همايش «اهدای عضو از منظر اسلام و مسيحيت» در لبنان برگزار شد
کد خبر: 2278020
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۵

همايش «اهدای عضو از منظر اسلام و مسيحيت» در لبنان برگزار شد

گروه بين‌الملل: همايش «اهدای عضو از منظر اسلام و مسيحيت» ديروز، اول اسفندماه، در دانشگاه آمريكايی بيروت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «lorientlejour»، «سيد علی فضل‌الله»، رئيس موسسات علامه فضل‌الله و خطيب جمعه بيروت؛ «عبدو ابو قاسم»، مدير مركز اطلاع‌رسانی كاتوليك‌های لبنان و تعدادی از انديشمندان مسلمان و اساتيد دانشگاه‌های بيروت در اين نشست حضور داشتند.
سيد علی فضل‌الله طی سخنانی در اين همايش، اظهار كرد: اهدای عضو هيچ مغايرتی با شريعت اسلامی ندارد و دين اسلام هرگونه كمك به همنوع را تاييد می‌كند. در حقيقت تعاليم اسلامی مشوق مسلمانان برای انجام چنين اقداماتی هستند به‌شرطی كه اهدای عضو با رضايت و آگاهی اهدا‌كننده و به‌دور از انگيزه‌های مالی باشد.
وی افزود: در بحث اهدای عضو، دين، نژاد، مذهب و جنسيت اهدا‌كننده و دريافت‌كننده عضو به هيچ‌وجه مهم نيست.
در بخش ديگری از اين نشست، مدير مركز اطلاع‌رسانی كاتوليك‌های لبنان نيز با اشاره به موضع كليسا در قبال اهدای عضو، عنوان كرد: كليسای كاتوليك فروش اعضای بدن را ممنوع اعلام كرده است ولی اين ممنوعيت برای اهدای عضو وجود ندارد. در حقيقت، هيچ تفاوتی بين تعاليم اسلامی و دستورات كليسای كاتوليك در اين زمينه وجود ندارد.
وی تاكيد كرد: البته كليسای كاتوليك اهدای برخی اعضای بدن همچون مغز را صحيح نمی‌داند ولی اين محدوديت شامل ديگر اعضای بدن نمی‌شود.
ابوقاسم در ادامه سخنانش، از همه رهبران مذهبی حاضر در نشست خواست تا شهروندان را برای اهدای عضو به همنوعان خود تشويق و ترغيب كنند و اين اقدام را «گامی برای مبارزه انسان با خودخواهی» دانست.
اين همايش با سخنرانی تعداد ديگری از انديشمندان مسلمان و مسيحی و گروهی از اساتيد پزشكی دانشگاه آمريكايی بيروت به كار خود پايان داد.
captcha