طرح آيات‌الاحكام در سرفصل‌های دانشگاهی قرآن را محور برنامه‌ها قرار می‌دهد
کد خبر: 2228202
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۳

طرح آيات‌الاحكام در سرفصل‌های دانشگاهی قرآن را محور برنامه‌ها قرار می‌دهد

گروه فعاليت‌های قرآنی: امام جمعه مشهد طرح آيات‌الاحكام در متون و سرفصل‌های دانشگاهی قرآن را عاملی برای توجه بيشتر دانشگاهيان و محور قرار گرفتن قرآن در برنامه های درسی عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به مشهد، مسئولان و مديران فرهنگی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری عصر امروز، پنج‌شنبه، سوم آذرماه در ديدار با آيت‌الله سيد احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، گزارشی از روند برپاپی بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران كه به همت اين وزراتخانه در حال برگزاری است ارائه كردند.
در ابتدای اين نشست، غلامرضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزير علوم، تحقيقات و فن آوری ضمن بيان فعاليت‌های فرهنگی اين وزارتخانه عنوان كرد: يكی از مباحثی كه به طور جدی در برنامه‌های دانشگاه ها قرار گرفته است، طرح جامع تشكيل معاونت فرهنگی مستقل در دانشگاه است كه فعاليت‌های سياسی و فرهنگی را دنبال كنند.
وی افزود: پايه برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها، فرمايشات امام راحل و مقام معظم رهبری در خصوص مباحث فرهنگی است و ايجاد جو رقابت مثبت در بين فعاليت‌های دينی و قرآنی از ديگر اقدامات انجام شده در دانشگاه است. برگزاری چهارمين جشنواره حركت، جشنواره شعر طلاب و دانشجويان، برپايی جشنواره‌های كمك به مستندان، و جشنواره فارابی از ديگر اقدامات انجام شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری عنوان كرد: همچنين برنامه‌های ساماندهی و حمايت‌های فرهنگی از 80 هزار دانشجوی مقيم خارج از كشور، آموزش ماهانه معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها، تقويت تشكل های سياسی در دانشگاه ها كمك به اردوهای جهادی و بسيج سازندگی، گسترش بحث زيارت حج عمره و عتبات عاليات و سفر زيارتی به سوريه برای دانشجويان و كاركنان متأهل، ايجاد حلقه های معرفتی در دانشگاه از جمله برنامه های اين معاونت است.
وی تصريح كرد: مقام معظم رهبری در آبان 88 بحث كرسی‌های آزادانديشی را مطرح فرمودند كه در آذرماه همان سال اين موضوع در دانشگاه‌ها عملياتی شد. برپايی اين دوره از جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران با حمايت حداقلی در حال برگزاری است كه حتی بودجه فرهنگی اين وزارتخانه كه حدود 40ميليارد ريال است، محقق نشده است.
وی بيان كرد: در بحث عفاف و حجاب دولت و مجلس كوچكترين حمايت مالی از دانشگاه نكردند اما وزارت علوم تلاش كرده است كه در هر شهر حداقل يك دانشگاه ويژه بانوان و در دانشگاه‌های بزرگ يك پرديس بانوان ايجاد شود.
در ادامه اين نشست آيت‌الله سيداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، با انتقاد از وضعيت عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها گفت: اقدامات فرهنگی در دانشگاه‌ها نياز به پيگيری دارد. اگر شما بخواهيد با اين روند فعاليت فرهنگی داشته باشيد، به هيچ جا نمی‌رسيد.
وی اضافه كرد: برای رسيدن به فضای دينی و اسلامی در دانشگاه ها نياز به از خود گذشتگی است و بايد مبانی قرآن به صورت 3 يا 4 واحد در دانشگاه ها تدريس شود. اين توجه به قرآن كريم از طريق واحدهای درسی می تواند عملياتی شود و حتی شايد بتوان از طريق تغيير سرفصل ها و نه الزاما اضافه كردن واحد درسی اين مهم محقق شود.
وی ادامه داد: بايد تلاش های مسئولان به اين سمت و سو حركت كند كه قرآن كريم محور اقدامات و دروس شود. اين مهم در رشته های علوم انسانی از طريق توجه به آيات الاحكام ميسر می شود و در رشته های فنی و مهندسی نيز می توان با برنامه های مختلف توجه دانشجويان را به قرآن معطوف كرد تا قرآن در اصل حركت باشد نه اينكه قرآن در حاشيه برنامه های دانشگاهی قرار گيرد.
امام جمعه مشهد اضافه كرد: اگر می خواهيد فعاليت فرهنگی در دانشگاه ها مثمر ثمر واقع شود بايد ابتدا بحث پدافند فرهنگی در دانشگاه ها مورد توجه قرار گيرد. بحث پدافند فرهنگی بايد قبل از هر اقدام ديگر مورد توجه مسئولان فرهنگی و دانشگاهی باشد؛ زيرا در غير اين صورت اقدامات ما مانند زراعت در زمين شوره زار می شود.
آيت‌الله علم‌الهدی ضمن انتقاد شديد از وضعيت عفاف و حجاب در دانشگاه‌های غيرانتفاعی خاطرنشان كرد: سيستم دانشگاه‌های غيرانتفاعی توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوری طوری طراحی شده است كه زير بار مسائل فرهنگی نمی‌روند و ساختارشان به گونه‌ای است كه می‌خواهند يك تشكيلات ضدفرهنگ و ضددين در كشور حاكم شود.
وی ادامه داد: برطرف كردن اين مشكل نياز به اعمال قدرت شديد در اين دانشگاه‌ها دارد؛ زيرا عملاً مسئولان اين دانشگاه‌ها می‌خواهند دانشگاه محل اباحه‌گری باشد، اما اين در حالی است كه دانشجويان اين دانشگاه‌ها و خانواده های آنان و همچنين اساتيد اين دانشگاه‌ها خود نيروهای ارزشی و متدين هستند.
در انتهای اين ديدار مسئولان وزارت علوم، تحقيقات و فناوری هدايايی را به عنوان يادبود از برگزاری بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران به امام جمعه مشهد اعطا كردند.
captcha