مجالس عزاداری نبايد طولانی و خسته‌كننده باشد
کد خبر: 1521997
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۲
گفت و گو با «اميرمحسن سلطان‌احمدی»، ذاكر و بلاگر اهل‌بيت(ع)

مجالس عزاداری نبايد طولانی و خسته‌كننده باشد

مجالس عزاداری كه طولانی و خسته‌كننده باشد می‌تواند موجب دلسردی و دل‌زدگی مخاطبان به ويژه جوانان از اين مجالس شود.

« امير محسن سلطان‌احمدی »، ذاكر و بلاگر اهل بيت(ع)، در گفت و گو با خبرنگار افتخاری ايكنا با بيان اين مطلب درباره وظيفه مداحان در قبال عاشورا و محرم گفت: مداحان اهل بيت(ع) سرمايه عظيمی در دست دارند كه بايد در حفظ آن كوشا باشند چرا كه مداحی می‌تواند احساسات عاشورايی را بسيج كند و اهداف امام حسين(ع) را در قالب شعر در دل‌های عزاداران به ويژه جوانان جای دهد.
وی با اشاره به انتخاب اشعار از سوی مداحان اظهار كرد: مداحان بايد شأن و منزلت امام حسين(ع) را در محتوای اشعار حفظ كنند؛ به طور مثال وقتی می‌شنويم مداحی خطاب به امام حسين(ع) می‌گويد: «يقين دارم كه در دل آرزويی به جز دامادی اكبر نداری»! عاشورا را از مقام و رتبه بالای خود، پايين آورده است؛ اين مداح نه تنها بر خلاف تاريخ حرف زده، بلكه فكر و آرزوی خودش را بر زبان آورده است يا مداحی كه درباره امام زمان(ع) می‌گويد: «نمی‌دانم تو آواره كدام بيابان هستی كه من هم در آن آواره شوم» به شان امام اهانت كرده است در حالی كه خودش هم متوجه نيست.
سلطان احمدی اظهار كرد: وعاظ و طلاب در حوزه‌ها درس می‌خوانند و پس از مرحله آموزش، به وعظ می‌پردازند؛ همان طور كه منبر، تركيبی از علم و هنر است، مداحی هم همين طور است، بنابراين مداحان نيز بايد آموزش ببينند؛ بايد آگاهی و اطلاعات لازم را داشته باشند و هم اين هنر را داشته باشند كه چگونه بخوانند؛ اگر تنها بخش هنری را ياد بگيرند ولی از جنبه علمی غافل باشند نمی‌توانند انجام وظيفه كنند.
وی درباره درآوردن پيراهن به هنگام سينه‌زنی در برخی از مجالس گفت: مداحان نبايد در مجالس خود، عزاداران را به درآوردن پيراهن تشويق كنند چون اگر نامحرمی در مجلس باشد، اين كار به طور قطع گناه است همچنين ما در عصر و زمانه‌ای زندگی می‌كنيم كه اين صحنه‌ها به راحتی فيلم برداری و به سراسر دنيا ارسال می‌شود و زمينه لازم برای سوء استفاده مغرضان و دشمنان را فراهم می‌كند.
اين ذاكر اهل‌بيت(ع)درباره اهميت نماز و برپايی عزاداری در ايام محرم تصريح كرد: امام حسين(ع) در روز عاشورا زير رگبار تير دشمن نماز خواندند تا اعلان كنند كه حتی در ميدان جنگ هم نبايد نماز را تعطيل كرد.
وی تاكيدكرد: بايد ترتيبی اتخاذ شود كه مجالس تا ساعات پايانی شب طول نكشد به گونه‌ای‌ كه نجام يك مستحب باعث ترك واجب شود.
سلطان احمدی اظهار كرد: طولانی و خسته كننده شدن مجالس می‌تواند موجب دلزدگی جوانان و كشيدن آنان به سمت ماهواره، اينترنت، مواد مخدر، مجالس بدآموز و ... شود.
اين ذاكر و بلاگر اهل‌بيت(ع) در ادامه تصريح كرد: تقريبا ده سال است كه اينترنت وارد كشورمان شده اما تا دو سال گذشته هنوز جايگاه مذهبی پيدا نكرده بود و فضای مجازی خالی از وبلاگ و سايت‌های مذهبی بود كه خوشبختانه اين خلا در حال بر طرف شدن است البته مسؤولان نيز بايد توجه بيشتری به اين مقوله داشته باشند.
captcha