مهرناز قربانپور، هنرمند خوشنویس در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: خط نسخ در عصر حاضر به دو شیوه ترکی یا همان عربی (نسخ یاقوتی) و نسخ فارسی نوشته میشود که گاهی به دلیل عدم شناخت، آن را خطی عربی و غیر ایرانی میدانند که این نگاه صحیح نبوده و این دو از همان نسخی که ابنمقله بیضاوی شیرازی ابداع یا تکمیل کرده سرچشمه گرفتهاند.
وی ادامه داد: نسخی که در ایران نگارش میشود به نسخ فارسی معروف است و باید اشاره کنم که نسخ فارسی توسط سه خوشنویس نامدار ایرانی یعنی علاءالدین تبریزی و محمدابراهیم قمی و میرزا احمد نیریزی به کمال و استحکام رسید که به دلیل شکل ویژه و خوانایی که دارد بهترین خط برای کتابت قرآن است.
قربانپور در توضیح اینکه چرا خط نسخ را برای فعالیت خوشنویسی خود انتخاب کرده است تصریح کرد: انتخاب یک خط تخصصی از سوی هنرمند خوشنویس در درجه اول به ذائقه او مربوط میشود؛ یک خوشنویس از زمانی که این حرفه هنری را برای فعالیت انتخاب میکند با گرایشات گوناگون خط آشنا میشود و از میان آنها شیوهای را انتخاب میکند که با روحیات و شخصیت او سازگاری بیشتری داشته باشد که البته نقش استاد و راهنمایی وی در این مسیر، بسیار در انتخاب مؤثر است.
وی در ادامه گفت: طبق نظام حاکم بر آموزش خوشنویسی در ایران همه خوشنویسان کار خودشان را با نستعلیق آغاز میکنند اما کم کم به سمت خطی متمایل میشوند که بتوانند رسالت هنری خود را با آن بیان و پیامی که قصد انتقال آن دارند را به وسیله آن ابراز کنند؛ من نیز همچون سایر هنرمندان خوشنویس پس از مدتها کار در زمینه خوشنویسی و حتی تذهیب به سمت خط نسخ گرایش پیدا کردم و بسیار خشنودم که عمر خود را صرف کتابت کلام وحی کردهام.
قربانپور، کتابت قرآن را از جمله دغدغهها و آمالهای شخصی خود خواند و افزود: هر هنرمندی همواره بین خود و کمال مطلق فاصله زیادی را احساس میکند اما به هرحال از مقطعی به این نتیجه میرسد که مزد ممارست و تمرین سالیان خود را گرفته و به استاندارهای لازم برای تولید یک اثر ماندگار مانند کتابت قرآن نزدیک شده و میتواند به این افتخار نائل شود والبته کاتبان قرآن بعد از کتابت دو یا سه قرآن به آن عیاری که به دلخواهشان نزدیکتر است میرسند.
این هنرمند خوشنویس که نمایشگاه آثارش با نام «نجوای دل» هم اکنون در گالری «ترانه باران» برپاست در پایان گفت: متأسفانه گاه مشاهده میشود که قرآنهایی در شکل و شمایلی فاخر و نفیس با استفاده از کاغذی مرغوب که اغلب معطر هم هستند تولید و روانه بازار میشوند اما خط به کار رفته در آنها فاقد اصالت و نوعاً تایپی است در حالی که خوشنویسانی هستند که آماده کار هستند و تواناییهای زیادی برای خلق آثار هنری قرآنی دارند و سفارشی به آنها داده نمیشود؛ به نظرم باید هماهنگی زیادی بین ناشران و هنرمندان برقرار شود که البته باید نظارتی مؤثر از سوی مسئولان نسبت به چاپ و انتشار این قرآنها نیز صورت گیرد.
یادآور میشود، نمایشگاه خوشنویسی«نجوای دل» که شامل آثار خوشنویسی قرآنی مهرناز قربانپور است تا یکشنبه 21 دی در گالری «ترانه باران» دایر خواهد بود.