از بی‌مهری مسئولان استان به بزرگ‌ترین رویداد قرآنی تا برگزاری سی‌امین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی کشور در اراک
کد خبر: 2617535
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
نگاهی به رویدادهای هفته جاری در استان مرکزی/

از بی‌مهری مسئولان استان به بزرگ‌ترین رویداد قرآنی تا برگزاری سی‌امین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی کشور در اراک

گروه اجتماعی: برگزاری همایش آموزشی مناسک حج عمره، میزبانی اراک برای سی‌امین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی کشور و برگزاری دوره شیعه‌شناسی و از مهمترین رویداهای هفته جاری در استان بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی،  مهم‌ترین رویدادهای خبری استان مرکزی در هفته جاری بدین شرح است:

اتاق فکر حوزه و دانشگاه دستخوش بازی‌های سیاسی نشود

آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: تشکیل اتاق فکر در دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و سایر نهاد نهادها لازمه انجام تحقیقات گسترده و کاربردی است؛ ولی متأسفانه نه‌تنها اتاق فکری موجود نیست؛ بلکه اگر هم باشد به جای پرداختن به پژوهش، محلی برای بازی‌های سیاسی می‌شود.

وی اظهار کرد: رسانه ملی نیز موظف است که به جای پخش تبلیغات غیرضروری که هیچ مشکلی از مشکلات کشور را برطرف نمی‌کند به‌دنبال کشف گره‌های کور و معضلات واقعی جامعه باشد و به‌دنبال یافتن راه حل‌های مناسب با بهره‌مندی از تجربیات و نظرات نخبگان، صاحب‌نظران و سایر اقشار جامعه باشد

همایش آموزشی مناسک حج عمره در اراک برگزار شد/۲۰ آذر؛ آغاز اعزام زائران

خلیل دل‌پاک، مدیر سازمان حج و زیارت استان مرکزی، گفت: این همایش ویژه زائران اراکی با حضور 906 زائر جهت آشنایی با مناسک عمره مفرده برگزار شد.

وی با اشاره به اعزام‌های عمره مفرده امسال بیان کرد: امسال از سطح استان مرکزی 7 هزار و 63 زائر در قالب 54 کاروان به عمره مفرده اعزام خواهند شد.

بی‌مهری به تولیدات قرآنی/ علت بی‌علاقگی کارگردانان به تهیه فیلم‌هایی قرآنی چیست؟

کرمی، مسئول مؤسسه فرهنگی- هنری طاها محلات گفت: در برهه کوتاهی از زمان سینمای ایران در جهت تولید فیلم‌های مذهبی بر اساس آموزه‌ها و داستان‌های قرآنی بسیار خوب عمل می‌کرد؛ ولی در سال‌های اخیر این فعالیت‌ها به نوعی کمرنگ شده و مورد بی‌مهری قرار گرفته است.


وی افزود: یکی از مهم‌ترین علل عدم گرایش کارگردانان به تهیه فیلم‌هایی در حوزه قرآن و معارف اسلامی این است که حمایت‌های مادی خاصی در این خصوص صورت نمی‌گیرد؛ لذا وزارت ارشاد باید بودجه‌ ویژه‌ای را به سینمای قرآنی کشور اختصاص دهد..
 

اراک، میزبان سی‌امین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور

محمد تقی شجاعی، رئیس مرکز امور اجرایی نمایشگاه‌های صنعت هسته‌ای کشور در نشست خبری سی‌امین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در سالن جلسات دانشگاه اراک از برگزاری این نمایشگاه در این شهر خبر داد و گفت: سی‌امین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌‌ای کشور به مناسبت هفته پژوهش با همکاری سازمان انرژی اتمی و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اراک در میدان بسیج پردیس دانشگاه اراک دایر می‌شود.

وی بیان کرد: این نمایشگاه به صورت تخصصی از 23 آذرماه به مدت 4 روز جهت بازدید جامعه هدف دانشگاهیان شامل دانشجویان، اساتید، مدیران صنعت و نخبگان علمی و صنعتی سراسر کشور دایر است.

جالی خالی نخبگان قرآنی در مسابقات/ تجربه‌هایی که نادیده گرفته می‌شود

بهره‌مندی از نظرات و اندوخته‌های سرمایه‌های قرآنی در انجام هر امر و فعالیتی در حوزه قرآن به‌ویژه مسابقات که به‌عنوان ظرفیتی عظیم در جهت کشف استعداهای قرآنی محسوب می‌شود می‌تواند مسئولان را در جهت انجام کیفی رسالتشان هدایت کند.

 بدون‌شک نخبگان، خادمان، پیشکسوتان و چهره‌های قرآنی هر استانی جزء سرمایه‌های معنوی و بازوان قرآنی آن استان به شمار می‌روند که هر یک در طول عمر خویش کوله‌باری پر از تجربه کسب کرده‌اند و به‌کارگیری هر یک از این تجربیات می‌توانند ما را در رسیدن به مقصود کمک کند.

مسلماً هر جامعه‌ای زمانی می‌تواند در راستای رسیدن به هدف و مقصود اصلی خود موفق عمل کند که از اندوخته‌ها، سرمایه‌ها و ظرفیت‌های موجود نهایت بهره و استفاده را داشته باشد و چه نیکوست که اگر این سرمایه‌ها سرمایه‌های انسانی باشد.

استکبارستیزی؛ فصل مشترک دوران‌ جنبش دانشجویی در ایران

مجتبی صدیقی، مدرس دانشگاه‌های استان مرکزی گفت: آزاداندیشی باید در فضاهای دانشجویی حاکم شده تا در سایه آن آرمان عدالت‌خواهی و استکبارستیری توسط دانشجویان دنبال شود؛ لذا فصل مشترک همه دوران‌های جنبش دانشجویی در ایران استکبارستیزی است.

وی افزود: اگر به بازخوانی فلسفه روز دانشجو و اتفاقاتی که در سال ۱۳۳۲ افتاده است بپردازیم، درمی‌یابیم که شکل‌گیری جنبش دانشجویی و ظهور و بروز آن در اعتراض به این واقعه بزرگ تاریخ کشور ما بوده است.

حضور ۲۰ میلیونی در مراسم اربعین نشانگر مطالبه‌گری خون سیدالشهدا(ع) است

 نماینده ولی فقیه در سپاه خمین گفت: در اربعین باید مظلومیت و خون امام حسین(ع) را مطالبه کرد و حضور ۲۰ میلیون نفر از سراسر جهان با دین‌های مختلف نشانه این خونخواهی است.

حجت‌الاسلام حبیبی اظهار کرد: حرکت جهانی اربعین امام حسین(ع) از حرکت حضرت زینب(س) برای زیارت برادر سرچشمه می‌گیرد.


اجرای طرح‌های جامع؛ زمینه‌ساز قطب قرآنی شدن استان مرکزی

احمدی، قاری بین‌الملی قرآن سرمایه‌گذاری و اختصاص بودجه لازم به مباحث قرآنی را مهم عنوان کرد و افزود: برای تبدیل شدن استان مرکزی به عنوان یکی از قطب‌های قرآنی مطرح در کشور باید برنامه‌های جامع‌تر و کامل‌تری صورت پذیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به این مطلب که این استان از لحاظ تربیت نیروهای انسانی کارآمد و اثرگذار در جامعه نقش بسزایی ایفا کرده است؛ ازاین رو تداوم‌بخشی به پرورش نیروهای مؤثر امری واجب ارزیابی می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه صنعتی بودن استان مرکزی مغایرتی با انجام فعالیت‌های قرآنی ندارد، اضافه کرد: صنعت و قرآن هیچگونه مغایرتی با یکدیگر ندارد؛ چراکه یک قاری بین‌المللی و طراز اول می‌تواند مهندس ماهر و زبده نیز باشد؛ ازاین رو صنعت با وجود قاری مهندس از رشد و پویایی بیشتری نیز برخوردار خواهد بود؛ زیرا افراد با نهادینه شدن قرآن در زندگی آنان کار را به نحو احسن انجام می‌دهد.

«شیعه در گذر زمان»؛ محور سومین دوره آموزشی شیعه‌شناسی در اراک

مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک از برگزاری سومین دوره شیعه‌شناسی با عنوان شیعه در گذر زمان با سخنرانی رجبی‌دوانی، پژوهشگر و منتقد برنامه مختارنامه در اراک خبر داد.

پیمان عین‌القضاتی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک، گفت: برگزاری دوره‌های شیعه‌شناسی با وجود تهاجمات و شبیخون فرهنگی یکی از ملزومات محسوب می‌شود؛ زیرا دشمنان با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خویش درصدد هستند تا این دین را با انحراف و چالش مواجه کنند.

وی بر لزوم حضور دانشجویان در دوره‌های شیعه‌شناسی تأکید کرد و گفت: به منظور شناخت هرچه بیشتر دانشجویان با مباحث شیعی برای نخستین‌بار با همکاری دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و مؤسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین در شهرستان اراک دوره شیعه‌شناسی با عنوان حقیقت جاوید برگزار می‌شود.

گزارش ایکنا از حاشیه مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی/ ناگفته‌هایی از متسابقان و داوران

مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی با رقابت ۳۷۴ برگزیده مرحله شهرستانی در دانشگاه فرهنگیان اراک برگزار شد که ایکنا در حاشیه این دوره از مسابقات پای درددل برخی از شرکت‌کنندگان نشست.

این مسابقات در قالب 14 رشته در دو مقطع زیر16 سال(شکوفه‌ها) و بالای 16 سال(بزرگسالان) در دو بخش خواهران و برادران برگزار شد که از این بین 63 نفر حائز رتبه‌های اول تا سوم مسابقات شدند.

جامعه به وجود علمایی همچون علامه حلی نیازمند است

آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه کشور به وجود انسان‌های تربیت یافته‌ای همچون علامه حلی نیازمند است، افزود: علمایی همچون علامه حلی برای خدا و اسلام مجاهده کردند.

وی گفت: مسئله مشترک بین دانشگاه‌ها، مراکز علوم تربیتی، آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه مسئله تربیت انسان‌هاست.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به جنایات عظیمی که دولت آمریکا و اسرائیل در صد ساله گذشته در جهان مرتکب شده اند، عنوان کرد: آمریکا خود را قیم و مسئول امنیت سراسر دنیا می‌داند و نقش اصلی در گروه 5+1 را آمریکا و اسرائیل عهده‌دار هستند.

بی‌مهری مسئولان استان مرکزی به بزرگ‌‌ترین رویداد قرآنی استان/ صندلی خالی مسئولان در مراسم اختتامیه

عدم حضور مسئولان استان مرکزی در طول زمان برگزاری مسابقات قرآن اوقاف به‌عنوان بزرگترین و مهمترین رویداد قرآنی استان و همچنین برخی از رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب در مکان برگزاری مسابقات، نقطه ضعف مشهود سی‌و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف بود.

 شهر اراک در 14 آذر ماه سال جاری شاهد برگزاری بزرگ‌ترین رویداد قرآنی استان بود که در مقایسه با سایر مسابقات قرآنی از اهمیت خاصی در سطح کشور و استان برخوردارست.

مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف در حالی برگزار شد که علیرغم همه نقاط قوت‌ها و نهایت تمام تلاش‌های مسئولان برگزارکننده با نواقص، مشکلات و بعضاً برخی بی‌مهری‌هایی همراه بود که بخشی از این مشکلات و نواقص به مسئولان و بخشی نیز به خود متسابقین و شرکت‌کنندگان بازمی‌گردد که جای اندکی تأمل دارد.

حجت‌الاسلام آیت‌الله عباسیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در حاشیه این مسابقات از عدم استقبال و حضور مسئولان ارشد استان در مراسم اختتامیه این مسابقات گلایه کرد و افزود: مسئولان استانی پشتوانه و مایه دلگرمی فعالان قرآنی استان هستند و قطعاً حضورشان در این مسابقات باعث ایجاد دلگرمی بیشتری برای شرکت‌کنندگان بویژه نسل جوان و نوجوان می‌شد

دانشکده‌ علوم قرآنی؛ تجلی دانشگاه اسلامی/ اینجا نشاط دانشجویان با قرآن معنا می‌شود

حمید کمانکش، مدرس علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم قرآنی خمین نیز در این رابطه، گفت: مهم‌ترین رسالت دانشکده های علوم قرآنی تربیت تخصصی دانش‌آموختگان قرآن است.

وی افزود: حضور دانشجویان رشته‌های قرآنی به جامعه و فعالیت‌های قرآنی نشاط ویژه‌ای می‌دهد و با توجه به اینکه این دانشجویان حافظ و قاری قرآن هستند در تعالی‌جو فرهنگی شهرستان بسیار تأثیرگذار هستند.


توسعه دانشکده‌های علوم قرآنی در استان مرکزی امری ضروری است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی توسعه دانشکده‌های علوم قرآنی در استان را امری لازم دانست و گفت: امید است با همت مسئولان در آینده نزدیک شاهد احداث این دانشکده در شهرستان اراک باشیم.

 آیت‌الله دری نجف‌آبادی در مراسم اختتامیه مرحله استانی سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در دانشگاه فرهنگیان اراک، حاملان قرآن را عرفای اهل بهشت خواند و گفت: علم قرآن و معرفت قرآنی ورای همه علوم است؛ چراکه قرآن کلام خدا با بندگان و تک تک آیات آن پل ارتباطی بندگان با ذات هستی بخش الهی است.

وی بیان کرد: قرآن بزرگ‌ترین گنجینه الهی است و گوهر وجودی انسان‌ها در آموزه‌های این کتاب حیات بخش الهی نهفته است.

توجه به مبانی قرآن کریم روح نشاط را در انسان زنده می‌کند

حجت‌الاسلام سلیمی، عضو فراکسیون قرآن مجلس با بیان این مطلب که قرآن روح زندگی و نشاط را در روح و روان افرادی که دچار بی‌انگیزگی شده‌اند و احساس پوچی می‌کنند، زنده می‌کند، گفت: پرداختن به مبانی قرآن کریم می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف متعالی یاری رساند.

وی با بیان این مطلب که امروز با وجود تهاجمات فرهنگی دشمنان اعتقادات و باورهای دینی جوانان و نوجوانان جوامع اسلامی با خطر جدی مواجه است، گفت: دشمن برای رسیدن به اهداف خود سرمایه‌گذاری کرده و با تشکیل اتاق فکر و وجود کارشناسان زبده از تمامی ظرفیت و توان خویش استفاده می کند.


رسانه‌ها در فضاسازی قرآنی جامعه سرگردانند

رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد آستانه گفت: شکی نیست که رسانه در فضاسازی قرآن نقش مهمی دارد؛ ولی رسانه باید در خصوص این جریان نقش مدون، مشخص و معینی داشته باشد و سرگردان نباشد؛ ولی متأسفانه رسانه‌های کشور اعم از رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها در خصوص فضاسازی قرآنی سرگردانند.

حجت‌الاسلام عابدی گفت: فضاسازی قرآنی یک عامل قوی بسیار مهم برای کنترل درونی و بیرونی جامعه و افراد آن است؛ لذا فضاسازی قرآنی ثمرات و برکات فراوانی را به‌دنبال دارد.

وی اظهار کرد: به‌عنوان مثال در فروشگاه‌ها و جاده‌ها دوربین و کنترل نامحسوس وجود دارد، ادارات مجهز به سیستم ورود و خروج است و در خیابان‌ها دست‌انداز ایجاد می‌کنند و همه این‌ها به‌عنوان عوامل کنترل بیرونی محسوب می‌شوند و این برای یک جامعه مسلمان و پیرو قرآن شایسته نیست؛ چراکه از سفره قرآن دور شده‌ایم.

captcha