کد خبر: 2620327
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
فیلمنامه‌نویس «پرده‌نشین»:

اعتماد مدیران سیما عامل موفقیت «پرده‌نشین» است

گروه هنر: نویسنده فیلمنامه‌ «پرده‌نشین» گفت: پرداختن به موضوع روحانیت، حساسیت‌برانگیز است، اما اعتماد مدیران سیما به فیلمنامه‌نوسان این سریال باعث خلق یک کار خوب در این حوزه شد.

حسین تراب‌نژاد، نویسنده فیلمنامه‌ «پرده‌نشین»، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که پیشنهاد نگارش فیلمنامه این کار به وی سه سال پیش شده بود، گفت: رضوی تهیه‌کننده این فیلم 3 سال قبل پیشنهاد کاری به من داد که در آن محوریت روحانیت باشد. در همان زمان من طرحی ارائه کردم که مورد تأیید قرار گرفت و سیما نیز آن را تصویب کرد، اما چون در آن زمان به دلیل مشغله‌هایی که داشتم، نتوانستم با سریال همکاری داشته باشم، با عبدالرسول گلبن برای نگارش فیلمنامه صحبت شد. وی نیز با تکیه بر طرحی که از خودش بود نگارش فیلمنامه را آغاز کرد. وی در این مرحله از مشاوره کارشناسان حوزه علمیه بهره برد، اما به دلایلی وی نیز پس از یک سال از کار کناره گرفت و مجدداً من به همراه دو همکار دیگرم (مهدی شیرزاد و مهدی حمزه) و کارگردان نگارش فیلمنامه این کار را از ابتدا انجام دادیم.

وی افزود: در زمان نگارش فیلمنامه به ما نیز مشاوره‌هایی ‌داده می‌شد. رحیم‌زاده کارشناس تلویزیون، حجت‌الاسلام اسدی‌زاده کارشناس مذهبی تلویزیونی، ارگانی فیلمنامه‌نویس و اصغرزاده کارشناس تلویزیون از جمله این افراد بودند که به ما در نگارش این متن یاری بسیار رساندند.

این فیلمنامه‌نویس در پاسخ به این سؤال که انتخاب لوکیشن و فضای خیالی کار چه دلیلی داشت، بیان کرد: همانگونه که کارگردان کار در نشست خبری سریال گفت، انتخاب عنوانی خیالی برای شهری که در آن داستان روی می‌دهد برای جلوگیری از برخی سوءتفاهمات بود، وگرنه دلیلی دیگری برای آن نمی‌توان متصور شد.

تراب‌نژاد نگاه به روحانیت را در این سریال چنین توضیح داد: فضایی که گلبن در این سریال خلق کرده، نو و جذاب است؛ به نحوی که در دیگر کارهای تلویزیون ما آن را مشاهده نمی‌کنیم، البته باید بگویم که مدیران تلویزیون در به وجود آمدن این فیلمنامه خوب به ما یاری بسیار رساندند، چون با باز گذاشتن دست ما این امکان را فراهم آوردند تا کاری خوب در این زمینه تولید شود. نکته دیگر که به بالا رفتن کیفیت این کار انجامید بار خانوادگی فیلمنامه بود، چون در این سریال دیدیم که دوربین به داخل زندگی روحانیون رفت و این اتفاق نیز در تلویزیون تازگی داشت.

وی ادامه داد: وقتی مدیران تلویزیون به  فیلمنامه‌نویسان اعتماد می‌کنند، نتیجه کار نیز طبیعتا خوب خواهد شد. در ضمن شجاعت سازندگان در پرداختن به موضوعاتی اینچنینی این امکان را می‌دهد که کیفیت یک کار تلویزیونی افزایش پیدا کند. مطلب دیگر که باید به آن اشاره کنم موضوع کلیشه است که سد راه تولیدات دینی شده است، چون نویسنده از ترس این که کار انگ شعاری بودن بخورد، حتی از نشان دادن یک صحنه نماز هم ترس دارد. در صورتی که هر کدام از نگرانی‌ها موجود راهکاری دارد که ما سعی کردیم در «پرده‌نشین» آن را رعایت کنیم.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه بیان کرد: من به شخصه هیچگاه برای خوشایند فرد یا مدیری، یک فیلمنامه را به رشته تحریر درنیاورده‌ام. در این کار هم تنها نکات برتر طرح بود که به من و همکارانم انگیزه داد تا نگارش فیلمنامه را انجام دهیم. مطلب دیگر اینکه وقتی بحث سفارش در سریالی به میان می‌آید، کار درگیر باید‌ها و نبایدها کارفرما می‌شود، اما در این سریال چنین وضعیتی به هیچ‌وجه وجود نداشت.

وی در پایان گفت: برخی می‌گویند که این سریال باید الگوی تولیدات تلویزیونی شود، اما تنها ادعا برای این کار جوابگو نیست، چون اگر می‌خواهیم کارهای دیگری چون «پرده‌نشین» تولید شود، باید به نویسندگان و سازندگان همانند این کار فضا و موقعیت لازم را داده شود.

captcha