اجرای كاپيتولاسيون آمريكايی در افغانستان
کد خبر: 2290788
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۸

اجرای كاپيتولاسيون آمريكايی در افغانستان

گروه بين‌الملل: در حالی كه مجلس افغانستان محاكمه علنی سرباز آمريكايی عامل قتل عام قندهار در اين كشور را خواستار شده،‌ پنتاگون،‌ وزارت دفاع آمريكا، با اين درخواست مخالفت كرده؛ امری كه بی‌شك حاكی از اجرای كاپيتولاسيون آمريكايی در جمهوری اسلامی افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)‌ به نقل از تلويزيون «ABC»،‌ جورج ليتل، سخنگوی پنتاگون دوشنبه، 22 اسفندماه، با رد احتمال محاكمه اين سرباز در افغانستان،‌ گفت: تحقيقات مربوط به اين واقعه و محاكمه سرباز مزبور توسط آمريكا انجام خواهد شد.
در همين حال مجلس افغانستان روز گذشته با وحشيانه و بی‌رحمانه خواندن اين حمله به شهروندان بی‌گناه افغان،‌ تاكيد كرد:‌ صبر مردم افغانستان در برابر جهالت و وحشيگری نيروهای خارجی به پايان رسيده است.
نمايندگان مجلس افغانستان همچنين قوياً خواستار محاكمه علنی عامل اين جنايت در برابر مردم افغانستان شدند.
علی سراج، رئيس ائتلاف ملی برای گفت‌وگو ميان قبايل افغانستان،‌ در اين باره گفت: محاكمه اين سرباز جنايتكار در آمريكا خشم مردم افغانستان را فرو نخواهد نشاند.
وی تأكيد كرد: از نظر مردم افغانستان، آمريكا بايد اين سرباز را به مقامات افغانستان تحويل دهد تا عدالت درباره او اجرا شود.
يادآوری می‌شود كه بامداد روز يكشنبه، ۲۱ اسفندماه،‌ يك سرباز آمريكايی در جنايتی هولناك با حمله به روستايی در نزديكی پايگاه نيروهای آمريكايی در قندهار، 16 غيرنظامی از جمله 9 كودك را به قتل رساند و 5 نفر را نيز مجروح كرد.
captcha