کد خبر: 2611970
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
رضا مهدوی:

حذف بخش اجرای زنده از جایزه موسیقی «ققنوس» به آن لطمه می‌زند

گروه هنر: جشنواره «موسیقی مقاومت» با تغییر رویکرد تبدیل به جایزه موسیقی «ققنوس» شده است که بدون بخش اجرای زنده و کنسرت موسیقی تنها به ارزیابی نماهنگ‌ها خواهد پرداخت و ممکن است این ساختار جدید باعث تضعیف آن شود.

رضا مهدوی، کارشناس موسیقی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: اصل این است که برگزاری جشنواره موسیقی با موضوع دفاع مقدس و مضمون کلی مقاومت یک امر ضروری است چرا که دفاع مقدس و مفهوم مقاومت جان کلام انقلاب اسلامی بوده است و مردم ایران در بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی با تأسی به رشادت‌های جوانان ایرانی و پشتوانه خون آنهاست که توانسته‌اند بحران‌ها را طی کرده و در برابر زیاده‌خواهی استکبار جهانی مقاومت کنند.
وی گفت: وقتی برگزاری چنین جشنواره‌ای که با زبان هنر موسیقی قصد داشته باشد به مفهوم مقدس مقاومت بپردازد فرض شود، حال تفاوت نمی‌کند که نام آن چه انتخاب شود؛ جشنواره «موسیقی مقاومت» و یا با تغییر رویکرد مسئولان و سیاست‌گذاری جدید آن جایزه موسیقی «ققنوس» که قرار است در سال جاری شاهد برگزاری نخستین دوره آن باشیم.
باید منتظر برگزاری نخستین دوره جایزه «ققنوس» بود و بعد قضاوت کرد
مهدوی تصریح کرد: در این مسئله مهم این است که با چه شکل و تدبیری و با چه چشم‌انداز و هدفی این تغییر رویکرد در نحوه برگزاری جشنواره «موسیقی مقاومت» روی داده است که طبیعی است در هر دوره‌ای با تغییر ساختار مدیریت فرهنگی و هنری، مسئولان جدید با داعیه اصلاح نواقص موجود، سعی در مرتفع کردن مشکلات و موانع داشته باشند و به ارتقای کیفی رویدادهای فرهنگی و هنری بیاندیشند که البته در مورد جایزه موسیقی «ققنوس» تا نخستین دوره آن برگزار نشود نمی‌توان پیش‌داوری کرد که آیا موفق خواهد بود و یا بهتر است این جشنواره به همان سبک و سیاق گذشته خود که چهار دوره آن را با نام جشنواره «موسیقی مقاومت» شاهد بودیم بازگردد.
مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: تجربه نشان داده است که تغییر رویکرد و تحول در امور فرهنگی و هنری معمولاً دفعی و سلیقه‌ای بوده است و تا این شکل از تغییرات را شاهد هستیم نه تنها نباید انتظار ارتقای کیفی رویدادهای فرهنگی و هنری را داشت بلکه باید منتظر تنزل کیفی آنها نیز بود؛ نمونه بارز این مسئله را در جشنواره معتبر «موسیقی فجر» مشاهده می‌کنید که هر سال با برخی تغییرات به جای رشد کیفی، نسبت به دوره‌های پیشین خود در سطح نازل کیفی برگزار می‌شود.
مهدوی گفت: این در حالیست که «موسیقی فجر» 30 دوره خود را تاکنون پشت سر گذاشته اما به دلیل سوء‌مدیریت موجود تاکنون نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در عرصه بین‌المللی دست یابد؛ با این فرض تغییر ماهیتی جشنواره‌ای همچون «موسیقی مقاومت» و تبدیل شدن آن به جایزه موسیقی «ققنوس» با سابقه کم چهار دوره برگزاری آن ریسک بزرگی است که ممکن است به مبادی ارزشی این نوع موسیقی لطمه وارد کند.
این کارشناس و مدرس موسیقی در ادامه گفت: دوستان مسئول در دفتر موسیقی ارشاد قرار است از این پس در پی برگزاری این جایزه موسیقی، با حذف بخش تأثیرگذار جشنواره یعنی اجرای زنده و کنسرت‌های موسیقی با موضوع مقاومت، تنها به بررسی موسیقی‌های ضبط شده با این موضوع و مضمون آن هم در قالب کلیپ و نماهنگ که از سوی تولیدکنندگان به دبیرخانه ارسال می‌شود بسنده کنند تا پس از آن با برقراری یک نظام حمایتی، امکان پخش آنها از رسانه ملی و یا تکثیر آنها در قالب لوح‌های فشرده و ورود به شبکه نمایش خانگی را فراهم نمایند.
باید مطمئن شد که آیا رسانه ملی مبادرت به پخش نماهنگ‌های برگزیده جایزه «ققنوس» خواهد کرد؟
مهدوی تأکید کرد: باید گفت که رسانه ملی معمولاً استقبالی از تولیدات هنری سایر مؤسسات و نهادهای خارج از بدنه خود نمی کند و معمولاً موضعی تقابلی دارد و بیشتر آنچه که در واحد موسیقی و سرود خود تولید شده است را پخش می‌کند، لذا تضمینی برای دیده شدن ثمره تلاش تولیدکنندگان از رسانه ملی وجود ندارد از آن طرف به دلیل خاص بودن مخاطبان این نوع موسیقی، عرضه این آثار در قالب شبکه نمایش خانگی نمی‌تواند موفقیت‌آمیز بوده و با استقبال حداکثری مخاطبان مواجه شود.
وی در پایان گفت: بهتر آن است که دوستان برگزارکننده جایزه موسیقی «ققنوس» به شیوه جدید برگزاری این جشنواره یعنی بررسی آثار موسیقی مقاومت آن هم در قالب نماهنگ، به عنوان بخش مکمل جشنواره نگاه کنند یعنی بخشی به اجرای زنده و پویای موسیقی مقاومت با حضور گروه‌های فعال در این زمینه اختصاص یابد و بخش دیگر منحصر به بررسی و ارزیابی نماهنگ و کلیپ‌های موسیقی مقاومت شود.

captcha