فرهنگ‌سازی نماز از سبک صحيح اسلامی گذر كند/ استفاده ابزاری از دین یک خطر جدی است
کد خبر: 2536442
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰

فرهنگ‌سازی نماز از سبک صحيح اسلامی گذر كند/ استفاده ابزاری از دین یک خطر جدی است

گروه اجتماعی: مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان با اشاره به اينكه نگاه ابزاری به دين نتيجه‌ای جز به بن بست رسيدن ندارد، گفت: نقش حوزويان در پيشبرد اهداف دين نقش ارشادی است.

حجت‌الاسلام علی اكبر ميرزايی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه هرمزگان، در خصوص بررسی نقش دانشگاه و حوزه در تبيين ارتباط نماز و اقتصاد اسلامی، تصريح كرد: اگر ما اسلامی فكر می‌كنيم ولی سكولاری عمل می‌كنيم به دليل همان تناقض در گفتار تا عملمان است؛ بنابراين استفاده ابزاری از دين يك خطر است.
وی در ادامه در نقش نخبگان علمی در مباحث دينی اعم از جايگاه دين در حوزه سياست و اقتصاد بيان كرد: در مقدمه اين بحث قبل از اينكه به هر بخشی اعم از سياسی و اقتصادی بپردازيم به يك عقبه يا پيشينه نياز داريم و عقبه اين كار نيز توسعه علمی است.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان افزود: منظور از توسعه علمی يعنی توجه به نخگبان علمی و برای اين كار نياز شناخت نخبگان و همچنين استفاده از ظرفيت‌ها و ديدگاه‌های آن‌ها مهم است.
ميرزايی در اين رابطه گفت: توسعه علمی و همه‌جانبه نيازمند زمینه‌سازی برای استفاده از افكار نخبگان و بكارگيری آن‌ها در نقاط حساس است و به‌عنوان مثال زمانی كه از نقش حوزه و دانشگاه به‌عنوان نخبگان علمی در قالب طرح اقتصاد اسلامی سخن به ميان می‌آيد بحث فرصت‌ها و تهديدهای اقتصادی نيز پيش می‌آيد.
وی با اشاره به اينكه بانكداری اسلامی معنای وسيعی را دربرمی‌گيرد، گفت: بحث‌هايی از جمله بانك‌داری بدون ربا، نظارت قيمت‌ها، استفاده از نيروهای متخصص متعهد در عرصه اقتصاد همه اينها بايد به صورت خرد نگاه شود؛ بنابراين زمانی می‌توانيم بگوييم اقتصاد اسلامی تحقق می‌يابد كه از بحث كلان‌نگری خارج شويم و مسائل را ريزتر ببينيم.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان اضافه كرد: اين نقش را نخبگان حوزه و دانشگاه ما بايد با نگاه كاملاً علمی براساس آموزه‌های دين اسلام ايفا كنند؛ بنابراين نقش نخبگان علمی در بارور كردن جريانات اقتصادی از اين گزاره‌ها بايد عبور كند و در تصميم‌گيری‌های كلان اين موارد ديده شود.
حجت‌الاسلام ميرزايی در ادامه سخنان خود تصريح كرد: اگر ما در بسياری از مباحث، اسلامی فكر می‌كنيم ولی سكولاری عمل می‌كنيم به دليل همان تناقض در گفتار تا عمل است؛ بنابراين نبايد نگاه به اقتصاد و دين ابزاری باشد و اگر نگاه به دين ابزاری شد به بن بست می‌رسيم.
وی با بيان اينكه نقش حوزويان در پيشبرد اهداف دين نقش ارشادی است، اظهار كرد: به‌عنوان مثال در آيه 3 سوره انسان، «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا؛ ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس»، خداوند رحمان انسان را خطاب قرار می‌دهد؛ بنابراين راه و تكليف را خداوند برای بشر مشخص كرده است.
اين عضو هيئت علمی دانشگاه هرمزگان در بخش ديگری از سخنان خود بيان كرد: اقتصاد هم شعبه‌ای از سبك زندگی است اما اين سبك زندگی نبايد صرفاً در مسائل شخصی و خانوادگی ديده شود.
ميرزايی بزرگ‌ترين آفت در سبک زندگی را تك بعدی نگاه كردن به زندگی دانست و افزود: متأسفانه برخی غرق يا در مسائل سياسی، يا مادی و اجتماعی و يا غرق در مسائل علمی هستند همه اينها يك نوع تك بعدی نگاه كردن است.
وی ضمن تأكيد بر اينكه ما به معنای واقعی به‌دنبال وسعت دادن به سبك زندگی باشيم، در خصوص نقش نخبگان علمی در اين مسير گفت: تا موضوعات را تحلیل نكنيم و فن و علم آن را طراحی نكنيم و برنامه‌ها از فيلتر طرح و ايده نگذرد، موفقيتی در سبک زندگی نيز حاصل نمی‌شود.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان اظهار كرد: بسياری از كارهای ما خلاقانه نيست، بلكه از روی احساسات، افراط و تفريط ها و يا لجبازی است، اينها تصميم‌های زودگذر است درحالی كه كار بايد تحلیل شده باشد تا برای هميشه ماندگار بماند.
حجت‌الاسلام ميرزايی در بحث راهكار مناسب در اين زمينه گفت: برای رسيدن به هدف اصلی سه گام عدم نگاه ابزاری به نخبگان، استفاده از افراد با تجربه اعم از اساتيد حوزوی و دانشگاه و بكارگيری نيروی انسانی باتجربه برای مشروط كردن تصميم‌گيری‌های كلان توصيه می‌شود.
وی در بخش پايانی سخنان خود به سی و دومين اجلاس نماز در استان لرستان اشاره و بيان كرد: در اين اجلاس بايد بر بحث نماز به‌عنوان يك فرهنگ عمومی تأكيد شود.
اين مدرس دانشگاه هرمزگان در اين رابطه ادامه داد: نگاه ما به نماز يك بحث ابزاری نباشد بلكه در اين اجلاس به فرهنگ‌سازی و مهيا كردن برای نماز توجه شود تا زمانی كه از دين صحبت می‌كنيم نشانه‌های آن نيز بايد در عملكرد ما نمود پيدا كند.
ميرزايی با اشاره به اينكه فرهنگ‌سازی نماز بايد از سبك صحيح اسلامی گذر كند و دين در اين رابطه يك شاخصه است، تصريح كرد: اگر به فرهنگ‌سازی نماز خوب توجه كنيم در قالب اين فرهنگ‌سازی است كه تعداد نمازخوان‌ها هم بيشتر می‌شود.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه هرمزگان با طرح اين سؤال كه چرا در يك خانواده پدر و مادر نماز می‌خوانند اما فرزند توجهی به اين امر ندارد، گفت: دليل اين سؤال اين است كه آثار نماز را در وجود پدر و مادر و در اين خانواده نمی‌بيند.
وی با تأكيد بر اين جمله كه نماز مهم است و مهم‌تر از آن تمرين مسابقه نماز مهم است، در خصوص نقش نخبگان در ترويج فرهنگ نماز، خاطرنشان كرد: نخبگان دانشگاهی و حوزوی باید با عملكرد، ارشاد و هدايت خود، فضا را به سمت فرهنگ‌سازی نماز پيش ببرند.
captcha