به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، محمد اللیثی پس از مراجعت و بازگشت از سفر ایران در سال 1379 ه.ش، احساس کرد که حنجرهاش دیگر توان قرائت قرآن همانند گذشته را ندارد، به همین منظور به پزشک مراجعه کرد، اما درمان موفق حاصل نشد و وی پس از اینکه شش سال تحت مداوا بود و بالاخره پنجم مارس سال 2006 میلادی مطابق با 14 اسفند سال 1384 هجری شمسی به دیدار معبود شتافت.
محتوای سوره نبأ
این سوره مکى است و داراى 40 آیه است. محتواى این سوره را میتوان در چند بخش خلاصه کرد؛ سؤالى که در آغاز سوره از حادثه بزرگ یعنى روز قیامت مطرح شده است، سپس به بیان نمونههایى از مظاهر قدرت خداوند در آسمان، زمین و زندگى انسانها و مواهب آن - به عنوان دلیلى بر امکان معاد و رستاخیز- مىپردازد.
در بخش دیگرى قسمتى از نشانههاى آغاز رستاخیز را بیان مىدارد و در قسمتی دیگر گوشهاى از عذابهاى دردناک طغیانگران را بیان میکند و در ادامه به دنبال آن قسمتى از نعمتها و مواهب شوقانگیز بهشتى را شرح مىدهد. سرانجام با انذار شدیدى از عذاب قریب و سپس ذکر سرنوشت غمانگیز کافران سوره پایان مىگیرد. ضمنا نامگذارى این سوره به خاطر تعبیرى است که در آیه دوم آن آمده است و گاه از آن به عنوان سوره عمّ به تناسب آیه نخستین آن تعبیر مىشود «عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ». (تفسیر نمونه، ج 26، ص 4)
در این آیات سخن از مؤمنان راستین و پرهیزکاران به میان میآورد و بیان میکند که برای مؤمنان راستین پیروزى عظیم و رسیدن به خیر و سعادت بزرگى است و سپس به شرح این فوز و سعادت و مواهب پرهیزکاران و عطایاى متقین و کیفرها و مجازاتهاى طغیانگران میپردازد.( تفسیر نمونه، ج 26، ص 57-50)
محتوای سوره نازعات
این سوره مکى است و داراى 46 آیه است. در این آیات اشاره کوتاه و گذرایى به داستان موسى و سرنوشت فرعون طغیانگر دارد که هم مایه تسلى خاطر پیامبر(ص) و مؤمنان است و هم هشدارى به مشرکان طغیانگر و هم اشارهاى است به اینکه انکار معاد انسان را به چه گناهانى آلوده مىکند.(تفسیر نمونه، ج 26، ص71)
در بخش بعد، نمونههایى را از مظاهر قدرت خداوند در آسمان و زمین که خود دلیلى است براى امکان معاد و حیات بعد از مرگ بر مىشمرد و بار دیگر به شرح قسمتى دیگر از حوادث وحشتناک آن روز بزرگ و سرنوشت طغیانگران و پاداش نیکوکاران مىپردازد.
سرانجام در پایان سوره بر این حقیقت تأکید مىکند که هیچکس از تاریخ آن روز با خبر نیست، ولى همین اندازه مسلم است که نزدیک است. رستاخیز و سرنوشت خدا ترسان و هواپرستان در آن روز بازمىگردد، مىفرماید: هنگامى که آن حادثه عظیم، رخ دهد نیکوکاران و بدکاران هر کدام به جزاى اعمال خویش میرسند «فَإِذَا جَاءَتِ الطامَّةُ الْکُبرَى»
دراین آیه «فَأَمَّا مَن طغَى» اشاره به فساد عقیدتى آنها مىکند زیرا طغیان ناشى از خود بزرگبینى است و خود بزرگبینى ناشى از عدم معرفة الله است. کسى که خدا را به عظمت بشناسد خود را بسیار کوچک و ضعیف مىبیند و هرگز پاى خود را از جاده عبودیت بیرون نمىگذارد.
و در آیه دیگر «وَ ءَاثَرَ الحَْیَوةَ الدُّنْیَا» اشاره به فساد عملى آنها است چرا که طغیان سبب مىشود که انسان لذات زودگذر دنیا و زرق و برق آن را بالاترین ارزش حساب کند و آن را بر همه چیز مقدم بشمرد. این دو در حقیقت علت و معلول یکدیگرند طغیان و فساد عقیده، سرچشمه فساد عمل و ترجیح زندگى ناپایدار دنیا بر همه چیز است و سرانجام این دو آتش سوزان دوزخ است.(تفسیر نمونه، ج 26، ص107- 95)
محتوای سوره انفطار
این سوره در مکه نازل شده و داراى 19 آیه است. درونمایه این سوره در چند بخش خلاصه میشود یکی بیان حوادث عظیمى که در پایان جهان و در آستانه قیامت رخ مىدهد، توجه انسان به نعمتهاى خداوند که سراسر وجود او را فرا گرفته و شکستن غرور او، تا خود را براى معاد آماده سازد، اشاره به فرشتگانى که مأمور ثبت اعمال انسانها هستند. در ادامه به بیان سرنوشت نیکان و بدان در قیامت میپردازد و سپس گوشهاى از سختیهاى آن روز بزرگ را بیان میکند.
تلاوت سوره نبأ، آیات 31 تا 40، سوره نازعات، آیات 26 تا 46 و سوره انفطار با صدای اللیثی
تا پایان سال جاری سه روز در هفته روزهای یکشنبه، سهشنبه، جمعه یک فایل از تلاوت قراء برتر جهان اسلام از گنجینه تلاوتهای ناب شبکه رادیویی قرآن بر روی تارنمای خبرگزاری ایکنا قرار میگیرد.