کد خبر: 2670785
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
عبدالله اسفندیاری:

حمایت از فیلم‌ها عادلانه نیست/ عده‌ای پشت «شیار۱۴۳» سنگر گرفته‌اند

گروه هنر: «شیار ۱۴۳» اتفاق مثبتی در سینمای دفاع مقدس است اما حمایت همه‌جانبه از این فیلم‌ این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا این حمایت‌ها درباره فیلم‌های ارزشی دیگر مشاهده نمی‌شود و حتی فرصت اکران مناسب نیز نمی‌یابند.

عبدالله اسفندیاری، تهیه‌کننده کارشناس سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: در ابتدا باید بگویم که «شیار 143» از نگاه من فیلم خوبی است. چون آنچه را که مد نظرش است به شکلی مصنوعی ترسیم نکرده است. در ضمن در این فیلم بدون این‌که شعاری دهد آنچه بر مادران شهید و مفقود الاثر طی سالیان گذشته رفته را به شکلی زیبا تصویر می‌کند. نمود بارز این زیبایی را در سکانس پایانی فیلم می‌توان مشاهده کرد. اتفاقی که در کمتر فیلمی نمونه‌ای آن را دیده‌ایم. در این صحنه مادر استخوان‌های پسرش را در آغوش گرفته و به نوعی کودکی وی را بازیابی می‌کند.

مدیر اسبق گروه فیلم و سریال و تئاتر شبکه اول سیما، افزود: اتفاقات مثبتی که در این فیلم روی داده به گونه‌ای بوده که هیچ شکلی از سفارش را هم در کار مشاهده نمی‌کنیم و کاملا مشخص است که احساس و عواطف زنانه فیلمساز است که به زیبایی در کار لحاظ شده است. با توجه به نقاط مثبتی که برای این کار برشمرده شده است باز هم باید گفت فیلم «شیار 143» به آن اندازه‌ای نیست که درباره آن تبلیغات شد و عده‌ای پشت آن سنگر گرفته‌اند. این حمایت‌های همه جانبه، این تصور را در اذهان ایحاد می‌کند که این توجهات به نوعی حمله به رقبایی است که با حامیان تفاوت نگاه سیاسی دارند.

وی افزود: حمایت و تبلیغات غیر‌منطقی از یک فیلم همیشه منجر به بازخوردهای خوب نمی‌شود، بلکه برخی مواقع باعث می‌شود که فیلمساز کار دچار سوءتفاهم و توهم شود. همین مسئله نیز باعث شده که آن فیلمساز راه خود را گم کرده و دیگر نتواند کار خوبی را روی پرده برود. از این دست فیلمسازان هم در سینمای کشورمان من بسیار سراغ دارم که بابت این مسئله با آسیب فراوانی مواجه شده‌اند.

مسئول بخش سینمای معناگرا فارابی در پاسخ به این سوال که چرا این فیلم در ابتدا برای حضور در جشنواره سی‌و‌دوم پذیرفته نشد، اما در ادامه برای این کار چنین موجی بر راه افتاد؟ بیان کرد: اینکه این فیلم در ابتدا از دید هیئت داوران مغفول مانده، دلیلی بر مسئله دار بودن کار نیست، اما پوشیده نیست حمایتی که حاتمی‌کیا از فیلم داشتند سرمنشا حمایت‌های بعدی بود که برخی از آنها به واسطه منافع جناحی و سیاسی رخ داد. مسئله دیگری که درباره این دست حمایت‌ها می‌توان گفت این است که برخی می‌خواهد با ایستادن پشت چنین کارهایی خود را مطرح کنند.

اسفندیاری در بخش دیگری از سخنانش درباره برخی نقد‌ها که این فیلم پتانسیل یک کار سینمایی را ندارد؟ بیان کرد: آنچه ما از سینمای حرفه‌ای در تعاریف خود داریم با هم متفاوت است و هرکس بر مبنای نگاهی خود آن کار را ارزیابی می‌کند. این فیلم مطمئن باشید یک کار داستانی گیرا در حوزه سینمای حرفه‌ای است که اگر هم حمایت نمی‌شد، حتما در طولانی مدت خود را نشان می‌داد و بین مخاطبان جایگاه لازم را پیدا می‌کرد. منظورم از این گفته این است که فیلم عامه‌پسند این نیست که حتما فروشش سریع و بالا باشد، بلکه برخی تولیدات نظیر «شیار» به صورت آهسته روند صعوی دارند، اما این روند طولانی است.

کارگردان فیلم «خواب لیلا» در پایان بیان کرد: سینما به هر گونه فیلمی نیاز دارند هم فیلم تجاری و عامه‌پسند هم فیلم‌هایی چون «شیار143» که نگاهی عمیق به موضوعاتی چون دفاع مقدس دارند، پس یاد بگیریم اگر طرفدار هر کدام از این دو گونه هستیم به دیدگاه دیگری احترام بگذاریم و از هجمه نسبت به کار دیگران که مورد پسندمان نیست، پرهیز کنیم.

captcha