رویکرد رسانه ملی به کتاب ترویجی است نه تبلیغی
کد خبر: 2614390
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
ولیان تأکید کرد:

رویکرد رسانه ملی به کتاب ترویجی است نه تبلیغی

گروه ادب: مدیر رادیو کتاب گفت: توجه رسانه ملی به کتاب، ترویجی است و نه تبلیغی و رادیو کتاب با ناشرانی که متعهد هستند تعامل خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست رسانه‌ای حمیدرضا ولیان، مدیر رادیو کتاب صبح امروز، سه‌شنبه 11 آذرماه با حضور خبرنگاران در رادیو کتاب برگزار شد.

ولیان در این نشست گفت: امر کتاب در کشور با حضور رهبر معظم انقلاب در حوزه راهبردی خلأیی ندارد، اما در آنچه بیش از همه دچار خلأ هستیم، همگرایی میان دستگاه‌های فرهنگی به ویژه فعال در حوزه کتاب است، همچنین افزایش سهم کتاب در سبد خانوار که از مطالبات مقام معطم رهبری نیز هست، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اگر جریان عمومی کشور در دهه پیشرفت و عدالت به سوی این موضوع در حال حرکت است باید سیاست‌های کلی برای آن تدوین شود و جریان دانش و علم‌آموزی نیز رشد پیدا کند و از سوی دیگر آگاهی و دانایی در شرایط نوین رسانه‌ای و افزایش تکنولوژی‌ها و سواد رسانه‌ای نیز از مقولاتی است که باید در عصر حاضر مورد توجه قرار گیرد.

ولیان با بیان اینکه امروز ملتی پیش رفته است که کتاب بخواند، ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی از شرق تا غرب نفوذ یافته است و برای استمرار و ادامه این جریان باید به مطالعه و تولید محتوای مناسب توجه کرد که این موضوع محدود به حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نمی‌شود. 

وی در ادامه تصریح کرد: رسانه در جمهوری اسلامی پیگیر مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه کتاب و کتابخوانی است که در این راستا کتاب به عنوان یک امر فرهنگ‌ساز هدایت افکار عمومی را دربردارد و شهروندان هم به عنوان یک ابزار رسانه‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند و رادیو کتاب نیز با اهتمام به امر کتاب و کتابخوانی در این راستا گام برداشته است.

ولیان گفت: ما با گام‌های اولیه در عرصه راه‌اندازی رادیو کتاب و رسانه، رادیو کتاب از اهمیت بیشتری برخوردار است و براساس آنچه که آمار و عملکردها بیان می‌کنند توجه به موضوع کتاب در رسانه ملی بیش از گذشته شده است و رادیو به عنوان حامی جریان مومن و انقلابی برنامه‌هایی با عنوان «کوچه باغ کتاب» و «وقایع اتفاقیه» را تولید کرده است.

وی با اشاره به اهداف رادیو کتاب بیان کرد: تعامل رادیو کتاب با نهاد و سازمان‌های بیرونی در راستای تقویت جبهه فرهنگی انقلاب است و رفع شکاف میان اجزا و دستگاه‌های فعال در حوزه کتاب از وظایف عمده آن است و تلاش دارد تا ارتباط مطلوبتری میان این دستگاه‌ها ایجاد کند.

مدیر رادیو کتاب از راه‌اندازی دبیرخانه شورای سیاست‌های رادیو در حوزه کتاب گفت: این دبیرخانه با حضور نمایندگان شبکه‌های رادیویی به فعالیت می‌پردازد و طی جلساتی به مباحث کتاب در رادیو پرداخته می‌شود و حضور جدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس نیز نشان از سهم و توجه حضور رادیو در حوزه کتاب است.

ولیان با تأکید بر افزایش سهم کتاب در سبد خانوار و جلوگیری از کاهش آن افزود: در آینده نزدیک دو بخش را برای فعالیت‌های خود در نظر داریم یکی برای بخش داخلی و دیگری خارج از رسانه. حوزه صدا در شش ماهه ابتدای سال 93 نسبت به مدت مشابه در سال 92 با افزایش 106 درصدی برنامه‌های مرتبط با کتابخوانی مواجه بوده است. همچنین در برنامه‌‌های مرتبط با موضوع کتاب201 درصد و حضور شخصیت‌های مرتبط با 103 درصد رشد روبرو بوده است.

وی ادامه داد: در شش ماهه اول 93 تعداد 695 برنامه به مدت بیش از 103 هزار دقیقه با حضور 449 کارشناس در رادیو تولید و پخش شده که این میزان در شش ماهه دوم از نظر کمی و کیفی تقویت خواهد شد. 

ولیان با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب گفت: تقدیر از مؤلفان، مترجمان و ناشران حوزه صدا و تجلیل از فعالان کتاب از جمله برنامه‌های ما در هفته کتاب بود. همچنین ارائه بسته‌های پیشنهادی کتاب به سایر شبکه‌های رادیویی و همچنین ارتباط با کتابخانه ملی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارتباط‌هایی ایجاد شده است از سوی دیگر تفاهم‌نامه‌ای میان پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تبادل محتوای مشترک اطلاع‌رسانی برنامه‌های حوزه کتاب و انجام تحقیقات و پژوهش‌‌های مرتبط در حوزه صدا به امضا رسیده است. 

وی ادامه داد: در دوره جدید مدیریت صدا و سیما افزایش برنامه‌های تعاملی از جمله برنامه‌های رادیو کتاب است و موضوعاتی مانند قصه، داستان، تاریخ، سبک زندگی و ... در چارچوب برنامه‌های رادیوکتاب افزایش خواهد یافت و ارائه سیر مطالعاتی با مشارکت پژوهشگاه‌ها و مراکز فرهنگی در دستور کار است؛ چرا که نیاز جدی جامعه احساس می‌شود. همچنین شعر و ادبیات یکی از ضعف‌های جامعه امروز است و مخاطبان به آن پیوندی ندارند، از این رو پرداختن به مسئله شعر و زبان فارسی در برنامه‌ سالانه رادیو کتاب در نظر گرفته شده است.

ولیان با اشاره به برنامه‌های آینده رادیو کتاب گفت: افزایش برون‌سپاری در تولید برنامه‌ها در دستور کار رادیو کتاب است و در حال حاضر 30 درصد برنامه‌ها در خارج از رادیو انجام می‌شود که باید این رقم را به 60 درصد افزایش دهیم، تمرکز بر استفاده از رسانه‌های نوین و فضای مجازی از برنامه‌های دیگر رادیو کتاب است. راه‌اندازی وبگاه خبر، ارائه اپلیکیشن رادیو کتاب و معرفی آن به مخاطبان و راه‌اندازی باشگاه کتاب بر مبنای مشارکت مخاطبان از جمله برنامه‌های رادیو کتاب است.

وی تصریح کرد: سند دوساله رادیو کتاب نیز در دست تدوین است که در راستای سیاست‌های تحولی سازمان صدا و سیما تدوین خواهد شد. همچنین این سند با هدف افزایش سهم کتاب در جامعه انجام می‌شود.

ولیان در ادامه درباره ممیزی در حوزه کتاب گفت: در رادیو کتاب با نظارت‌های چندلایه‌ای که انجام می‌شود و به کارگیری نیروی انسانی قابل اعتماد و تعامل با بدنه‌های نظارتی بیرونی از معرفی آثار غیرمفید و فاقد صلاحیت برای مخاطبان جلوگیری می‌شود. همچنین در حوزه صدا، کارشناسان برنامه‌ها با تعامل مدیران گروه‌ها و شبکه‌ها تأیید می‌شوند و با این نظارت اتفاقات ناخوشایند در برنامه‌ها رخ نخواهد داد.

مدیر رادیو کتاب در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر حضور برخی ناشران در رادیو و فرصت ندادن به برخی دیگر از ناشران گفت:‌ دایره و گستره ناشران بسیار زیاد است که ما آنها را معرفی خواهیم کرد و این معرفی طیف وسیعی از ناشران و کارشناسان را در بر می‌گیرد. اگر بخواهیم تعدادی از ناشران را مدنظر داشته باشیم و جمع کثیری را نبینیم این سخن به جایی نیست. زیرا عده‌ای در چارچوب‌هایی فعالیت می‌کنند که بعضا متعهد نیست. ما آنچه برای خود اصل می‌دانیم دفاع از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است و در نظر داریم کتاب را صرفا از جریان روشنفکری خارج کرده و آن را در یک بستر عمومی قرار دهیم و باید از محدود کردن کتاب به یک قشر پرهیز کنیم.

ولیان گفت: افزایش جامعه کتابخوان منوط به این است که در بستر عمومی جامعه آن را منتشر کنیم و اقبال آنها از کتاب خاصی دلالت بر جریان خاص آن کتاب دارد و به تبلیغات رسانه‌ای مربوط نمی‌شود. ناشران و کتابفروشان و مولفانی که صلاحیت‌های لازم را در حوزه اعتقادات و اخلاق اسلامی جامعه رعایت کنند تعامل بیشتری با آنها خواهیم داشت و در این زمینه در رادیو کتاب و رسانه ملی نگاه به مسئله کتاب ترویجی است و نه تبلیغی. 

مدیر رادیو کتاب گفت: رسانه ملی اهتمامش به کتاب نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه در دوره جدید افزایش داشته است. امروز کسی که کتاب نخواند نابیناست و روشندلانی که کتاب می‌خوانند بیناتر از کسانی هستند که چشم ظاهری دارند؛ از این رو رادیو کتاب تولید کتاب گویا و شنیداری را برای روشندلان در برنامه خود دارد که در این راستا مقتل‌خوانی در ایام محرم اجرا شد و خوانش کتاب «نورالدین پسر ایران» نیز در حال انجام است.

captcha