حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: شخصاً در جلسات مقدماتی مسئولان مبنی بر تغییر ساختار اجرایی جشنواره «موسیقی مقاومت» و تبدیل شدن آن به جایزه موسیقی «ققنوس» شرکت داشتم و از برایند اتفاقات صورتگرفته باید بگویم که جایزه موسیقی «ققنوس» کارآمدتر از جشنواره «موسیقی مقاومت» خواهد بود.
وی گفت: دوستان مسئول در برنامهریزی برای تدارک این جایزه موضوع موسیقی مقاومت را کمی عامتر و گستردهتر دیدهاند که تنها منحصر به هشت سال دفاع مقدس نیست و در نتیجه هنرمندان بیشتری با مصادیق و مضامین مرتبط با موضوع مقاومت میتوانند در این جایزه شرکت کنند.
«جایزه ققنوس» موجب رقابت بیشتر هنرمندان موسیقی مقاومت میشود
مدیرعامل خانه موسیقی ایران تصریح کرد: از نقطه نظر دیگر، ارائه آثار در این جایزه در قالب نماهنگ و کلیپ میتواند عرصه رقابتی را تشدید کند و خلاقیت هنرمندان در هماهنگی موسیقی با تصاویری که یا کارگردانی میشوند و یا آرشیوی هستند، شکوفایی بیشتری پیدا خواهد کرد؛ ضمن اینکه چون شرکت در این جایزه به این شکل غیرحضوری است، امکان شرکت برای هنرمندان در دورافتادهترین نقاط کشور که صاحب ذوق و استعدادی ناشناخته هستند، فراهم میشود.
این خواننده موسیقی سنتی ادامه داد: البته اینکه برگزاری رویداد رقابتی در عرصه موسیقی به این نحو با شکل حضوری و اجرای زنده و کنسرت موسیقی ممکن است منافات داشته باشد درست نیست بلکه این ظرفیت وجود دارد که مسئولان از هنرمندانی که قادر به حضور در جشنواره برای اجرای کنسرت هستند هم دعوت به عمل آورند.
جشنوارههای موسیقی اغلب خروجی مؤثر و ماندگاری ندارند
نوربخش تأکید کرد: به نظر من وقت آن رسیده است که مراد و منظور از برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری را از همان ابتدا مشخص کنیم؛ تجربه ادوار گوناگون جشنوارههای موسیقی نشان داده است که صرف برگزاری این جشنوارهها که در حقیقت جشن هستند و در مقطعی از زمان برگزار میشوند و به زودی فراموش میشوند و هیچ خروجی مؤثری برای آینده دربرندارند، بیفایده است.
وی در ادامه گفت: به جشنواره بینالمللی «موسیقی فجر» توجه کنید، بعد از بیست و نه دوره برگزاری، آیا شاهد اتفاق شگرفی در این جشنواره هستیم؟ آثار ارائه شده در این جشنواره تا چه اندازه ماندگار هستند و آیا انگیزه همه شرکتکنندگان در این جشنواره تعالی موسیقی ایرانی است و یا چیز دیگر؟ حقیقت این است که «موسیقی فجر» هر سال تکرار مکررات بخشهایی است که هیچ خروجی قالب اعتنا و ماندگاری ندارد.
نوربخش افزود: به نظر من اگر جایزه موسیقی «ققنوس» براساس بررسی کارشناسی که برای آن انجام شده است تحقق یابد، در هر دوره شاهد بروز خلاقیتهایی نو در عرصه موسیقی ایرانی به ویژه موسیقی حماسی و ارزشی خواهیم بود و این جایزه میتواند الگوی مناسبی برای تجدید نظر در روند برگزاری جشنواره معتبری همچون موسیقی فجر باشد تا از چنین ساختار اجرایی تبعیت کند.
وی در پایان گفت: مفهوم مقاومت مفهوم گسترده و فراملی است، در چند سال اخیر شاهد مظاهری از این مفهوم ارزشی در کشورهای جهان و به ویژه کشورهای مسلمان بودهایم؛ «جایزه ققنوس» میتواند با چنین دورخیزی به جایگاه واقعی خود در تعالی موسیقی ایرانی دست یابد و برای بینالمللی شدن در ادوار آینده ظرفیتسازی کند.