معرفی امامزاده «بابا يعقوب» در شهرستان جلفا
کد خبر: 1813345
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۶
معرفی امامزاده/5

معرفی امامزاده «بابا يعقوب» در شهرستان جلفا

نمايندگی منطقه آزاد ارس: مقبره و زيارتگاه مقدس بابا يعقوب در 50 كيلوكتری منطقه آزاد ارس، نزديكی شهر سيه‌رود است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه آذربايجان شرقی، نمايندگی منطقه آزاد ارس، در اواخر قرن يازدهم(ه.ش) يعقوب ابن ورقا در حاشيه رود ارس كنار ضلع شرقی رودخانه قره سو زندگی می‌كرد. بابا يعقوب مالك زمين‌های آن محل بود و به كشاورزی و تبليغ دين اسلام می‌پرداخت.
بابا يعقوب را در سن ۷۵ سالگی راهزنان به قتل رسانده و آن را از درخت قره آغاج آويزان كردند. جنازه بابا يعقوب را اهالی سيه‌رود در ملك خود بابا يعقوب به خاك سپردند. اين مقبره و زيارتگاه مقدس كه در 50 كيلومتری منطقه آزاد ارس، نزديكی شهر سيه‌رود است از دير باز در بين مردم منطقه از احترام و قداست خاصی برخوردار بوده است.
در مورد نسب‌نامه و شرح حال ايشان اطلاعات چندانی موجود نيست و بنا به اظهار برخی از مطلعين در حدود 120سال پيش بابا يعقوب و خواهرش كه مزار ايشان نيز در نزديكی اردوباد روبه‌روی سيه‌رود در خاك جمهوری نخجوان است از مدينه هجرت كرده و در اين منطقه ساكن شده‌اند.
از آداب و رسوم مذهبی كه در اين امامزاده برگزار می‌شود اين است كه اهالی سيه‌رود و ايری سفلی همه ساله آخرين پنجشنبه مهرماه را به زيارت اين مقبره مقدس می‌روند و به طبخ نوعی پلو مخصوص با هيزم درخت قره آغاج پرداخته و آن را در بين مردم منطقه و زائرين توزيع می‌نمايند.
اين پلو در بين مردم منطقه به نام بابا يعقوب پلوسی معروف است. مردم سيه‌رود به احترام بابا يعقوب هيزم‌های درخت قره آغاج را فقط در محوطه زيارتگاه برای پخت و پز استفاده می‌كنند.
captcha