سلاح‌های سوئدی؛ آتشی بر سر شيعيان سعودی
کد خبر: 2305140
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹

سلاح‌های سوئدی؛ آتشی بر سر شيعيان سعودی

گروه‌‌ بين‌الملل: تحولات عربستان و سركوب شديد مخالفان رژيم آل سعود، دامن استكلهم را نيز آلوده كرده است؛ به‌طوری‌كه وزير دفاع سوئد به جهت انتقال مشكوك تسليحات و فن‌آوری‌های مخرب مجبور به استعفا شد.

افشای همكاری‌های تسليحاتی مخفيانه ميان سوئد و پادشاهی عربستان سعودی، وزير دفاع پرجمعيت‌ترين كشور حوزه اسكاينديناوی را مجبور به استعفا كرد؛ اما رياض همچنان منكر هرگونه انتقال تسليحات و فن‌آوری‌های كشنده به سرزمين حجاز شده است.
چند هفته بعد از اينكه وزير دفاع سوئد بر سر انتشار اخباری درباره طرح كشورش برای ساخت كارخانه اسلحه‌سازی در عربستان سعودی وادار به استعفا شد، رياض مدعی شد، هيچ طرحی برای ساخت كارخانه اسلحه‌سازی توسط سوئد در عربستان وجود ندارد!
در همين راستا، خبرگزاری «سعودی پرس» به نقل از يك مقام وزارت دفاع عربستان اعلام كرد: وزارت دفاع عربستان تاكيد می‌كند نه در گذشته و نه در حال حاضر، هيچ توافقی را با سوئد در زمينه پروژه‌ای با اين ماهيت به امضا نرسانده است.
اين در حالی است كه «استن تولگفورس»، وزير دفاع سوئد ماه گذشته پس از انتشار خبر تصميم استكهلم برای ساخت كارخانه اسلحه‌سازی در عربستان سعودی استعفا داد؛ چراكه اين موضوع موجب خشم مردمی شده بود كه به‌خاطر داعيه دفاع و نيز ارتقای حقوق بشر در سراسر جهان همواره به خود افتخار كرده‌اند.
گفته می‌شود كه وزارت دفاع سوئد، با تأسيس صوری يك شركت، برنامه مشاركت در ساخت كارخانه توليد سلاح در سوئد را به پيش برده است. از زمان افشای همكاری غيرشفاف تسليحاتی ميان يك شركت سوئدی و دولت عربستان سعودی از سال 2007، اين قضيه به جنجالی بزرگ در ميان مقامات سياسی و نيز رسانه‌ها بدل شد. بسياری از نمايندگان پارلمان سوئد، معتقدند كه وزير دفاع مستعفی اين كشور از اين همكاری آگاه بوده، اما آن را افشا نكرده است.
پيش از اين نيز برخی گروه‌های حقوق بشری با افشای حقايقی از استفاده سلاح‌های مخرب توسط آل سعود برای سركوب شيعيان پرده برداشته بودند.
عربستان سعودی پس از طغيان ملت‌های مسلمان منطقه خاورميانه با فشار بر اقليت شيعيان خود هرگونه اقدام عدالت‌خواهانه را در اين سرزمين سركوب كرده است.
captcha