کد خبر: 2667300
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
آرش معیریان:

حمایت دولت از فیلم‌های دینی باعث غفلت از مخاطب شده است

گروه هنر: دلیل موفق نبودن عمده فیلم‌های ارزشی در گیشه، دولتی بودن این دست آثار است؛ باید سیاستی اندیشید که عوامل سازنده این آثار دغدغه جذب مخاطب را هم داشته باشند، آنگاه مطمئنا داستان را به گونه‌ای روایت خواهند کرد که تمامی مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند.

آرش معیریان، کارگردان فیلم سینمایی «کالسکه»، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جدیدترین کار خود اظهار کرد: فیلمنامه این کار (کالسکه) وقتی به من پیشنهاد شد، دریافتم که توانایی آن را دارد که مخاطب عام را به سینما بکشاند، چون داستان فیلم رویکردی خانوادگی دارد و توانسته جذابیت ساختاری هم در سناریو داشته باشد، البته وقتی از جذابیت و گیشه این فیلم سخن می‌گویم منظورم تنها به موضوعات عامه‌پسند خلاصه نمی‌شود، بلکه در این کار به برخی آموزه‌های اخلاقی و دینی هم توجه می‌شود.

وی افزود: اصولا موضوعات اخلاقی و دینی در سینما به دو شکل مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی از آثار به این موضوعات توجه ویژه و مستقیم دارند، اما کارهایی نظیر «کالسکه» نیز هستند که در بطن قصه این مضامین را مد نظر قرار می‌دهند، هرچند وجه غالب این دست کارها جذابیت قصه است.

این کارگردان اضافه کرد: مطلب دیگری که باید در این بحث به آن پرداخت، این است که سینما باید سلیقه‌های مختلف را پوشش دهد. برای همین لازم است که برای تمامی این سلیقه‌ها فیلم ساخته شود، والا به لحاظ اقتصادی سینما نخواهد توانست خرج خود را در آورد. در این میان همانطور که پیشتر گفتم باید توجه داشت که اگر کار برای گیشه ساخته می‌شود، باید در مضمون و پیام شریف باشد.

کارگردان فیلم «کما» گفت: من خود را یک فیلمساز حرفه‌ای می‌دانم که باید در تمامی ژانرها فیلمسازی کنم. حال آن ژانر می‌خواهد سینمای گیشه‌پسند باشد یا سینمایی که در آن موضوعات دینی و دفاع مقدسی مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در هر کاری که انجام دهم سلیقه مخاطب را مورد نظر قرار می‌دهم. برای نمونه می‌توانم به فیلم «آنکه دریا می‌رود» اشاره کنم که یک اثر دفاع مقدسی است، اما قصه به نحوی بیان شده که مخاطب عام سینما هم آن را بپسندد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا عمده فیلم‌های ارزشی در گیشه آنچنان که باید موفق نیستند؟ بیان کرد: مهمترین دلیل که برای این موضوع می‌توان ذکر کرد، دولتی بودن این دست آثار است، البته منظورم این نیست که دولت نباید از این دست کارها حمایت کند، چون تا این حمایت‌ها نباشد چنین کارهایی ساخته نمی‌شود، اما باید سیاستی اندیشید که عوامل سازنده این دست آثار دغدغه جذب مخاطب را هم برای کارهایشان داشته باشند. آنگاه مطمئنا داستان را به گونه‌ای روایت خواهند کرد که تمامی مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند.

معیریان در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره مضمون فیلم «کالسکه» نیز چنین توضیح داد: معضل مهاجرت یکی از آسیب‌هایی است که به برخی از هموطنان ما صدمه وارد کرده است. این معضل نیز از آنجا نشئت می‌گیرد که تصویری که آنها از مهاجرت در ذهن دارند، آنچنان بر واقعیت‌ها همخوان نیست. این فیلم به نوعی به این موضوع می‌پردازد. درضمن در این کار به نوعی سعی شده تصویر شود که سبک زندگی ایده‌ال در تجملات نمود پیدا نمی‌کند، بلکه در سایه رسیدن به یک آرامش قلبی است که می‌توان به آن رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به پیام مد نظرم، سعی نکردم که کلمات را پشت سر هم ردیف کنم و یا این‌که با مفلوک نشان دادن کسانی که می‌خواهند به مهاجرت دست بزنند، به خواسته خود که همانا زندگی در وطن است برسم، بلکه تمام سعی و تلاشم این بوده که داستان نکات مثبت و منفی را به شکلی واقعی کنار هم قرار دهد تا تماشاگر خود بتواند درباره چیزی که می‌بیند قضاوت کند.

captcha