«امام الفقهاء»؛ سريال مورد اختلاف علمای شيعه
کد خبر: 2372100
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳

«امام الفقهاء»؛ سريال مورد اختلاف علمای شيعه

گروه بين‌الملل: «امام الفقهاء» سريالی است كه شيعيان كويت آن را تهيه و توليد كرده‌اند و در آن امام صادق(ع) را به تصوير كشيده‌اند، مسئله‌ای كه برخی از علمای شيعه آن را جايز و برخی ديگر آن را خلاف موازين شرع مقدس اسلام می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از روزنامه «النهار» كويت، كارگردانی سريال امام الفقهاء برعهده سامی جنادی، كارگردان سوری، است و سناريوی آن را حامد العلی، از نويسندگان ناشناس شيعی كويت، نوشته و اين سريال توسط شركت كويتی «الخير» تهيه شده است.
سيد محمد باقر المهری، نماينده مراجع شيعه در كويت، در اين‌باره گفت: پخش سريال امام الفقهاء از تلويزيون هيچ‌گونه مشكل شرعی ندارد.
به گفته وی اين سريال، دعوتی برای تقريب بين مذاهب اسلامی است و حقيقت مذهب تشيع دوازده امامی را به جهان معرفی می‌كند به ويژه پس از آنكه مرحوم محمود شلتوت، شيخ اسبق الأزهر و همچنين شيخ علی جمعه مفتی كشور مصر مذهب تشيع را به عنوان يكی از مذاهب اسلامی اعلام كردند و گرايش به آن از سوی مسلمانان را جايز شمردند.
وی گفت: بازيگر كويتی كه نقش امام صادق(ع) را بازی كرده است، مردی شريف، پايبند و فاضل است و مخالفت برخی افراد با پخش سريال دلايل شرعی ندارد، بلكه تنها اختلافات فرقه‌ای است.
همچنين، منابع خبری از تأييد سناريوی اين سريال توسط حجت‌الاسلام سيد جعفر مرتضی العاملی در لبنان و شيخ معتصم السيد احمد خبر دادند.
حجت‌الاسلام سيد جعفر مرتضی العاملی، كه البته تنها متن اين سريال را تأييد كرده از علمای برجسته حوزه علميه قم بود كه در دهه هفتاد توانست جايزه كتاب سال جمهوری اسلامی را از آن خود كند.
وی در سال 1993 به بيروت برگشت و آنجا به تدريس علوم حوزوی و فعاليت‌های مذهبی مشغول شد و از جمله حوزه علميه امام علی(ع) را تأسيس كرد.
اما سازندگان اين سريال كه بنابر اطلاعات موجود متن صحيح و درستی را برای ساخت اين سريال تهيه كرده‌اند به نظر می‌رسد تنها يك خطا دارند و آن اين‌كه با اين ادعا كه آيت‌الله العظمی سيدعلی سيستانی و ديگر مراجع شيعه مجوز به تصويركشيده شدن ائمه‌اطهار(ع) را صادر كرده‌اند اقدام به اين كار كرده‌اند.
اين در حالی است كه هيچ فتوايی كه در اين زمينه صراحت بر اين امر داشته باشد وجود ندارد و تنها برخی از مراجع عظام آن هم با شرايط بسيار سختی اين امر را تاييد كرده‌اند كه آن هم با تاييد مصاديق امكان‌پذير است.
captcha