همايش پزشكی حج تمتع 92 روز گذشته به كار خود پايان داد
کد خبر: 2582048
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱

همايش پزشكی حج تمتع 92 روز گذشته به كار خود پايان داد

گروه سلامت: همايش يك روزه پزشكان حج تمتع سال 92 روز گذشته 7 شهريورماه جاری با حضور رؤسا و مديران سازمان حج و زيارت و جمعيت هلال احمر در سالن همايش‌های حج و زيارت آغاز و پس از برگزاری پانل‌های آموزشی و جلسه‌های توجيهی برای پزشكان بعد از ظهر به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرگزاری بين المللی قرآن(ايكنا) همايش يك روزه پزشكان حج تمتع سال 92 روز گذشته 7 شهريور با حضور رؤسا و مديران سازمان حج و زيارت و جمعيت هلال احمر در سالن همايش‌های سازمان حج و زيارت آغاز و تا بعد از ظهر با برگزاری پانل‌های آموزشی و جلسه‌های توجيهی ادامه يافت و به كار خود پايان داد.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضی عسكر، نماينده ولی فقيه در سازمان حج و زيارت در اين همايش با اشاره به اينكه 90 درصد بيماری‌ها در حج قابل پيش‌گيری است، اظهار كرد: روايات متعدد دينی در زمينه پيشگيری از بيماری‌ها، بهداشت فردی و اجتماعی، آداب غذا خوردن و تغذيه وجود دارد و بايد توسط مديران و پزشكان استفاده و در جلسات آموزشی به زائران ارائه شود، ولی هنوز در پيشگيری اقدام جدی انجام نشده است.
قاضی عسكر با اشاره به اينكه پزشكی سرآمد علوم جهان است، گفت: در پرتو سلامتی می‌توان از زندگی لذت و از مواهب الهی بهره برد و در احاديث و آيات بسياری به آن پرداخته شده است و بخشی از علوم و دانشی كه خداوند به حضرت آدم(ع) برای زندگی بر زمين آموخت، دانش پزشكی بود و ما نيز بر اساس آيات قرآن پزشك حقيقی را خداوند می‌دانيم، زيرا اين خداوند است كه در هنگام بيماری شفا می‌دهد و پزشك را وسيله آن قرار داده است.
وی با اشاره به اينكه در اصطلاح دينی منظور از كاربرد كلمه طب فقط توجه به بيماری‌های جسمی نيست، افزود: از اين منظر، بيماری‌های روحی نيز مورد توجه است، به طوری كه در روايتی از اميرالمومنين(ع) در مورد پيامبر بزرگوار اسلام می‌خوانيم كه ايشان طبيب دوار يعنی پزشك گردش‌كننده بوده‌اند و هر كجا بيماری می‌ديدند، او را معالجه و درمان می‌كردند.
حجت الاسلام قاضی عسكر همچنين در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات مهم مربوط به وضعيت تغذيه و تداركات، منازل، بهداشت و وضعيت فرهنگی زائران، افزود: هفته حج در پيش است و همايش بزرگ زائران در سالن بزرگ ورزشی آزادی دوشنبه آينده برگزار می‌شود كه آخرين اطلاعات در زمينه خدمات مختلف در اين همايش اعلام و تبيين می‌شود.
وی در مورد شيوع بيماری كرونا در سال جاری، گفت: اين بيماری به مكه و مدينه سرايت نكرده است و هيچ‌گونه موردی از ابتلا به اين بيماری نه در ميان زائران ما و نه زائران ديگر كشورها در اين شهرها مشاهده و گزارش نشده است، بلكه در برخی شهرهای عربستان و به صورت محدود بوده است؛ به طوری كه موجب نارضايتی آنها نشده است، با اين حال، مجموعه پزشكی حج نيز در اختيار زائران هستند.
براساس گزارش ايكنا، سعيد اوحدی، رئيس سازمان حج و زيارت در اين همايش با اشاره به اينكه در خدمات‌رسانی به زائران بحث مجموعه‌ها به جای كاروانی بركاتی داشته، گفت: پزشك مجموعه به جای پزشك كاروان در سال جاری اجرا و در يك جمع‌بندی كارشناسانه، نقاط ضعف و قوت آن استخراج و تصميمات لازم اتخاذ می شود.
وی با اشاره به اينكه بزرگ‌ترين توفيق و زيباترين لباس خدمتگذاری نصيب پزشكان حج شده است، گفت: پزشك و پرستار نام مقدسی هستند كه كه در هر جا باشند، توام با احترام خواهند بود و اين به دليل ارزشی است كه خداوند به آنها داده و بالاترين احترام و ارزش نصيب پزشكان و پرستارانی است كه خدمت‌گزار زائران بيت‌الله الحرام می‌شوند.
اوحدی افزود: مراسم حج ضيافت‌الله است و خدمت به ضيوف الرحمان بر اساس احاديث و روايات ارزش و ارج بسيار دارد كه بهترين و بالاترين آن نصيب پزشكان و پرستاران می‌شود و همه به اين كارها و خدمات عظيمی كه پزشكان ايرانی در اين ايام ارائه می‌دهند، افتخار می‌كنند.
وی با اشاره به اينكه از جمله ارزش‌های ماندگار ما در سال‌های گذشته خدمات پزشكی بوده است، افزود: هيچ كشوری در جهان اسلام با ظرفيت بزرگی چون پزشكی هلال احمر ايران به زائران خود خدمات نمی‌دهد و قدر خود را بدانيم و سپاسگزار خداوند بر نعماتش باشيم چرا كه هر قدر نيات خالص‌تر باشد اجر بيشتری می‌گيريم.
اوحدی، در جمع خبرنگاران نيز با اشاره به تمهيدات سازمان حج و زيارت در تمتع سال جاری، گفت: كار بسيار سنگين و تلاش خوب همكاران حج و زيارت و به پشتوانه اقدامات كارشناسی نويد بخش فراهم بودن بستر اجرای عمليات برای زائران است به طوری كه نخستين پرواز، مربوط به عوامل ستادی است و 18 شهريور‌ماه انجام می‌شود و نخستين گروه زائران نيز 23 شهريورماه اعزام می‌شوند.
وی با اشاره به اينكه برای اولين بار زائران از خدمات خواهران پزشك در مجموعه‌های پزشكی بهره‌مند می‌شوند، افزود: خدمات لازم پزشكی با توجه به تعداد زائران در قالب 86 مجموعه پزشكی در 92 هتل، سال جاری ارائه می‌شود، كه اين مجموعه‌های پزشكی در هتل‌ها مستقر می‌شوند و هيچ مجموعه بدون پزشكی نداريم و مطب‌ها نيز در مجموعه‌ها تجهيز شده است.
اوحدی با اشاره به نوآوری انجام شده در سال جاری در حوزه پزشكی، گفت: با ايجاد پزشك مجموعه ايجاد مطب و جايگاه مشخص برای پذيرايی از زائران انجام شده است در حاليكه سال‌های قبل در كنار كاروان‌ها عيادت از زائر بيمار انجام می‌شد و علاوه بر آن بيمارستان‌ها و ساختمان‌های جدی پزشكی ما همچون سال‌های گذشته در مكه و مدينه داريم.
براساس گزارش ايكنا، سيد علی رياض، رئيس مركز پزشكی حج و زيارت هلال احمر نيز در اين همايش طی سخنانی با ارائه گزارشی از نحوه ارائه خدمات پزشكی در سال جاری، گفت: كادر بهداشت و درمان هلال احمر در سال جاری شامل 500 نفر از همه رشته‌های پزشكی، پرستاری و .. است كه 280 نفر آن‌ها به صورت مجموعه به كاروان‌ها و 220 نفر نيز در بيمارستان‌های ما خدمات لازم را به زائران ارائه می‌كنند.
رياض با اشاره به اينكه تجهيزات پزشكی و داروهای لازم به ميزان مورد نياز تامين و فراهم شده است، افزود: امكانات آموزشی عمره تكميل، تجهيزات پزشكی تعمير و تكميل و 120 تن دارو پيش از ماه مبارك رمضان تهيه و ارسال شده است و تمهيدات لازم آموزشی بر پايه پيشگيری ابتلای زائران به ويروس كرونا انديشيده شده است.
وی با اشاره به اينكه مطالب آموزشی مربوط به بيماری‌های شايع از جمله ويروس كرونا، فشار خون، ديابت و بيماری‌های قلبی، امروز در قالب كارگاه‌های آموزشی به پزشكان يادآوری می‌شود، افزود: از تمام ابزارهای آموزشی در زمينه ارتقای دانش 60 هزار زائر بهره گرفته‌ايم كه موارد آموزشی، برنامه‌های تلوزيونی، پيامكی و بروشورهای تبليغاتی از جمله آن‌ها است.
رياض با اشاره به اينكه همه ساختارها برای ارائه خدمات پزشكی به زائران در صورت نياز آماده شده‌اند، افزود: چند سال قبل مصوبه عضويت در شورای عالی حج و ساختار تشكيلاتی و اجرايی آن را گرفتيم و با گرفتن معاونت پژوهشی ساختارها را به روز رسانديم و از نظر اجرايی خود را تثبيت كرده‌ايم.
وی با اشاره به ديگر اقدات انجام شده در سال‌های گذشته، گفت: اخذ مجوز و فارغ التحصيل شدن 14 پزشك دوره ام.پی.اچ پزشكی حج و زيارت دانشگاه تهران تا سال آينده، گرفتن قول مساعد مجوز پی.اچ.دی اين رشته از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و فراهم كردن مقدمات آن، اخذ مجوز مجله علمی پزشكی حج و زيارت، منطقه‌ای كردن آموزش پزشكان حج، آموزش‌های مجازی، تشكيل دبيرخانه سلامت حج كشورهای اسلامی از جمله اقداماتی بوده كه در سال‌های گذشته و در سال جاری انجام شده است.
وی افزود: كلنگ احداث دو بيمارستان در نجف و كربلا به زودی زده می‌شود و نقشه‌های مربوط به آن با عراق رد و بدل شده است و قول داده‌اند ريال اوليه برای فونداسيون آن را تامين كنند.
بنابراين گزارش، همايش يك روزه پزشكان حج تمتع سال 92 با برگزاری پانل‌های آموزشی و كاری تا بعد از ظهر دنبال و در پايان نيز بسته‌های آموزشی، كيف بايدها و نبايدها، سيم‌كارت و شرح وظايف در اختيار شركت‌كنندگان قرار گرفت.
بنا بر اين گزارش، نخستين پانل با حضور وليد دنده‌بر، معاون حج مركز پزشكی حج و زيارت هلال احمر، دكتر نادری و دكتر روستا با موضوعات كرونا ويروس، فشار خون، مشكلات بانوان، ديابت و CDR برگزار و پس از آن جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.
دومين پانل با حضور وليد دنده‌بر، معاون حج مركز پزشكی حج و زيارت هلال احمر، دكتر حيدرزاده، نظرپور، طباطبايی جبلی و رضايی و مهندس كيوان به بررسی موضوعات و مسايل پاراكلينيكی، سلامت كاروان، برنامه ايام تشريق و IT پرداخت و در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار و بعد از ظهر نيز جلسات توجيهی كاری برای شركت‌كنندگان با حضور رئيس ستاد و بيمارستان، محمد ميرزابيگی، رئيس نظام پرستاری برگزار شد.
captcha