن مبارزات فلسطینی‌ها خواهیم بود. اما تا وقتی هماهنگی امنیتی میان این دو وجود داشته باشد و کرانه باختری آرام باشد تسلیح کرانه باختری دشوار خواهد بود.

captcha