دعا معنابخش زندگی بی‌محتوای بشر معاصر است
کد خبر: 2113131
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
واكاوی دعا در قرآن/

دعا معنابخش زندگی بی‌محتوای بشر معاصر است

گروه انديشه: به باور رئيس مركز علوم دينی «قم»، دعا به عنوان يك نگاه حقانی و اصيل كه رضای حق در آن وجود دارد، به زندگی دنيوی بشر امروز محتوا می‌بخشد و اين نگاه برخلاف ديگر مكاتب معنوی نوپديد است كه دعا تنها به زندگی بشر امروز آرامش می‌‌بخشد.

سعيد خليل‌اويچ، عضو هيئت علمی مجتمع آموزش عالی مذاهب، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به رابطه معنويت و انسان معاصر اظهار كرد: بزرگ‌ترين مشكل بشر معاصر نداشتن آرامش است و از اين‌كه انسان معاصر به دنبال آرامش و رسيدن به ساحل امن است، هيچ ترديدی نبايد داشت، اما مشكل كار در اين‌جاست كه آرامش خود را كجا پيدا كند؛ به عبارت ديگر اين ساحل امن كجاست؟
وی با تأكيد بر اينكه بازگشت انسان معاصر به سمت معنويت چيزی نيست كه ما از انسان معاصر درخواست داشته‌ باشيم، گفت: انسان‌های معاصر بعد از پشت سرگذاشتن مشكلات مكاتب مادی، متوجه اين امر شدند كه مكاتب مادی نتوانسته آن‌ها را به آرامش واقعی برساند و آرامش نسبی آن‌ها موقتی بوده است.
رئيس مركز علوم دينی «قم» تصريح كرد: بشر امروز در مسير بازگشت به معنويت قرار گرفته است، لذا احتياجی به دعوت نيست؛ زيرا بازگشت به خويشتن در جهان معاصر شكل گرفته شده است. سؤالی كه اين‌جا مطرح است اين‌كه اگر اين انسان به سمت سنت معنويی حركت كرده حال كدام سنت می‌تواند اين آرامش را به ارمغان بياورد؟
وی با بيان اينكه به طور قطع سنت‌های معنويی خاور دور يا معنويت‌های نوپديد يا سنت معنوی جديد نمی‌توانند آن آرامش را برای بشر جديد به ارمغان بياورد، عنوان كرد: در عوض يك نگاه به مراتب حقانی و اصيل كه رضای حق در آن وجود دارد و خود را به صورت دعا با خالق هستی نشان می‌دهد، می‌تواند به زندگی دنيوی صورتی ديگر ببخشد و اين نگاه سنت كاملی است كه به نام اسلام شناخته شده است.
خليل‌اويچ افزود: كاری كه امروز مروجان اصيل اسلام بايد انجام دهند، اين ‌است كه انسان معاصر بعد از اين‌كه متوجه خلأهای زندگی خود شد و به دنبال راه حل رفت، در اين صورت بايد سنت ناب اسلامی را به آن‌ها معرفی كرد سنتی كه برای هر سطح از بشر آموزه و رهنمون دارد.
وی ادامه داد: ما بايد به صورت دقيق به معرفی سنت ناب معنويی بپردازيم؛ سنتی كه ميراث غنی آن در صحيفه سجاديه و قران كريم خودش را نشان می‌دهد و معرفی اين سنت و اين ميراث بسيار متعالی كاری است كه در سطح وسيع صورت نگرفته است كه با معرفی صحيح آن بدون شك بشر امروز به آرامش از دست رفته خود دست پيدا خواهد كرد.
خليل‌اويچ در پايان يادآور شد: اگر دعای كميل را با يك ترجمه دقيق و شرحی مناسب در اختيار انسان معاصر قرار بگيرد، قطعا انسان امروز به اين سمت خواهد رفت و از اين ادعيه به بهترين نحو استفاده خواهد كرد و در فراسوی آن به آرامش خود خواهد رسيد؛ آرامشی كه در هيچ از مكاتب غيردينی به دست نياورده بود.
captcha