حجتالاسلام والمسلمین حمید فغفورمغربی، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه صدرا در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با اشاره به افزوده شدن بخش پژوهش به مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان، گفت: دانشجویان را باید به سمت محتوای قرآن سوق دهیم و به آن سو، راهی باز کنیم و افزوده شدن این بخش به این مسابقات زمینهای است تا دانشجویان مستعد شناسایی شوند.
وی افزود: این مسابقات در حقیقت ابزاری برای شناسایی دانشجویان مستعد است و اینکه کلاسهایی برای روشهای تفسیر قرآن، ارائه آموزش به آنها و معرفی منابع به آنها در همه دانشگاهها برگزار شود و همه دانشگاهها به نحوی در تقویت این موج نقش داشته باشند.
فغفور مغربی به آسیبی که مسابقات قرآنی را تهدید میکند، اشاره و اظهار کرد: اگر برگزاری مسابقات مورد نظر باشد، اما ادامه کار پیگیری نشود، بازدهی مورد انتظار را نخواهیم داشت. دانشگاههای موجود در تهران و همچنین در هر استان و شهرستانی قبل از اعزام دانشجویان به مسابقات برای آنها کلاس بگذارند و به آنها موضوعاتی را ارائه بدهند، قبل از مسابقات آنها را آماده کنند و بهترین پژوهشها را برای مسابقات بفرستند. در سطح مسابقات هم دانشجویان در سطح ملی با پژوهشگران دیگر آشنا و از تحقیقات یکدیگر مطلع میشوند. خوب است که سایتی برای قراردادن تحقیقات دانشجویی ایجاد شود و همچنین مجموعه مقالات آنها به نام خودشان چاپ شود تا تشویقی برای دانشجویان باشد. اگر این فعالیتهای مکمل، انجام شوند مفید خواهند بود.
باشگاه قرآنپژوهی دانشجویان ایجاد شود
وی عنوان کرد: مرکز تحقیقات و باشگاه قرآنپژوهی دانشجویان ایجاد شود و در آنجا از استادان مطرح قرآنی دعوت شود و با هدایت آنها این مراکز به طور دائم در طول سال فعال باشند. همه اینها کارهایی است که زمینهاش می تواند با افزوده شدن بخش پژوهش به مسابقات قرآن مهیا شود.
وی افزود: بسیاری از کلاسها در فضای مجازی تشکیل میشود و حتی مشکلی از بابت حضور دانشجویان ایرانی خارج از کشور یا دانشجویان مسلمان غیرایرانی از بابت استفاده از این برنامهها وجود ندارد. میتوان کتابخانه دیجیتالی احداث کرد تا در سطح جهان نیز مراکز پژوهشهای قرآنی به نحوی با هم آشنا و محققان شناخته شوند و لازمه این کار فقط یک برنامهریزی درست است.
وی خطاب به مسئولان برگزاری این دوره از مسابقات، گفت: گاهی ابتدای کار را خوب شروع میکنیم، اما کار به خوبی پیگیری نمیشود، مسئولان برگزاری این مسابقات خیلی جدی دنباله راه را پیگیری کنند.
فغفور مغربی افزود: در این زمینه لازم است که یک گروه پژوهشگر به طور دائم در پاسخ به سؤالات، اشکالات و معرفی منابع بکوشد. اگر این کارها انجام شود، بسیار ارزشمند است. یک مسابقه به تنهایی خیلی نمیتواند کارآمد باشد. باید هدف و آخر خطمان را مشخص کنیم. برنامهریزان باید برای انتهای مسیر نیز جوابی داشته باشند و بدانند که دانشجویان قرار است به چه چیزی دست پیدا کنند. هدفهای کوتاه، میان و بلندمدت تعریف شود و لازمه آن تشکیل یک گروه کارشناسی قوی است، زیرا کارهای مقطعی خیلی جواب نمیدهند.
علوم انسانی؛ عرصه مغفول مطالعات میانرشتهای
وی در رابطه با محور روششناسی مطالعات میانرشتهای قرآن که به عنوان یکی از محورهای این دوره از مسابقات انتخاب شده است، گفت: موضوع خوبی و مناسبی است. در بعضی زمینهها مثل اقتصاد و قرآن کارهای بیشتری شده است، در زمینه قرآن و علوم طبیعی نیز فعالیتهایی شده است؛ اما علوم انسانی عرصه مغفول این زمینه است که در مورد آن کار زیادی نشده است. اگر در این زمینه امکانات برآورده شود، کارها برنامهریزی شود و دانشجویان به یک دبیرخانه مجازی متصل شوند و مقالات و کتابها به زبانهای مختلف در دسترس علاقهمندان قرار گیرد، بسیار مثمر خواهد بود.
وی با اشاره به محور دوم این مسابقات گفت: محور وحدت بسیار موضوع خوبی است. همچنان باید بر این موضوع به عنوان استراتژی نظام اسلامی تأکید کنیم، به ویژه در شرایطی که تفرقهاندازیها بیشتر است، ضرورت این کار بیشتر حس میشود. مبانی وحدت از دیدگاه فرق مختلف اسلامی، قرآن، احادیث، سیر تاریخی تمدن اسلامی و تجربیات تاریخیمان بررسی شود و خود جمع حتماً به نقش وحدت در شرایط فعلی جهان اسلام توجه خواهد کرد.
فغفورمغربی با ارائه پیشنهادهایی برای برگزارکنندگان همایش، اظهار کرد: گروه برگزارکنندگان همایش بیشتر به فکر ادامه فعالیتها باشند. استادهای مربوط به این رشتهها شناسایی شوند و دانشجویان علاقهمند را با استادان مرتبط کنند. به فکر پر کردن خلأیی که در این عرصه وجود دارد، باشند، جوانب را بسنجند، پژوهشگاه مجازی ایجاد کنند و بیشتر به تداوم کار فکر شود. هدفها را بلندمدت ببینند و به برگزاری مسابقه اکتفا نکنند. اگر روی این موارد تأمل بیشتری شود، می تواند مفید باشد.
وی گفت: برای محورهای همایش در سالهای بعد از افراد شرکتکننده امسال نظرسنجی شود. در این رابطه که چه چیزی بیشتر مورد نیاز است و در چه زمینهای مایل هستند پژوهش داشته باشند یا چه امکاناتی برای برگزاری همایش در سالهای بعد دارند.