نسخه عربی «اطلس شيعه» در عراق رونمايی می‌شود
کد خبر: 2518849
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۱

نسخه عربی «اطلس شيعه» در عراق رونمايی می‌شود

گروه بين‌الملل: «اطلس شيعه» نوشته حجت‌‌الاسلام‌و‌المسلمين رسول جعفريان كه توسط دو پژوهشگر عراقی به زبان عربی ترجمه شده است، در آينده‌ای نزديك به همت انتشارات بين‌المللی الهدی در كشور عراق رونمايی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، نصير كعبی، يكی از استادان دانشگاه كوفه، به همراه سيف علی، پژوهشگر عراقی مقيم ايران، كار ترجمه «اطلس شيعه» را به زبان عربی بر عهده داشته‌اند.
«اطلس شيعه» اثری تأليفی ـ پژوهشی است كه با ارائه تصويری جغرافيايی ـ تاريخی، آغاز تا امروز شيعه در طول تاريخ اسلام را مرور كرده است. اين كتاب از تعريف و تاريخ شيعه در قرن اول، آغاز شده و پس از آن، دوره به دوره همراه با تقسيم‌بندی حوزه‌های جغرافيايی جهان اسلام، تاريخ شيعه را مورد بحث قرار داده است.
در اين كتاب، تشيع به معنای وسيع آن مورد توجه بوده و اخبار اسماعيليه، زيديه و علويان نيز درج شده است. فصل‌های اول و دوم «اطلس شيعه» به تعريف شيعه، فرقه‌های آن، زندگی امامان معصوم و همچنين ارايه نقشه درباره زندگی هر امام اختصاص دارند.
تبيين تشيع در شهرها و معرفی دولت‌های شيعه در ايران از حكومت آل بويه، اسماعيليه، ايلخانان، سربداران، مرعشيان، صفويان، قاجار تا انقلاب اسلامی، محتوای فصل‌های سوم و چهارم اين كتاب را شكل داده‌اند.
فصل‌های پنجم تا دوازدهم «اطلس شيعه» با محوريت معرفی سير پیشرفت تشيع در كشورهای شیعی عراق، جزيرة العرب، شامات، آفريقا، شبه قاره و افغانستان و نیز قفقاز و تركيه، اروپا و آمريكا تدوين شده‌اند.
نسخه عربی «اطلس شيعه» به همت موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بين‌المللی الهدی و با همكاری مركز آكادمی الابحاث، نشر مورخ و انتشارات سوره مهر به چاپ رسيده و در آينده‌ای نزديك در كشور عراق رونمايی خواهد شد.
captcha