زمان افتتاح بزرگ‌ترين مسجد آسيای مركزی اعلام شد
کد خبر: 2305236
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰

زمان افتتاح بزرگ‌ترين مسجد آسيای مركزی اعلام شد

گروه سياسی و اجتماعی: بزرگ‌ترين و مجهزترين مسجد بين كشورهای آسيای مركزی 16 تيرماه سال جاری، در جمهوری قزاقستان به بهره‌برداری کامل خواهد رسيد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مطنقه آسيای مركزی، نورسلطان نظربايف، رئيس‌جمهور این کشور تسريع روند احداث مسجد حضرت سلطان را كه بزرگ‌ترين مسجد جامع در آسيای مركزی خواهد بود، خواستار شد تا این مسجد در تابستان پذیرای نمازگزاران باشد.
تلاش نهادهای رسمی قزاقستان برای افتتاح اين مسجد بزرگ در حالی است كه بخش زيادی از آن همچون بخش‌هايی از سقف اين بنای در دست احداث حدود سه ماه پيش بر اثر آتش‌سوزی به شدت آسيب ديد و آتش‌سوزی مسجد جامع شهر آستانه که بزرگ‌ترين مسجد قزاقستان است؛ علاوه بر خسارات هنگفت، يك كشته و پنج زخمی نيز بر جای گذاشت.
بنا بر این گزارش، مسجد موسوم به حضرت سلطان در 13 هكتار ساخته می‌شود؛ ساخت اين مسجد از سال 91 آغاز شده و قرار بود در بيستمين سالگرد استقلال این کشور مصادف با اوايل دی‌ماه سال گذشته به بهره‌برداری برسد، اما رئيس‌جمهور قزاقستان با بازديد از مراحل ساخت آن در بهار سال گذشته، يك سال ديگر نیز برای تكميل اين طرح، به پيمانكاران فرصت داد.
وی در جريان بازديد از مراحل پايانی ساخت بزرگ‌ترين مسجد آسيای مركزی عنوان کرده بود که اين مسجد از محل کمک‌های مردمی ساخته می‌شود؛ وی اظهار کرده بود: این مسجد باید اواسط تابستان امسال افتتاح شود.
لازم به ذکر است، مجتمع مسجد حضرت سلطان شامل سالن بزرگ اقامه نماز برای 50 هزار نمازگزار، اتاق عقد، سالن برگزاری مراسم، مکان‌ و محل‌های مخصوص قرائت قرآن کریم،‌ سرويس‌های بهداشتی و گنبدی با ارتفاع ۵۱ متر و قطر ۲۸ متر و مناره‌های چهارگانه‌ای به طول ۷۷ متر است.
captcha