«مرتضی خدمتكار»، مدير اداره آموزش مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی كشور، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در خصوص راهكارهای تحقق منويات مقام معظم رهبری در تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم اظهار كرد: ما راهكارهای تربيت بيشتر حافظان قرآن را در كارگروههای حفظ قرآن بررسی میكنيم.
وی ادامه داد: يكی از بحثهايی كه در اين كارگروه بر روی آن تاكيد شده است، بحث ايجاد انگيزه است. برای افراد بايد ايجاد انگيزه شود تا در اين عرصه وارد شوند و از اين رو تعهداتی كه از قبل به قرآنآموزان وعده داده شده بود، میتواند شروعی برای انگيزهبخشی به اين قرآنآموزان باشد.
وی اضافه كرد: در اين زمينه تصميم گرفته شد در كنار عملياتی كردن اين امر، فضاسازی لازم هم از طريق اطلاعرسانی انجام شود و سپس كار شروع شود. بخشی از اين كار در افزايش جوايز نفرات برتر در بين قرآنآموزان آزمون ملی حفظ و مفاهيم است كه توسط مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی كشور برگزار میشود.
خدمتكار خاطرنشان كرد: برگزاری همايشهای تجليل از قرآنآموزان برتر و اختصاص سهميههای سفرهای زيارتی به اين افراد، تنها بخشی از مسير انگيزهبخشی محسوب میشود. مسئله ديگر در ايجاد انگيزهبخشی، تدوين دورههای آموزشی است كه به جهتيابی فكری قرآنآموزان كمك میكند.
وی عنوان كرد: تمركز بر روی تدوين دورههای حفظ از قبل در مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی كشور آغاز شده بود و تاكيدات مقام معظم رهبری نيز در تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم به اين بحث سرعت بخشيد و به اين منظور يك كار پژوهشی و تحقيقاتی توسط اين مركز انجام شد.
وی درباره اين طرح پژوهشی گفت: اين طرح در جهان اسلام و در كشورهايی كه در زمينه حفظ قرآن موفق هستند، اختصاص يافته است كه شيوههای حفظ قرآن در اين كشورها شناسايی و الگوسازی شود تا رمز موفقيت كشورهايی مانند سودان، عربستان، ليبی، مصر و ... احصاء شود.
مدير اداره آموزش مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی كشور گفت: اين تحقيق در اداره پژوهش اين مركز صورت گرفت و تقريباً كار در حال تكميل است و اين دومين قدم مهم در زمينه تربيت حافظان قرآن كريم بوده است كه از تجربه ساير كشورها استفاده شود و قدم سوم در اين عرصه، ايجاد تنوع در حفظ قرآن كريم است.
اين حافظ قرآن كريم خاطرنشان كرد: اينكه بگوييم افراد فقط بايد در حفظ كل قرآن فعاليت كنند، صحيح نيست زيرا همه افراد اين توانايی و ظرفيت را ندارند و در عين حال میخواهند كه بخشی از قرآن را حفظ كنند و از اين رو تنوع در رشتههای حفظ قرآن از اهميت بالايی در فراگير شدن اين دورهها دارد.
وی افزود: اين تنوع بايد هم در شيوههای حفظ و هم در كميت حفظ قرآن كريم باشد. لذا يكی از برنامههای مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی كشور اجرای دورهها حفظ موضوعی قرآن كريم است كه كار اجرايی آن نهايی شده است و منبع و كتاب اين دوره نيز تدوين شده است.
وی اضافه كرد: در كنار حفظ ترتيبی قرآن كريم كه از قبل در كشور ما مرسوم بوده است، حفظ موضوعی نيز قابل اجرا است و به زودی به جامعه قرآنی عرضه میشود و به نظر من كار خوبی است و از وسعت و حجم كار، 30 جزء از قرآن در اين طرح به سه جزء كاهش يافته است.
مدير اداره آموزش مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی كشور اظهار كرد: باوجود اينكه در اين دورهها كميت و حجم حفظ كم شد است، ولی سعی شده است كه با فراگيری اين سه جزء، آشنايی با كل قرآن كريم برای شركتكنندگان حاصل شود و بر موضوعات احاطه پيدا كند.
وی توضيح داد: اين سه جزء، منتخب از محتوای قرآن كريم است و به گونهای انتخاب شده است كه با فراگيری آنها، مطالب مشابه بيشتری از قرآن برای فرد تبيين شود. يك جزء اين سه جزء هم آن سورههايی است كه در روايات به مناسبتهای مختلف توصيه زيادی برای قرائت آنها شده است.
اين حافظ قرآن كريم مطرح كرد: كار بعدی در زمينه تربيت حافظان قرآن كريم و تنوع شيوههای حفظ، بحث حفظ تدبری قرآن كريم است. اين طرح هنوز نهايی نشده است و جلسات مختلف كارشناسی روی آن صورت میگيرد. يكی از دلايل انصراف افراد از دورههای حفظ ترتيبی قرآن كريم، عدم توجه به بحث تدبر در معانی آيات است.
خدمتكار بيان كرد: وقتی قرآنآموز از معانی آيات و از حفظ قرآن لذت نبرد، ممكن است در ادامه راه دچار خستگی شود و انصراف دهد. اگر تدبر در كنار حفظ قرآن مطرح شود و شخص با تمام وجودش معانی آيات را بفهمد و لذت ببرد، بسيار راحتتر میتواند قرآن را حفظ كند و در امر تثبيت آيات نيز موفقتر خواهد بود.
مدير اداره آموزش مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی كشور تصريح كرد: اين امر مطلوبی نيست كه ما از يك طرف حافظان قرآن زيادی تربيت كنيم ولی از طرف ديگر اين حافظان در امر تثبيت، موفق نباشند. اما بحث تدبر در قرآن هم به حفظ آنها كمك میكند و هم به تثبيت آنها.
وی بيان كرد: جزء، 28، 29، 30، به عنوان سه جزء تدبرمحور انتخاب شدند و اميدوار هستيم كه كارگروه حفظ با كارگروه تدبر كه همكاری خوبی با هم دارند، خروجی خوبی به جامعه قرآنی كشور تحويل دهند.