اهالی املش برای «علم واچینی» آماده می‌شوند
کد خبر: 3828438
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

اهالی املش برای «علم واچینی» آماده می‌شوند

کانون خبرنگاران نبأ ــ مراسم سنتی علم واچینی در سر تربت، از مناطق ییلاقی املش، با حضور اهالی این شهرستان ۴ مرداد ماه سال جاری ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ سرتربت‌، یکی از مناطق ییلاقی در شهرستان املش بخش رانکوه و منطقه ییلاقی است که مراسم علم واچینی(علم برچینی) این منطقه زبانزد خاص و عام است که این بنا در ارتفاعات شهرستان املش و در منطقه سرتربت قرار دارد و متعلق به دوره تیموری است.
سَرتُربت، محل دفن دو تن از سادات کیایی و دو تن از منسوبان ایشان بوده و همه ساله در آخرین جمعه تیر ماه مراسمی باشکوه با حضور هزاران تن از مردم شرق گیلان که به نام مراسم علم‌واچینی ـ باز کردن علم امام حسین(ع) ـ معروف بوده و سابقه برگزاری آن به ۸۰ سال قبل بر می‌گردد؛ برپا می‌شود.
این مراسم به پاس دلاور‌مردی‌ها و رشادت‌های آل کیا در مناطق گیل و دیلم که پرچمدار نهضت تشیع علوی بودند، برگزار می‌شود.
در این مراسم علمی که در روز هفتم محرم بسته شده با برگزاری مراسم مداحی و سینه‌زنی باز می‌شود. پس از اقامه نماز جماعت در حرم سرتربت، مردم ازغذای نذری و یا از خوراکی که با خود آورده اند تناول می نمایند.
عده زیادی نیز با قربانی کردن گوسفند، سفره ناهار را در یک فضای صمیمی و نشاط‌ برانگیز در صحن سرتربت پهن کرده و مشغول صرف غذا می‌شوند، در این روز با شکوه زیارت همراه با سیاحت بوده و جمعیت زائران و گردشگران که در مراسم علم واچینی شرکت کرده‌‌اند در برخی سال‌ها به بالغ بر چهار هزار نفر می‌رسد و به همین مناسبت هر ساله بازارچه پر رونقی از سوی فروشندگان دوره‌گرد و کسبه ییلاقی در سرتربت دائر می‌شود.
بر اساس اعلام ستاد برگزاری مراسم، با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو از ذبح دام در منطقه و در ایام برگزاری مراسم جلوگیری به عمل می‌آید، لذا از زائران، مجاوران، میهمانان و مسافران تقاضا شده است که در منطقه سرتربت از خریدن گوشت یا ذبح دام خودداری کرده و با عنایت به کوهستانی بودن منطقه و حفظ حقوق بیت‌المال و حفظ محیط زیست حتی‌الامکان با خود کیسه زباله همراه داشته باشند و پس از پایان مراسم و ترک منطقه زباله‌های خشک، پلاستیکی و شیشه‌ای و … را جمع‌آوری کرده و ببرند.
الیاس عبداله‌پور

انتهای پیام

captcha