به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی امروز، 15 آذرماه در برنامه زنده «افق» که با موضوع فعالیتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی و پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت، گفت: جهاد دانشگاهی به تعبیر مقام معظم رهبری از رویشهای انقلاب اسلامی است که در سال 59 راهاندازی شد و فعالیتهای فرهنگی خود را نیز از همان سالهای اول آغاز کرد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: مسابقات قرآن دانشجویان در همان سالهای اول فعالیت جهاد دانشگاهی طراحی شد که 24 دوره آن توسط جهاد دانشگاهی و دورههای بعدی به صورت چرخشی برگزار شد.
وی با اشاره به طرح «هفت شهر شایستگی» که جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی برنامه پنجم توسعه خود طراحی کرده است، اظهار کرد: این طرح مبتنی بر الگوی فارغالتحصیل مطلوب است که سال 90 با توصیف هفت نقش برای فارغالتحصیلان طراحی شده است.
طراحی 7 نقش برای فارغالتحصیلان در «هفت شهر شایستگی»
فیض ادامه داد: هفت نقشی که برای فارغالتحصیلان توصیف شده است شامل همه رشتههای دانشگاهی میشود که یکی از این نقشها در وظایف عبادی و مناسک دینی است، دوم، نقش فردی است که شامل توانمندیهای فردی، هنری و... است و سوم نیز در تعامل با خانواده است.
وی افزود: چهارمین نقش، مربوط به تعامل فارغالتحصیل با مردم و فعالیتهایی است که به اقتضای حضور اجتماعی او انجام میشود، پنجمین نقش در فعالیتهای سیاسی، ششمین نقش در فعالیتهای شغلی و دانشبنیان و هفتمین نقش نیز در قبال محیط زیست و منابع طبیعی است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه این بخش از سخنان خود عنوان کرد: اگر یک فارغالتحصیل دانشگاه بخواهد عنصر مفیدی در جامعه باشد باید در هفت نقشی که در طرح «هفت شهر شایستگی» برای او پیشبینی شده است حضور داشته باشد.
طراحی یک المپیاد برای هر یک از نقشهای 7 گانه
وی با بیان اینکه فعالیتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی حول محور هفت نقش طرح «هفت شهر شایستگی» شکل گرفته است، عنوان کرد: برای هر یک از این نقشها یک المپیاد نیز طراحی شده است تا این نقشها به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند. فعالیتهای قرآنی جهاد دانشگاهی نیز در یکی از این هفت نقش قرار میگیرند.
فیض در ادامه گفت: در فعالیتهای فرهنگی مدتی است که مقوله مهندسی فرهنگی پررنگ شده است که اگر بخواهیم مهندسی فرهنگی داشته باشیم باید خروجی فعالیت فرهنگی را به روشنی توصیف کنیم و تلاش کنیم تا به خروجی مورد نظر خود برسیم و راههای رسیدن به نتیجه قابل قبول را پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی وضعیت مطلوب و آرمانی برای فعالیتهای فرهنگی را توصیف کردهایم، عنوان کرد: برای این کار هم از متون دینی و هم از متون روانشناسی که در کشورهای مختلف تحت عنوان اسناد آموزش عالی مطرح است استفاده کردهایم و در واقع اولین نهادی هستیم که این فعالیت را در کشور انجام دادهایم و دیگران را به سمت و سوی این مدل ترغیب میکنیم.
فیض یادآور شد: البته هر مدلی نیازمند اصلاح در طول زمان است اما این مدل را به عنوان نقطه شروع، اعلام کردهایم و احساسمان بر این است که داشتن یک مدل کمک میکند تا مدیران فرهنگی بتوانند فعالیتهای فرهنگی خود را سازماندهی کنند.
فارغالتحصیلان دانشگاهی باید در همه ابعاد رشد داشته باشند
وی با عنوان این مطلب که فارغالتحصیل دانشگاهی باید در همه ابعاد رشد داشته باشد، گفت: ما به عنوان مسئولان فرهنگی کشور نمیتوانیم خود را از وظایف و نقشهایی که فارغالتحصیلان دارند جدا کنیم و بگوییم که به ما ارتباطی ندارد؛ چرا که دوران دانشجویی آخرین فرصتها برای کار فرهنگی مستقیم است و تمام آنچه که دانشجویان نیاز دارند باید در این مدل فرهنگی احصا شود.
فیض در ادامه اظهار کرد: در مهندسی فرهنگی نیازمند آن بودیم که از وضعیت موجود خبر داشته باشیم اما تا وضعیت مطلوب را توصیف نکنیم، نمیتوانیم آن را بسنجیم؛ ما باید وضعیت مطلوب را داشته باشیم، بعد تعیین کنیم وضعیت فعلی ما نسبت به وضعیت مطلوب چگونه است.
وی با اشاره به نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در حقیقت فرم خوداظهاری برای دانشجویان بود، گفت: این نظرسنجی خردادماه سال جاری در سطح دانشگاههای کشور و به نظرسنجی از پنج هزار و 800 دانشجو انجام شد که پس از جمعآوری فرم نظرسنجی، تحلیل آماری بر روی آن صورت گرفت و وضعیت موجود در آن براساس وضعیت مطلوب سنجیده شد.
7 نقش فارغالتحصیلان با توجه به نقش بندگی انسان طراحی شده است
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: یکی از ویژگیهای الگوی «هفت شهر شایستگی» این است که آن را براساس چارچوب نظام فکری قرآن تنظیم کردهایم؛ هفت نقشی که در هفت شهر شایستگی توصیف شده است با توجه به نقش بندگی انسان است، به عبارت دیگر بنده مومن خداوند در وظایف فردی و اجتماعی دیده شده است.
وی به انجام مقایسهای میان الگوی هفت شهر شایستگی با الگوهای مشابه در کشورهای دیگر پرداخت و گفت: تفاوت ما با الگوهایی که دیگر کشورها دارند این است که الگوهای دیگر کشورها به اندازه الگوی ما کامل نیستند و تفاوت الگوی ما در این است که براساس بندگی خداوند تنظیم شده است و برای طراحی این الگو نیز از متون معتبر دینی استفاده کردهایم.
وی ادامه داد: برای الگوی هفت شهر شایستگی، 40 برنامه فرهنگی، اردویی، علمی، همایش، جشنواره و ... طراحی کردهایم که همه در یک فضای مجازی معرفی شده است و این 40 برنامه را از یک درگاه واحد مجاری به دانشجویان معرفی میکنیم.