تبيين خط مشی برای كاربران مجازی از سوی مراكز مطالعاتی
کد خبر: 2587152
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
راهكارهای ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در فضای مجازی/25

تبيين خط مشی برای كاربران مجازی از سوی مراكز مطالعاتی

گروه فضای مجازی: يكی از فرماندهان سپاه گفت: مراكز مطالعاتی و تحقيقاتی بايد الگو و خط مشی به كاربران فضای مجازی ارائه دهند چرا كه هشت سال دفاع مقدس را مردم اداره كردند و آنها بايد به اين فضا ورود يابند تا خاطرات خود را اشاعه‌دهند.

سرهنگ محمدرضا جعفری، يكی از فرماندهان سپاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، با اشاره به فرمايشات حضرت امام خمينی(ره) درباره دفاع مقدس اظهار كرد: بنا به فرمايشات رهبر كبير انقلاب اسلامی، از هشت سال دفاع مقدس عزت و شرف به دست آورديم و از اين جنگ، حقانيت خود را اثبات كرديم.
وی افزود: دفاع مقدس يك تفكر هجومی است؛ تفكری است كه در آن اثبات كرديم می‌توان به واسطه دين، جامعه را اداره كرد و حتی با حفظ دين يك جامعه آرامی ايجاد كرد و در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی به صورت جهادی پيش رفت.
تخريب‌چی هشت سال دفاع مقدس تصريح كرد: همه موفقت‌هايی كه پس از جنگ به دست آورديم، ناشی از همان تفكر دفاع مقدس بود. هرجا پشت حركت‌های‌مان، دفاع مقدس را به عنوان حمايت‌كننده قرار داديم، آنجا هم سرعت، قدرت و توان‌مان بيشتر شده است؛ اين همان فرهنگ جهاد و شهادت است كه اينچنين پيروزی‌هايی را برای‌مان فراهم كرده است.
وی بيان كرد: اخيراً يكی از شهدای حرم حضرت زينب(س) در شهر كاشمر به خاك سپرده شد و در آن لحظه مشاهده كرديم كه شهر دگرگون شد. همه اين‌ها اثرات فرهنگ دفاع مقدس است.
كارشناس ارشد امور بين‌الملل تصريح كرد: البته ترويج فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند آسيب‌هايی هم برای جامعه داشته باشد يعنی ممكن است مواردی به اين فرهنگ افزوده شود كه مانع از دستيابی آن شود. به نظر می‌رسد نبايد اين فرهنگ را آنقدر آسمانی كنيم كه غيرقابل وصف باشد يا آنقدر كوچك كنيم كه سبب تنزل فرهنگ شود.
وی ادامه داد: البته نمی‌گويم كه شهدای‌مان آسمانی نبودند بلكه آنها آسمانی شدند. آموزه‌های قرآن كريم و آن نفس مسيحايی حضرت امام كه در جبهه حاكم بود، سبب شد تا آسمانی شوند. جوانان در صحنه قرآن، رشد كردند، آنها از هر فضايی وارد جبهه‌ها شده و با فرهنگ دفاع مقدس مأنوس شدند.
سرهنگ جعفری اظهار كرد: فضای مجازی هنوز بكر است، آنها تهاجمات خودشان را انجام می‌دهند و ما نمی‌توانيم با بستن و فيلتر كردن مانع اين حركات تهاجمی دشمن شويم چرا كه هم‌اكنون كاربران با وی پی ان و فيلتر شكن می‌توانند هر جايی كه بخواهند، بروند.
وی بيان كرد: بايد به واسطه يك فرهنگ قدرتمند دينی، فرهنگ‌مان را تهاجمی كنيم. سلاح ما دين است و با همين سلاح، می‌توانيم تفكرات‌مان را در جهان اشاعه دهيم و در فضای مجازی حضور يابيم و به قدرت برسيم.
يكی از فرماندهان سپاه تصريح كرد: بسياری از فعاليت‌هايی كه در حوزه دفاع مقدس در فضای مجازی انجام می‌شود، متمركز نيست و هر كاربری وبلاگ، پايگاه اطلاع‌رسانی و وبگاهی را ايجاد می‌كند و وارد عرصه می‌شود. اما بايد اين فعاليت‌ها از يك بخشی هدايت شود البته منظور از هدايت، ايجاد سازمان خاصی نيست كه قضيه دولتی شود اما بايد تلاش كنيم تا از كج‌سليقگی‌ها بپرهيزيم.
وی افزود: برخی از مسائل دفاع مقدس، امنيتی است و انتشار آن در فضای مجازی مناسب نيست يا انتشار برخی عكس‌ها از شهدا وجهه آنها را متزلزل می‌كند. بنابر اين برای مانع از كج‌سليقگی‌ها و كوته‌فكری‌ها بايد تدابيری را اخذ كنيم.
سرهنگ جعفری اظهار كرد: مراكز مطالعاتی و تحقيقاتی بايد الگو و شيوه و خط مشی به كاربران ارائه كنند. هشت سال دفاع مقدس را مردم اداره كردند و آنها بايد به فضای مجازی ورود يابند تا خاطرات خود را به صورت زنجيره‌ای اشاعه‌دهند.
وی بيان كرد: جوانان دهه 60 و 70 نيز بخشی از دفاع مقدس هستند و آنها می‌توانند سينه به سينه اين خاطرات و رويدادهای هشت سال دفاع مقدس را به نسل‌های بعد انتقال دهند، كاری كه خبرگزاری ايكنا يا خبرگزاری دفاع مقدس انجام می‌دهد.
يكی از فرماندهان سپاه تصريح كرد: فضای مجازی مشتری‌های خاص خود را دارند و هر روز هم اين تعداد افزايش می‌يابد چرا كه ضريب نفوذ اينترنت بالا می‌رود و گسترش می‌يابد. فضای مجازی، فضای تأثيرگذاری است و مطالبی كه در اين فضا مطرح می‌شود به فضای حقيقی هم ورود می‌يابد. بنابر اين بايد بيش از اين‌ها به فضای مجازی توجه و ارزش‌گذاری كرد تا فرهنگ دفاع مقدس به همه كاربران منتقل شود.
captcha