تشكيل هسته بحران درباره جهاد نكاح/ مفتی تونس محكوم كرد
کد خبر: 2597017
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶

تشكيل هسته بحران درباره جهاد نكاح/ مفتی تونس محكوم كرد

گروه بين‌الملل: وزارت امور زنان تونس اعلام كرد كه درباره پديده جهاد نكاح در ميان صدها تن از دختران تونسی كه به سوريه رفتند، هسته بحران تشكيل داده است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از اسكای نيوز عربی، پديده جهاد نكاح در ميان صدها تن از دختران تونسی كه به سوريه رفتند و باردار و مبتلا به ايدز برگشتند، موضوع داغ جامعه تونسی شده است.
سهام بادی، وزير امور زنان و خانواده در تونس، در كنفرانس خبری در مقر هيئت دولت در تونس گفت: اين وزارتخانه هسته بحران در خصوص پديده موسوم به پديده جهاد نكاح در ميان زنان تونسی تشكيل داده است.
وی افزود: وزارت زنان و خانواده در تونس منتظر دريافت اطلاعاتی از وزارت كشور به منظور ايجاد راه حل‌هايی برای پديده جهاد نكاح است.
اين وزير تونسی در گفت‌و‌گو با راديو شمس اف ام اين كشور نيز تأكيد كرد: زنان جوان بازگشته از سوريه و قربانی جهاد نكاح نياز به مراقبت و بازگشت به اجتماع را دارند و در عين حال بايد مانع گسترش اين پديده شد.
سؤال‌های زيادی در رسانه‌های تونسی در مورد وضعيت حقوقی زنان تونسی بازگشته از سوريه مطرح است كه آيا اين‌ها زنان بيوه بودند يا زنان مطلقه؟ و آيا فرزندانشان مشروعيت دارند و چيزی از ارث و ميراث به آنان تعلق می‌گيرد يا خير؟
وزارت كشور تونس هفته گذشته نيز جهاد نكاح را محكوم كرد و در بيانيه‌ای گفت: جهاد نكاح نقض آشكار ارزش‌های دينی و اخلاقی در جامعه تونسی و نقض همه منشورهای بين‌المللی حقوق بشر است كه دولت تونس آن را تاييد كرده است.
وزارت زنان تونس فتواهای برخی مفتی‌های تندرو كه دختران جوان تونسی را برای سفر به سوريه و عقد نكاح با جنگجويان در اين كشور تحريك می‌كنند، محكوم كرد.
لطفی بن جدو، وزير كشور تونس نيز اعلام كرد: دختران جوان تونسی كه با عنوان جهاد نكاح به سوريه سفر كرده بودند، در حالی به كشورشان بازگشتند كه توسط بيگانگانی كه با دولت سوريه جنگ می‌كنند باردار شده‌اند و برخی از آنها به بيماری ايدز نيز مبتلا هستند.
بن جدو در جلسه مجلس مؤسسان تأكيد كرد: نبايد ما در مقابله با اين فاجعه ساكت و دست بسته باشيم.
در همين راستا، حمده سعيد، مفتی تونس، نيز اعلام كرد: چيزی به نام جهاد نكاح در دين اسلام وجود ندارد و هركس چنين چيزی را تبليغ كند، دين ندارد.
مفتی تونس گفت: جهاد نكاح در دين ما وجود ندارد. ما حتی در اين خصوص در دوره رسول خدا(ص) زمانيكه برای جهاد می‌رفت، چيزی نشنيده‌ايم.
وی تصريح كرد: هركس چنين فتوايی بدهد، به حرام دعوت می‌كند.
مفتی سوريه تماس زنان تونسی با وی پس از بازگشت از جهاد نكاح در سوريه را تكذيب و درباره اظهارات فاضل بن عاشور از مسئولان اتحاديه ائمه جماعت تونس ابراز تعجب كرد.
عاشور گفته بود 16 دختری كه از جهاد نكاح در سوريه بازگشته‌اند، با مفتی جمهوری تونس تماس گرفته‌اند.
captcha