عمار خطی، تهیهکننده و کارگردان نمایش رادیویی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: نمایش رادیویی در ظاهر به نسبت نمایش صحنهای نیاز به امکانات کمتری دارد اما واقعیت آن است که این نوع نمایش هم برای تأمین مواد و مصالح مورد نیاز خود همچون افکتهای صوتی و سایر وسایل مورد نیاز ضبط صدا، بودجه قابل توجهی میخواهد.
وی ادامه داد: نمایش رادیویی که به مسائل و روایات دینی اختصاص دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای آن نیز علاوه بر نمایشنامه رادیویی که برمبنای تحقیق و پژوهش منابع تاریخی به نگارش درمیآید، باید ملزوماتی فراهم شود تا در زمان مقتضی نمایش ضبط، میکس و برای پخش در موعد مقرر آماده شود.
خطی تصریح کرد: گاه بسیاری از موارد در جریان ضبط یک نمایش رادیویی قابل پیشبینی نیست و در برآورد بودجهای که برای آن منظور میشود، این موارد لحاظ نشده باشد، در چنین شرایطی اگر گروه تولید یک نمایش رادیویی دغدغه نمایش دینی را نداشته باشند و نسبت به سرانجام کار و اینکه باید این نمایش در زمانی همچون مناسبتهای مذهبی روی آنتن نرود اعتقاد شخصی وجود نداشته باشد، هیچ نمایش رادیویی برای پخش ضبط نمیشد.
کارگردان نمایش رادیویی «فتح خون» در ادامه گفت: به عنوان مثال در جریان تولید نمایش «فتح خون» با توجه به گستردگی کار و البته ابداعاتی که در تولید تصمیم به اجرای آن براساس متن شهید آوینی به عمل آمد، نیاز به این داشتیم که به شکل تلفیقی بخشهایی را اجرا و به کار ملحق کنیم؛ اجرای بخشی از مجالس معروف تعزیه، موسیقیهای محلی عاشورایی و مواردی از این دست که باید توسط گروههای شناخته شده ویژه این نمایش اجرا و ضبط میشدند که مسلماً دعوت از آنها هزینه زیادی به کار تحمیل میکرد.
وی در پایان گفت: قطعاً تأمین همه این مصالح و امکانات برای ضبط یک نمایش دینی موجب خواهد شد که بودجه تمامی موارد ابتدایی پیشبینی شده را پوشش ندهد؛ با وجود آنکه فعالان نمایش رادیویی از این راه امرار معاش میکنند اما با این وجود اگر هر کدام از عوامل به فکر عواید مالی بیشتر از تولید یک نمایش باشند، نمایش رادیویی دینی با کیفیت بالا آماده پخش نمیشد.