به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، سلسله نشستهای مطالعاتی آینده فرهنگ ایران با موضوع آیندهپژوهی در شبکههای اجتماعی پیش از ظهر امروز سهشنبه 23 دی ماه با حضور دانیال سمیعی، مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتمالانبیاء گیلان و کارشناس فضای مجازی در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
دانیال سمیعی، مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتمالانبیاء گیلان، با اشاره به تعریف شبکه اجتماعی اظهار کرد: شبکه اجتماعی ساختاری اجتماعی بوده که از گرههایی تشکیل شدهاست که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگیها مانند ایدهها و تبادلات مالی، دوستها، خویشاوندی، لینکهای وب، سرایت بیماریها به هم متصلاند.
وی افزود: نتایج تحقیقات مختلف بیانگر آن است که میتوان از ظرفیت شبکههای اجتماعی در بسیاری از سطوح فردی و اجتماعی به منظور شناسایی مسائل و تعیین راه حل آنها، برقراری روابط اجتماعی، اداره امور تشکیلاتی، سیاستگذاری و رهنمونسازی افراد در مسیر دستیابی به اهداف استفاده کرد.
تأثیر شبکههای اجتماعی در سیاستگذاری گردشگری
این کارشناس فضای مجازی با اشاره به تأثیر شبکههای اجتماعی در سیاستگذاریهای گردشگری گفت: نتایج مطالعات در حوزه سیاستگذاری گردشگری نشان میدهد، شبکههای اجتماعی به واسطه تأثیرگذاری روی متغیرهای رفتاری بر جذب گردشگران خارجی به مقاصد گوناگون تأثیرگذارهستند و میتوان از این شبکهها به منظور شکلگیری اعتماد و کاهش ریسک تصمیمگیری کاربران در انتخاب یک مقصد خاص گردشگری بهره گرفت.
سمیعی با اشاره به نظر «مارک زاکربرگ» در مورد فیسبوک گفت: فیسبوک تنها و قدرتمندترین ابزار کنترل مردم است که تا کنون اختراع شده است.
آیندهپژوهی مشتمل بر الگوهاست
وی ادامه داد: آیندهپژوهی مشتمل بر مجموعه تلاشهایی است که با واکاوی منابع، الگوها و عوامل تغییر یا ثبات، به تجسم آیندههای بالقوه و برنامهریزی برای آنها میپردازد. آیندهپژوهی بازتاب دهنده چگونگی زایش واقعیت «فردا» از دل تغییر (یا ثبات) «امروز»، است.
مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتمالانبیاء استان گیلان با اشاره به پیشرانهای فناوری گفت: فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات، فناوری شناختی، فناوری ژنتیک و فناوری روبوتیک از جمله فناوریهای پیشتاز هستند.
وی افزود: برنامه مؤسسه روسیه 2045 برای دستیابی به یک جهان هولوگرامیک (مجازی) جهت حیاط کامل مجازی انسان تحت عنوان پروژه آواتار است که در این زمینه بررسیهای بسیاری انجام دادهاند.
چالشهای فناوری پیش رو
سمیعی با اشاره به چالشهای فناوری پیش رو گفت: یافتن منابع جدید انرژی، ساخت اساسی جدید برای معماری وحمل ونقل، توسعه تواناییهای شناختی بشر، پالایش هوش مصنوعی ورابطهای مغز – رایانه، شبیهسازی سامانههای مجتمع، ساخت روباتهای انساننما و اورگانهای سایبری، توسعه مسائل مربوط به کنترل و مدیریت و یافتن راه، جهت انتقال شخصیت به یک حامل مصنوعی از جمله چالشهای فناوری پیش رو به شمار میروند.
وی به کاربردهای تحلیلهای شبکههای اجتماعی اشاره کرد و گفت: شناسایی پارامترهای تأثیرگذارمحتوایی در رسانههای اجتماعی، شناسایی پارادایمهای حاکم رسانهای و منبع آنها، پیشبینی رفتار رأسهای شبکه اجتماعی از طریق تحلیل روند دادههای حاصل از تحلیل محتوا و تحلیل شبکه اجتماعی و دسترسی به دادههای انبوه جهت انجام پژوهشهای حوزه ناهوشیاری جهانی از جمله این کاربردها به شمار میرود.
سمیعی اظهار کرد: برای رویارویی با دادههای انبوه باید زیر ساختهایی نظیر شبکه های اجتماعی، سامانه های محتوا محور را در کشور پیاده سازی و توسعه داد. همچنین باید از ابزارهای تحلیل دادههای نا پارامتریک و همچنین تحلیل محتوا نظیر خزندههای وب و همچنین تحلیل شبکه اجتماعی جهت مدلسازی دادههای انبوه بهره جست.
ضرورت سرمایهگذاری برای آشنایی با ادبیات هوشیاری جمعی
وی ادامه داد: جهت آشنایی با ادبیات هوشیاری جمعی نیاز به سرمایهگذاری بر روی پژوهشهای بنیادی با رویکرد شناسایی عوامل هوشیاری جمعی است.
مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتمالانبیاء استان گیلان تصریح کرد: پس از نظریه تافلر (موج سوم) با عنوان پیدایش عصر اطلاعات و گذر از دوران کشاورزی و صنعتی، با پیشرفت در علوم وفنآوری اطلاعات، نوع، میزان و نحوه تعاملات در جامعه بشری دچار تحولات شگرفی شده است که در این بین شبکههای اجتماعی میتوانند با تبدیل سرمایه فردی به سرمایه اجتماعی موجب تحرک اجتماعی شوند. لذا طراحی مدلهای راهبردی جهت هدایت این فرایند می توان موجب تحرکات اجتماعی مثبت شد.
فیلترینگ راه را به روی آیندهپژوهی میبندد
سمیعی با اشاره به موضوع فیلترینگ گفت: فیلترینگ سبب میشود که ما نتوانیم دادههای موجود در شبکههای اجتماعی را بررسی کنیم و ندانیم که چه دادههایی در این شبکههای اجتماعی رد و بدل میشود. قطعا فعال فضای مجازی بدون فیلترشکن کار نمیکند و هر فعال مجازی در سیستم خود یک فیلترشکن دارد. بنابراین با فیلترینگ راه به جایی نخواهیم برد.
وی افزود: کشور چین شبکه اجتماعی فیس بوک را فیلتر کرد و شبکه اجتماعی را با توجه به سیاستهای فرهنگی و بومی خود به نام کیوکیو طراحی کرد و بسیار هم موفق شد و هماکنون شاهد حضور کاربر چینی در فیس بوک نیستیم.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: ما در حوزه شبکههای اجتماعی به واسطه فیلترینگ بیشتر خرابکاری کردهایم و نتوانستهایم جایگزین خوبی را برای فیس بوک در کشور ترتیب دهیم. راه حل درست این است که فضا را به خوبی بشناسیم و با ادبیات این فضا آشنا باشیم. باید در شبکه مجازی نفس کشید تا بتوان برای آن برنامهریزی کرد.