مراسم مذهبی ـ سنتی «علم‌واچينی» در رودبار برگزار می‌شود
کد خبر: 2575209
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷

مراسم مذهبی ـ سنتی «علم‌واچينی» در رودبار برگزار می‌شود

گروه اجتماعی: مدير روابط عمومی اداره‌كل اوقاف گيلان از برگزاری مراسم مذهبی ـ سنتی علم‌واچينی در بقعه متبركه امامزادگان هادی(ع) و محمد(ع) رودبار خبر داد و گفت: اين مراسم روز جمعه، 25 مرداد در روستای شاه شهيدان رودبار برگزار می‌شود.

علی خوشخو، مدير روابط عمومی اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان گيلان در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه گيلان از برگزاری مراسم سنتی «علم‌واچينی» در بقعه متبركه امامزادگان هادی(ع) و محمد(ع) شهرستان رودبار خبر داد و اظهار كرد: مراسم مذهبی ـ سنتی علم‌واچينی در بقعه متبركه امامزادگان هادی(ع) و محمد(ع) معروف به «شاه شهيدان» روز جمعه، 25 مردادماه جاری در روستای شاه شهيدان بخش خورگام شهرستان رودبار برگزار می‌شود.
وی با بيان اينكه قدمت مراسم علم‌واچينی، بيش از 150سال تخمين‌زده شده است، افزود: حضور مردم و زائرين در روز مقرر گاهی به 25هزار نفر نيز می‌رسد كه تا كيلومترها اتومبيل‌های پارك شده از سراسر استان گيلان و حتی ميهمانان استان‌های ديگر در بيرون از روستای شاه شهيدان به چشم می‌خورد.
خوشخو در خصوص اين مراسم، گفت: مراسم علم‌واچينی به نيت روز عاشورا هرساله در يكی از جمعه‌های مردادماه در كنار امامزادگان محمد و هادی(ع) از فرزندان امام سجاد(ع) در روستای شاه شهيدان برگزار می شود.
مدير روابط عمومی اوقاف گيلان تصريح كرد: مردم در اين روز از سراسر گيلان به بقعه شاه شهيدان می‌آيند و در اطراف بقعه اطراق می‌كنند و در اين روز حاجت‌مندان و كسانی كه نذر كرده بودند، پس از برطرف‌شدن حاجاتشان با قربانی كردن گاو و گوسفند به زائران اطعام می‌دهند.
وی با تصريح بر اينكه مراسم علم‌واچينی 10روز بعد از مراسم علم‌بندی صورت می‌گيرد، خاطرنشان كرد: مراسم علم‌بندی در بقعه شاه شهيدان كه مرقد مطهر دو تن از فرزندان شهيد عبدالله‌بن‌زيد‌بن‌علی‌بن‌الحسين(ع) به نام‌های امامزاده هادی(ع) و امامزاده محمد(ع) است برگزار می‌شود؛ لذا شخصيت‌های مذهبی و سياسی در كنار مردم حضور می‌يابند.
خوشخو با اشاره به اين مطلب كه مردم روستاهای اطراف از مناطق سياهكل تا رحمت‌آباد رودبار برای شركت در مراسم علم‌واچينی از ابتدای طلوع آفتاب خود را كم كم به منطقه شاه شهيدان می‌رسانند تا مراسم علم‌بندی را تماشا كنند، يادآور شد: در علم‌بندی شاه شهيدان، 72 تكه پارچه رنگی ارزشمند به نيت 72 شهيد كربلا بر بدنه علم چوبی يا فلزی نصب می‌شود؛ سپس علم بعد از سه‌بار گردش بر دور حرم شريف، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در مراسمی بی‌نظير و باشكوه در ميان دستان هزاران عاشق اهل بيت(ع) به حركت در می‌آيد و هر تكه پارچه‌ای كه بر بدنه علم بسته می‌شود در حقيقت خواهش و تمنای يك حاجت‌مند است كه از بقعه و يا امامزاده دارد.
گفتنی است؛ اين امامزاده‌ها پس از سال‌ها نبرد با ملحدان و دست‌نشاندگان عباسی، سرانجام به منطقه اسپهبدان ديلمان پناه آوردند و آن طور كه در تاريخ اشاره شده است به وسيله يكی از سپاهيان بی‌رحم بنی‌عباس به نام «چهل گوش» به شهادت رسيدند؛ قاتل بی‌رحم را از آن سبب چهل گوش ناميده‌اند كه به دليل نفوذ اعمال وی، اعمال و حركات هيچ يك از سادات بزرگوار از نظر وی دور نبوده و كوچكترين اخبار از احوال بزرگان مذهبی به گوش او رسانده می‌شد.
پيكر اين دو بزرگوار پس از شهادت توسط چوپانی پيدا و به وسيله اهالی منطقه به خاك سپرده شد و با گسترش فضای جنگل و انبوه درختان، مدفن اين بزرگواران حدود 300 سال از انظار پنهان ماند و بعد از كشف اين محل مقبره‌های چوبی بر آن ساخته و به مرور گسترش يافت و ضريح بقعه شاه شهيدان در دوره صفوی ساخته و بر مزار نصب شد.
لازم به ذكر است، روستای شاه شهيدان در منطقه‌ای خوش آب و هوا قرار گرفته و محوطه‌ای عظيم كه در نزد اهالی به صحرای شاه شهيدان معروف است، آن را احاطه كرده است و اين محوطه را از آن جهت صحرا می‌ناميدند كه با آغاز مراسم علم‌چينی و حضور قريب 50 هزار نفر در اين منطقه كه با مراسم سينه‌زنی و عزاداری توأم است آنان را به ياد شور و غوغای صحرای كربلا می‌اندازد.
captcha