عيدانه قربان با نوای نقاره حرم هلال‌بن‌علی(ع) آغاز می‌شود
کد خبر: 2604329
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹

عيدانه قربان با نوای نقاره حرم هلال‌بن‌علی(ع) آغاز می‌شود

همزمان با عيد سعيد قربان و آغاز دهه ولايت، نوای نقاره خدام افتخاری حرم هلال‌بن‌علی(ع) در اين آستان مقدس طنين‌انداز می‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، در اين آئين كه همزمان با صبح روز عيد سعيد قربان در صحن جنوبی حرم مطهر حضرت محمد هلال‌بن‌علی(ع) اجرا می‌شود، خدام افتخاری حرم با نوای نقاره و ذكر «يا هلال» اين عيد مسلمين را ندا می‌دهند.
در زمينه پيشينه نقاره‌زنی در آستان مقدس حضرت محمد هلال‌بن‌علی(ع) اطلاع دقيقی در دست نيست، اما به گفته مرحوم دخيل ناظر حضرتی قديمی‌ترين خادم آستان مقدس كه اجداد او نيز همگی از خدام حضرت محمد هلال‌بن‌علی(ع) بوده‌اند. نقاره‌زنی در حرم حضرت محمد هلال(ع) برای نخستين بار زمانی رواج يافت كه گنبد و گلدسته‌های حرم مطهر در حال بازسازی بود.
مؤسس نقاره‌زنی، مشهدی علی ناظر حضرتی بر طبلی كه متشكل از يك ظرف سفالی توخالی با روكشی از پوست آهو بود كوفت تا با اين روش ضمن خبردار كردن مردم از آغاز عمليات بازسازی، اهالی منطقه را نيز به كمك مالی و ادای نذورات ترغيب كند.
پس از آن سورنا نيز به طبل‌كوبی در نقاره‌زنی اضافه شد به‌گونه‌ای كه در كنار طبل‌كوب يك نفر با دميدن هوا بر سورنا طبل‌كوب را همراهی می‌كرد و البته پس از چندی سورنا جای خود را به كرنا داد.
در ابتدا به هنگام خورشيدگرفتگی، ماه‌گرفتگی، غروب آفتاب و در سحرهای ماه رمضان برای بيدار كردن مردم استفاده می‌شد و هم‌اكنون به اعياد و جشن‌های مذهبی و نيز نشان دادن كرامات حضرت محمد هلال(ع) و بيان اعتبار، عظمت و شكوه و قداست بارگاه حضرت محمد هلال‌بن‌علی(ع) اختصاص يافته است.
در يك بيان كلی می‌توان گفت ذات موسيقی، آسمانی و سرشار از زيبايی است كه اگر به موضوعات پست و بی‌ارزش دنيوی و ابتذال آلوده نشود، انسان را سرشار از ياد خدا می‌كند و می‌توان گفت هدف اصلی نقاره‌زنی نيز همين ذكر نام و ياد خداست.
هم‌اينك نقاره‌زنی آستان مقدس حضرت محمد هلال‌بن‌علی(ع) توسط گروهی 12 نفره از خادمان جوان حضرت متشكل از شش طبل كوب و شش كرنا زن اجرا می‌شود و اين گروه آموزش‌های نخستين نقاره‌زنی را از اساتيد نقاره‌خانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) به مدت شش ماه فرا گرفته‌اند.
در خصوص ذكرهای حين نقاره‌زنی بايد گفت طبل‌ها ذكری ندارند و فقط به‌عنوان كوس شاديانه و همنوا از شروع تا پايان با كرناها نواخته می‌شوند، اما كرناها با ذكری خاص توسط خادمان حضرت نواخته می‌شوند. كرنازن‌ها در طول نقاره‌زنی كرنا را به طرف گنبد به‌عنوان سلام گرفته و شروع به گفتن ذكر «يا هلال» ، «يا علی» و «يا هلال جان» می‌كنند.
يادآور می‌شود، اين سبك نقاره‌زنی تنها در حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظيم(ع) و حرم حضرت محمد هلال(ع) اجرا می‌شود.
captcha