به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابطعمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدحمید کلانتری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن اشاره به فواید و نتایج همکاریهای مشترک بین شرکتهای تعاونی تولیدی اظهار داشت: اصل صرفهجویی در مقیاس یکی از اصول اقتصاد است و شرکتها و تعاونیهای تولیدی برای بهبود فرآیندهای خود کار میکنند و به عنوان مثال و برای کسب جوایز مختلف سرمایهگذاری میکنند لذا باید برای کار مشترک و تأمین نیازهای مشترک هم سرمایه گذاری کنند و از این اصل اقتصادی بهره بگیرند.
کلانتری ضمن ارائه راهکارها و مدلهای موفقی از این همکاریها که شرکتها توانستهاند با همافزایی و استفاده از ظرفیتهای خالی یکدیگر به رونق برسند، گفت: بین شرکتهای تولیدی چه تعاونی باشند و چه نباشند تقریبا 20 فعالیت مشترک اعم از مالی، اداری، ساخت و ساز گمرکی و ... وجود دارد که در 8 یا 7 مورد از این موارد خود شرکتها میتوانند به تنهایی ورود پیدا کنند لذا هر رشته از کار را شرکت مشخصی میتواند بر حسب توان و تخصص خود بر عهده بگیرد و برای شرکتهای دیگر نیز مشکل را حل نماید.
وی ادامه داد: اگر هر شرکتی بخواهد به تنهایی به همه امور بپردازد زمان و هزینه زیادی صرف خواهد شد ولی وقتی کار حرفهای و تخصصی شود با هزینه کمتر و زودتر به نتیجه میرسد و اتحادیه تعاونی میتواند خدمات خود را بفروشد و برای اعضاء کسب سود و درآمد کند و این خدمات را به اعضاء خود نیز ارائه دهد.
کلانتری با اشاره به اینکه دنیا به سمت تخصصی شدن پیش میرود، افزود: اگر یک شرکت توزیعی و پخش در کنار چند شرکت تولیدی محصولات غذایی قرار گیرد و در واقع چند بِرند زیر یک برند واحد توزیع شود موجب رونق بخش تولید خواهد شد و تولید کننده دیگر دغدغه بازار و فروش را نخواهد داشت چون شرکت ها میتوانند از ظرفیتهای خالی یکدیگر استفاده نمایند و تعاونیها میتوانند خلاءهای تمام شرکتهای تولید اعم از خصوصی و تعاونی را پر کنند.