اصغر کفشچیانمقدم، عضو هیئت داوری سومین دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر»، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: مراد از برگزاری دوسالانه در حوزه هنرهای تجسمی، ارزیابی تلاشهای صورت گرفته در دو سال گذشته این عرصه است و البته یافتن راهکارهایی عملی برای خلق آثار جدید نیز باید یکی از اهداف و دستورالعملهای اصلی دوسالانه قرار گیرد.
وی در مورد برگزاری دوسالانه ملی دیوارنگاری شهری گفت: از آنجا که در این زمینه خاص که در زیرمجموعه هنرهای تجسمی قرار میگیرد، متولی خاصی وجود ندارد، لذا هر سازمان و یا نهادی که ورود کند، امری مبارک است؛ با این وجود اطلاق لفظ ملی برای این دوسالانه کمی برگزاری و اختیارات این رویداد را فراتر برده و نباید آن را تنها در حیطه کلانشهر تهران دید.
دوسالانه باید با حضور طیف وسیعتری از هنرمندان برگزار شود
کفشچیان مقدم تصریح کرد: حال که سازمان زیباسازی شهرداری تهران متولی اصلی برگزاری این دوسالانه است، بهتر است با امضای تفاهمنامههایی با مسئولان شهری، طیف وسیعی از هنرمندان را با این رویداد به منظور ارائه آخرین دستاوردهای خود آشنا و دخیل کند تا به مرور ملی بودن این دوسالانه محقق شود که جلوههای بصری محیط شهری در سراسر کشور با استفاده از این آثار سر و شکل موجهتری به خود بگیرد.
این هنرمند عرصه تجسمی در ادامه گفت: بر اساس تعاملی که میان سازمان زیباسازی شهرداری تهران با سایر مسئولان شهری در سراسر کشور به وجود میآید، فرصت برای آنکه هنرمندان آثار خود را در سطح وسیعتری از جامعه به نمایش بگذارند، فراهم خواهد شد؛ ضمن آنکه اگر تنها این مسابقه گسترهای همچون شهر تهران را به خود اختصاص دهد، ناخواسته آثار و طرحهای آنها از سوی سایر هنرمندان نیز الگو قرار میگیرد.
عضو شورای سیاستگذاری سومین دوسالانه دیوارنگاری شهری تأکید کرد: این دوسالانه در دو بخش اصلی و جنبی به انجام میرسد که بخش اصلی آن همانطور که اشاره شد، به ارزیابی آثاری که طی دو سال اخیر خلق شدهاند، خواهد پرداخت و در بخش جنبی هم که در دو قسمت برگزار خواهد شد، هم مسابقه خواهیم داشت و هم دیوارنگاریهای قدیمی مورد نقد قرار خواهند گرفت.
کفشچیانمقدم ادامه داد: جایگزین کردن دیوارنگاریهای شهری با آثار جدید و ثبت تصاویر دیوارنگارهای قدیمی که با آثار نو جایگزین شدهاند، موجب خواهد شد که در نهایت ما آرشیوی از آثار تجسمی انقلابی را در اختیار داشته باشیم.
دبیر ششمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوان تأکید کرد: در بخش مسابقه این دوسالانه که سه موضوع آیات قرآن کریم، اذکار و روایات اسلامی، رویدادهای زندگی حضرت امامخمینی(ره) و مقام معظم رهبری، یاد و خاطره ایثارگران (شهدا و جانبازان) برای آن در نظر گرفته شده است، باید گفت که این اقدام هوشمندانه و خلاقانه بوده است و در شرایطی که این ذهنیت وجود دارد که آثاری که به مضامین سیاسی و ارزشی توجه دارند، شعاری و فاقد زیباییشناسی هستند، مجال و فرصت به هنرمندان داده شد که در این زمینه به طراحی هنرمندانه بپردازند.
دیوارنگاری دینی و ارزشی، شعاری و فاقد ارزش هنری نیستند
این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: برخی دوستان با این فرض که آثار دیوارنگاری دینی و ارزشی شعاری و فاقد ارزش هنری هستند، همواره این گله را دارند که چه کسانی مجوز برای اجرای این آثار را می دهند؛ در حالی که برای رد ارزش هنری یک اثر ولو با نگاه و محتوایی همچون آن چیزی که در بخش مسابقه این دوسالانه شاهد و ناظر آن هستیم، نیاز به ملاک و معیار است و بدون آسیبشناسی نمیتوان وارد این بحث شد.
وی در پایان افزود: طبیعتاً دیوارنگاری همانند سابق نیست و کارکرد خود را در ابلاغ یک پیام و تبلیغ از دست داده است و بیشتر جنبههای تزئینی و هنری آن مورد نظر است. با این دیدگاه میتوان رویکرد جدیدی نسبت به اجرای محتوای ارزشی و دینی که موضوعات مسابقه این دوسالانه داشت.