به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیتالله عبدالنبی نمازی در جلسه تفسیر قرآن که دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد حضرت قائم(عج) این شهر برگزار شد، در توضیح و تحلیل آیات 261 تا 263 سوره بقره گفت: 14 پیام در این سه آیه از سوره بقره وجود دارد که این نکات در تفاسیر این سه آیه نیامده است که نخستین نکته و پیام آن انفاق و احسان در راه خدا است که خداوند احسان و انفاق به بندگانش را خیلی دوست دارد.
وی یکی از صفات خدا را محسن دانست و با اشاره به این که افراد محسن و منفق که به دیگران احسان میکنند رنگ خدا میگیرند، افزود: بندگان موحد خدا باید رنگهای خدایی داشته باشند.
به گفته وی، خداوند منفق است و هزینه موجودات را میدهد و با دادن روزی به موجودات خود به وسیله آنها روزی حیوانات دیگر را نیز تأمین میکند.
عضو جامعه مدرسین حوره علمیه قم، دومین پیام این آیات را انفاق در راه خدا دانست و تأکید کرد: انفاق در راه خدا باعث افزایش ثروت و فضیلت در دنیا و آخرت میشود.
وی با اشاره به این که انفاق بدون منت و پنهان، بدون این که حتی فردی که به او انفاق میشود متوجه شود در نزد خدا قبول است، گفت: انفاق نیز مراتبی دارد که برخی از انفاقها به اندازهای ثواب دارد که برای آن طول و عرضی متصور نیست.
آیتالله نمازی یادآورشد: انفاق باید در راه خدا و برای خدا باشد و مطمئن باشد انفاق در راه خدا نه تنها از ثروت انسان کم نمیکند بلکه باعث افزایش ثروت نیز میشود، از این رو برخی افراد که انفاق نمیکنند در برخی از مواقع چندین برابر آن را هزینه برنامههای پیشبینی نشده میکنند.
نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه از سبیلالله بهعنوان راههای فرعی انفاق و صراط مستقیم به عنوان راههای اصلی انفاق نام برد و گفت: انفاق سبیلالله راه فرعی است که به بزرگ راه و اتوبان که انفاق در صراط مستقیم است متصل میشود، لذا خداوند هم صراط مستقیم که شاه راه انفاق است و هم سبیلالله که راههای فرعی انفاق است را دارد.
وی با اشاره به این که صراط مستقیم راه انبیاء الهی است و سبیلالله راههای فرعی است، گفت: نماز، روزه، ذکات، خمس، صله ارحام، احترام و تکریم افراد راههایی است که سرانجام آن به خدا که شاه راه است میرسد.
به گفته وی، هر کار خیری چه واجب باشد و چه واجب نباشد سبیلالله است و هرکاری که انگیزه الهی داشته باشد و خالص باشد سبیلالله است اما اگر بالاترین فریضهها برای خودنمایی باشد سبیل نفس شیطان است.
آیتالله نمازی در ادامه با اشاره به این که پاداشی که خداوند در برابر انفاق بندگان خود میدهد بر اساس نیت و میزان کیفیت و کمیت انفاق است که قابل افزایش است، گفت: میزان پاداش انفاق از یک دانه گندم که به 700 دانه دانه افزایش مییابد آغاز و به مرحلهای میرسد که پاداش انفاق طول عرضی ندارد.
وی افزود: خداوند آگاه به عملکرد بندگانش است و هیچ عملی از انسان از نگاه باری تعالی پنهان نمیماند چرا که خدا عالم مطلق و عالم علیالطلاق است و مانند ما انسانها نیست که در یک رشته تخصص داشته باشیم.
به گفته وی، تمامی علومی که در اختیار بشر است و بشر به آن دست یافته است تنها قطرهای از علم خدا است که خداوند باب آن را برای انسان باز کرده است و اجازه داده است تا قطرههایی از علم او را انسان متوجه شود، بنابراین این آیات دلالت بر این دارد که خداوند عالم مطلق به همه عالم و حسنات و سیئات است و علم خدا حد و حصر ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری از توجه به ایجاد پایههای استوار امنیت در جامعه به عنوان دوازدهمین پیام این آیات نام برد و با تأکید بر این که انفاق در راه خدا مبارزه با علتهای ناامنی است، گفت: ریشه و منشأ بسیاری از ناامنیها فقر است لذا خداوند با تشریح انفاق میخواهد با علت ناامنیها مبارزه کند چراکه مبارزه با معلول نمیتواند جوابگو باشد.
آیتالله نمازی در ادامه از معرف و تذهیب اخلاق بهعنوان سیزدهمین پیام این سه آیه سوره بقره نام برد و افزود: انسان بچه دنیا است و دنیا را دوست دارد و نمیتوان حُبّ دنیا را از انسان گرفت و یا او را به دلیل دوست داشتن دنیا ملامت کرد، بنابراین انسانی که دنیا را دوست اگر از مال ثروت خود بگذرد و انفاق کند به معرفت رسیده است.
نماینده ولی فقیه درکاشان همچنین جهاد اکبر و جهاد با نفس را چهاردهمین و آخرین پیام آیات261 تا 263 سوره بقره دانست و از انفاق و احسان بهعنوان جهاد اکبر و جهاد با نفس نام برد و یادآور شد: یکی از عواملی که حُبّ دنیا را از انسان میگیرد انفاق در راه خدا است، بنابراین انسان همیشه و در همه حال در معرض تهدید نفس است و برکت انفاق در راه خدا این است که حُبّ دنیا را از انسان میگیرد و به راحتی از ثروت و سرمایه خود در راه خدا میگذرد.