جزئیات برگزاری مسابقات قرآن پیام نور در بخش دانشجویان و کارکنان
کد خبر: 2703963
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
رضایی‌کوخدان اعلام کرد:

جزئیات برگزاری مسابقات قرآن پیام نور در بخش دانشجویان و کارکنان

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل فرهنگی دانشگاه پیام نور با اشاره به کیفی‌سازی جشنواره قرآنی این دانشگاه در نوزدهمین دوره، گفت: تلاش کرده‌ایم تا تحولی ویژه در بخش مسابقات کارکنان و اساتید ایجاد کنیم.

فاطمه رضایی‌کوخدان، مدیرکل فرهنگی دانشگاه پیام نور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به آغاز ثبت‌ نام برای نوزدهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه پیام نور از اوایل دی‌ماه، گفت: تاکنون تعداد قابل توجهی از دانشجویان برای حضور در این جشنواره ثبت‌ نام کرده‌اند، علاوه بر این پوستر جشنواره مشخص و بین دانشگاه‌ها توزیع شده است.
رضایی افزود: با توجه به امکانات خوبی که دانشگاه پیام نور مازندران دارد، این دانشگاه به عنوان میزبان مرحله کشوری که اردیبهشت ماه خواهد بود، انتخاب شده است، مراحل دانشگاهی و استانی نیز تا قبل از پایان سال در تمامی واحدها و استان‌ها برگزار خواهد شد.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه پیام نور از راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی این مسابقات به نشانی www.pnuquran19.ir خبر داد و گفت: در این پایگاه اطلاع‌رسانی، تمامی اطلاعات مربوط به مسابقات به مرور بارگذاری خواهد شد و دانشجویان با مراجعه به آن می‌توانند تمامی اطلاعات مربوط به مسابقات و از جمله آیین‌نامه آن را دریافت کنند.

جدا شدن بخش کارکنان و اساتید از بخش دانشجویی
وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار بخش اساتید و کارکنان به طور کلی از بخش دانشجویی جدا شده است، افزود: در نوزدهمین دوره سعی شده است تا بخش کتبی بیشتر دیده شود و سرمایه‌گذاری ویژه‌تری بر روی این بخش داشته‌ایم، به همین خاطر بازه زمانی برای حضور در این بخش و نیز بخش پژوهشی را تمدید و طولانی‌تر خواهیم کرد.

حضور ناظران ویژه در زمان برگزاری مسابقات
مدیرکل فرهنگی دانشگاه پیام نور همچنین از اعزام ناظران به جشنواره در زمان برگزاری مراحل مختلف آن خبر داد و تصریح کرد: با توجه به حضور خوب دانشجویان در جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور امسال برنامه‌ها بر روی کیفی سازی جشنواره متمرکز شده است، بر همین اساس آزمون کتبی را به صورت الکترونیکی و با حضور ناظرانی از سوی دانشگاه برگزار خواهیم کرد.
رضایی‌کوخدان بیان کرد: در بخش شفاهی، تأکید شده است که در تمامی واحدها حتی اگر واحدی دو نفر شرکت‌کننده داشته باشد، باید مسابقات برگزار شود، یعنی اعلام کرده‌ایم که دانشگاه‌ها بدون برگزاری مسابقات، نفراتی را برای حضور در مرحله استانی معرفی نکنند. ناظرانی که برای نظارت بر مسابقات مشخص می‌شوند از بین مدیران فرهنگی و منتخبان سال‌های قبل خواهند بود.
وی همچنین اطلاع‌رسانی به شرکت‌کنندگان از طریق سامانه پیامکی را یکی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته در جهت کیفی‌سازی مسابقات عنوان کرد و افزود: تمام اخبار و اطلاعات مربوط به مسابقات که برای متسابقان لازم است، از طریق پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تلاش برای حضور بیشتر دانشجویان هنرمند در بخش هنری
مدیرکل فرهنگی دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: در بخش هنری مذاکرات خوبی را با اساتید هنری انجام داده‌ایم و فراخوانی را برای اساتید هنر جهت ترغیب دانشجویانشان برای حضور در این مسابقات اعلام کرده‌ایم، تا در این بخش نیز شاهد حضور دانشجویان هنرمند باشیم.
رضایی‌کوخدان همچنین به برگزاری مسابقات در بخش کارکنان و اساتید اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در بخش کارکنان و اساتید جشنواره ملی برگزار نمی‌شود، در انتخاب رشته‌ها دستمان باز است، تلاش داریم تا با استفاده از یک برنامه‌ریزی جامع در انتخاب رشته‌های جشنواره بازتر عمل کنیم، در سال‌های گذشته برای بخش کارکنان و اساتید نیز مسابقات در رشته‌های دانشجویان برگزار می‌شد اما امسال قصد تغییراتی را داریم، به عنوان مثال امسال تحقیق موضوعی را در بخش کارکنان به رشته‌ها اضافه کرده‌ایم.
وی یادآور شد: امسال جزوه‌ای را در رابطه با حفظ موضوعی قرآن کریم تهیه کرده‌ایم که در آن برخی آیات موضوعی و کاربردی‌تر قرآن کریم و همچنین احکام کاربردی جمع‌آوری شده است تا به حول و قوه الهی شاهد یک تحول ویژه در بخش کارکنان و اساتید در این دوره باشیم.

احتمال میزبانی زنجان از بخش کارکنان و اساتید
مدیرکل فرهنگی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: برگزاری بخش کارکنان و اساتید در زمانی جدای از جشنواره دانشجویی خواهد بود، مسابقات مربوط به بخش کارکنان و اساتید بعد از برگزاری مرحله کشوری جشنواره دانشجویی خواهد بود و میزبان آن نیز به احتمال قوی زنجان خواهد بود اما هنوز به طور قطعی مشخص نشده است.

استفاده از تجربیات میزبانی از جشنواره ملی در برگزاری مناسب دوره نوزدهم
وی در ادامه به تجربه‌ای که از میزبانی بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به دست آورده‌اند اشاره کرد و گفت: از این تجربه که بسیار ارزنده بود، امسال در راستای کیفی‌سازی جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور استفاده خواهیم کرد تا شاهد مسابقاتی سطح بالا در نوزدهمین دوره مسابقات دانشگاه پیام نور باشیم.
رضایی‌کو‌خدان در پایان به بخش‌های مختلف این جشنواره در بخش دانشجویی اشاره کرد و گفت: این مسابقات در شش بخش شامل شفاهی، کتبی، پژوهشی، ادبی، هنری و فناوری برگزار می‌شود.
یادآور می‌شود، بخش شفاهی شامل رشته‌های، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ کل، مدیحه‌سرایی و اذان خواهد بود. همچنین بخش کتبی نیز شامل رشته‌های ترجمه و مفردات قرآنی، آشنایی با مفاهیم قرآن، دیدگاه و سیره معصومین(ع)، آشنایی با احادیث و ادعیه و احکام است.
بخش پژوهشی نیز شامل رشته‌های، مقاله قرآن و عترت، نقد و بررسی کتاب و تلخیص کتاب، بخش ادبی شامل رشته‌های، شعر،  داستان‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی، بخش هنری شامل رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، نماآهنگ، عکس، تذهیب، فیلم کوتاه، معرق، پویانمایی و طراحی پوستر و در بخش فناوری نیز شامل رشته‌های، تولید نرم‌افزار و وبلاگ‌نویسی است.

captcha