به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آزمون سراسری معارف مهدویت، همچون سایر آزمونهای علمی در موضوع و یا موضوعاتی خاص، برای سنجش دانستهها و آموختههای داوطلبان و علاقمندان به معارف مهدویت، برگزار میشود و کارویژه اصلی آن، محاسبه میزان شناخت عمومی از مسائل و گزارههای معیار در گستره معارف مهدوی است. سراسری بودن این آزمون، اشاره به برگزاری هماهنگ زمانی آن در گستره ملی و با محوریت شعب و دفاتر نمایندگی بنیاد در استانهای مختلف دارد.
موضوع آزمون «معارف مهدویت» است که شامل معارف عمومی در این حوزه(مباحث قرآنی، حدیثی، کلامی و تاریخی مربوط به امامت و به ویژه مهدویت) و نیز بخشهای ویژه(ادیان و مذاهب، قرآن و حدیث، تاریخ و تمدن، اخلاق و تربیت، حکومت و سیاست) است.
سطح برگزاری آزمون «عمومی» است؛ بدینمعنا که هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ سطح مخاطبان، این آزمون برای آموزش غیرتخصصی معارف مهدویت طراحی و برگزار میشود.
هدف از برگزاری این آزمون:
۱. سنجش میزان معلومات عمومی مهدویت در میان اقشار علاقهمند؛ این آزمون فرصتی فراهم میآورد تا عموم افراد علاقهمند به مهدویت که به انحای گوناگون دانستههایی در زمینه مهدویت به دست آوردهاند، از کمیت و کیفیت این دانستهها مطلع شده و چنانچه مایل به کسب اطلاعات بیشتر باشند، در ادامه مسیر راهنمایی شوند.
2. ساماندهی فرایند ارزشیابی در رابطه با دانشپژوهان دورههای معارف مهدوی؛ این آزمون فرصتی فراهم میآورد تا شرکتکنندگان در دورههای عمومی (مقدماتی، کوتاهمدت و تربیتمربی) در بستری هماهنگ و یکدست ارزشیابی شده و ضمن برقراری عدالت آموزشی و امکان شناسایی استعدادهای محروم، کاستیهای موجود در ارزشیابیهای موردی و محلی دورههای آموزشی مهدویت برطرف شود.
۳. بررسی میزان تأثیرگزاری دورههای برگزارشده معارف مهدوی؛ این آزمون فرصتی فراهم میآورد تا نسبت میان دورههای آموزشی برگزار شده و نیازهای آموزشی موجود در نواحی مختلف شناسایی شده و برنامهریزی لازم برای رفع نارساییها و ناهماهنگیهای پیشین انجام شود.
4. نیازسنجی آموزشی و تأمین خلأهای آموزشی در نواحی مختلف؛ این آزمون فرصتی فراهم میآورد تا از یکسو نسبت به کاستیهای آموزشی در میان دانشآموختگان و علاقهمندان در مناطق مختلف آگاه شد و به هدفمندسازی جریان آموزش و تبلیغ در هر منطقه پرداخت و از سوی دیگر انجام پژوهشهای مقایسهای در زمینه شیوع و دامنه تأثیر آموزشهای مهدوی در مناطق مختلف امکانپذیر شود.
5. ایجاد انگیزه و تشویق نسبت به شرکت در آموزشهای مهدوی؛ این آزمون فرصتی فراهم میآورد تا با توجه به درنظرگرفتن جوایز و نیز جذابیت شرکت در رقابت علمی و صدور کارنامه و ارزشیابی علمی، تعداد بیشتری از افراد علاقهمند به مباحث دینی و فعالان عرصههای فرهنگی، جذب آموزشهای مهدوی شده و بدینترتیب، بر گستره دانشپژوهان و مخاطبان فرهنگ مهدوی افزوده شود.
شرکتکنندگان در این آزمون، از مزایای زیر برخوردار خواهند شد:
دریافت کارنامه ارزشیابی و هدایت آموزش تکمیلی؛ داوطلبانی که حداقل امتیاز لازم در آزمون را به دست آورند، امکان ورود به نظام جامع آموزش عمومی مهدویت را خواهند داشت و علاوه بر دریافت بسته کتب آموزش عمومی مهدویت، از آنان برای ثبت نام در دورههای آموزشی سال 1394 ثبت نام به عمل خواهد آمد.
اهدای جوایز و تقدیر از برگزیدگان
رتبههای برتر در آزمون، علاوه بر برخورداری از هدایای مادی و معنوی و شرکت در مراسم معرفی و تقدیر، میتوانند در کانون توجه مدیران و دستاندرکاران فعالیتهای آموزشی، فرهنگی و پژوهشی مرتبط با مهدویت قرار گرفته و زمینه استفاده از استعدادهای خود را فراهم آورند.
این آزمون روز جمعه 12 دیماه با حضور 9 هزار داوطلب در سراسر کشور برگزار میشود.