دارالافتای مصر تخريب قبور و مساجد ليبی را محكوم كرد
کد خبر: 2400478
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۷

دارالافتای مصر تخريب قبور و مساجد ليبی را محكوم كرد

گروه بين‌الملل: دارالافتای مصر، ديروز، ششم شهريورماه، با صدور بيانيه‌ای، تخريب اماكن مقدس و مساجد ليبی توسط گروه‌های سلفی را به شدت محكوم كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «gnet»، دارالإفتای مصر در اين بيانيه ضمن محكوم كردن حمله به آرامگاه دو عالم برجسته اسلام، «عبدالسلام الاسمر» و «احمد زرُّوق» و تخريب مساجد ليبی، دستگيری و محاكمه عاملان اصلی اين اقدام شنيع را خواستار شد.
در بخشی از بيانيه اين مركز تاكيد شده است: اقدام گروهی از خوارج زمانه مبنی بر تخريب مقابر و مساجد در ليبی، اعمال زشت و شنيعی است كه با هدف ايجاد فساد روی زمين انجام شده است. افرادی كه مرتكب اين عمل غيرانسانی و غيردينی شده‌اند، مفسدان فی‌الارض هستند كه می‌خواهند در ميان مسلمانان تفرقه ايجاد كنند و ميراث اسلامی را از ميان ببرند.
در ادامه اين بيانيه، دارالافتای مصر عنوان می‌كند: تخريب مساجد و اماكن مقدس در ليبی اقداماتی هستند كه با هدف وارد كردن ليبی و مرم اين كشور در فتنه طايفه‌گرايی و جنگ مذهبی را دنبال می‌كند. انجام چنين اعمال فجيعی هيچ‌گاه مورد رضايت خداوند، پيامبر اسلام(ص) و هيچ يك از اوليای الهی نبوده و نيست و بر همين اساس، بر همه مسلمانان غيور واجب است تا در برابر چنين اقدامات جنايت‌كارانه‌ای احساس مسئوليت كنند و به مقابله با آن بپردازند.
همچنين، اتحاديه جهانی علمای صوفيه مصر به رياست حسن الشافعی، مشاور ارشد شيخ الازهر، نيز با صدور بيانيه‌ای ضمن محكوميت تخريب ضريح شيخ عبدالسلام الاسمر، از علمای صوفی در شهر «زليتن» (160 كيلومتری طرابلس) اظهار كرد: امت اسلام از فضيلت‌های اين عالم صوفی آگاه بود و دانشگاه زليتن از قديمی‌ترين دانشگاه‌های اسلامی آفريقا است.
حسن الشافعی از همه مؤسسات اسلامی به ويژه الازهر و دانشگاه «الزيتونه» تونس خواست تدابير لازم را به‌منظور حمايت از ميراث امت اسلام از هجمه‌های جاهلان اتخاذ كنند و همچون صفی واحد در برابر چنين افكار منحرفی بايستند.
سلفی‌های تندرو، روز شنبه با استفاده از تجهيزات پيشرفته مكانيكی، مقبره «الشعاب الدهمانی»، از شيوخ صوفی مورد احترام مسلمانان را به دليل آنچه «بدعت و خرافات برای زيارت قبور» می‌خوانند، به صورت كامل تخريب كردند.
بر اساس اين گزارش، اين افراد روز جمعه نيز مقبره يكی ديگر از شيوخ صوفی را در شهر زيلتن در 160 كيلومتری طرابلس ويران كرده بودند. سلفی‌های تندرو به هنگام تخريب اين بقاع متبركه فرياد «الله اكبر» سر داده و هركس را كه قصد مقابله با اين اقدام داشت، مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند.
اقدام به تخريب بقاع و اماكن متبركه، بدعتی است كه توسط عربستان سعودی با حمله به قبرستان بقيع آغاز شد و پس از آن سلفی‌های جمهوری مالی و اينك، سلفی‌های ليبی اين بدعت را دنبال می‌كنند.
سازمان يونسكو نسبت به ادامه تخريب آثار باستانی و اماكن متبركه توسط سلفی‌ها در مالی و ليبی هشدار داده و خواستار حفظ اين آثار شده است.
captcha