کد خبر: 2718264
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
موسوی‌هوایی عنوان کرد:

ضرورت فرهنگ‌سازی برای ایجاد شبکه اجتماعی قرآنی

گروه فضای مجازی: معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در بخش ایجابی باید استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی را برای کاربران فرهنگسازی کنیم که یکی از راه‌های فرهنگسازی ایجاد شبکه‌ اجتماعی قرآنی است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدجواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ماهیت شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: ابتدا باید شبکه‌های اجتماعی را نسبت به ارزش‌های موجود جامعه ارزیابی کنیم و در ادامه این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که شبکه‌های اجتماعی با ارزش‌های انسانی و فطری، ارزش‌های اسلامی، قرآنی و انقلابی، مغایرت دارند یا ندارند و یا می‌توانند ابزار خوبی برای‌مان باشند یا نه.
وی افزود: اگر نتایج تحلیل و ارزیابی‌مان از شبکه‌های اجتماعی منفی بود، باید به دو نوع چاره‌جویی روی بیاوریم که می‌توان به چاره‌جویی سلبی و ایجابی اشاره کرد.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: چاره‌جویی سلبی معمولا موفقیت‌آمیز نیست، مگر در مسائل بسیار خطرناک همچون ترویج مسائل جنسی خلاف، ترویج خشونت‌های آنچنانی که باید به صورت سلبی برخورد شود؛ البته باید بخش ایجابی فرهنگ هم کار شود. این امر به مثابه میکروبی می‌ماند که وارد بدن فرد می‌شود و ما پس از پس از آنکه میکروب وارد بدن شد سعی می‌کنیم که به بیمار تقویتی بزنیم که عملا این کار شدنی نیست.
وی بیان کرد: در بخش سلبی هم پلیس فتا می‌تواند وارد شود که البته تا کنون هم کارهای لازم را انجام داده است.
ضرورت بخش ایجابی در شبکه‌های اجتماعی
حجت‌الاسلام موسوی هوایی اظهار کرد: در بخش ایجابی باید استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی را برای کاربران فرهنگسازی کنیم. یکی از راه‌های فرهنگسازی ایجاد شبکه‌ اجتماعی قرآنی توسط خبرگزاری ایکناست؛ یعنی خبرگزاری ایکنا همه قرآنیان کشور و علاقمندان به حوزه قرآن را جذب کند و بر مبانی صحیح اسلام و انقلاب تولید محتوای قرآنی کنند.
وی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی هم می‌تواند چنین شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. هر اندازه چنین شبکه‌های اجتماعی بیشتر شود می‌توانیم خرده فرهنگ‌های خطرناک را تبدیل به سلائق مختلفی در جامعه کنیم که تحت عنوان صراط مستقیم است.
حجت‌الاسلام موسوی‌هوایی اظهار کرد: کاربران باید به درک برسند که در ساعت و زمان مشخصی از تکنولوژی استفاده کنند. در چندوقت اخیر بسیاری از زوجین به دلیل استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی دچار مشکلات بسیاری بودند که این مشکلات سبب جدایی‌شان می‌شد و یا امروزه به جای صحبت‌کردن و گفتمان از ابزار وایبر استفاده می‌کنند.
ارتباطات انسانی نباید به ارتباطات مجازی تبدیل می‌شود
وی افزود: ما به هیچ وجه نباید ارتباطات انسانی حقیقی از جنس ارتباطات فطری و طبیعی را به ارتباطات مجازی تبدیل کنیم، مگر آنکه هیچ چاره‌ای جز این نداشته باشیم. همچنین اگرفرزند‌مان یا یکی از اعضای خانواده‌مان در آنسوی مرزها زندگی می‌کنند، هر اندازه ارتباط‌مان طبیعی‌تر باشد بهتر است که یکی از این ارتباطات طبیعی مسافرت است.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر ار ارتباطات طبیعی، شنیدن صدای یکدیگر که همان تلفن است. همچنین صوت و عکس ارتباطات میان فردی را تقویت می‌کند. ارتباطات عاطفی و طبیعی انسانی  به ویژه ارتباطات خانوادگی برتر است و این ارتباطات باید بیشتر در فضای حقیقی انجام شود تا اینکه در فضای مجازی شاهد این ارتباطات باشیم.
وی افزود: ما باید فضای مجازی را کنترل کنیم و یکی از راه‌های کنترل آن مدیریت زمان است. ما باید رسانه را مدیریت کنیم نه آنکه رسانه ما را مدیریت کند. متأسفانه بیشتر اوقات رسانه‌ها مردم را مدیریت می‌کند.
ضرورت برنامه‌ریزی مشخص برای استفاده از فضای مجازی
حجت‌الاسلام موسوی‌هوایی اظهار کرد: ما باید خودمان برنامه‌ریزی مشخصی برای استفاده از فضای مجازی داشته باشیم چراکه جهان پیش رو جهان انفجار اطلاعات و ارتباطات است. ما باید به نحوی حرکت کنیم که آموزه‌های دینی در این میان ذبح و فراموش نشود که اگر فراموش شود، انسان فراموش می‌شود و در نهایت ارتباطات انسانی رو به فراموشی می‌رود و روابط غیرانسانی و سپس روابط شیطانی حاکم خواهد شد.
وی بیان کرد: جهان ضداسلام  به گونه‌ای طراحی می‌کند که همه اتفاقات و فعالیت‌ها در بعد حاکمیتی فرهنگ خود باشد یعنی همه چیز مبتنی بر تفکر آمریکایی شود و مردم دیگر کشورها ذلت‌پذیر باشند. این طرح برخلاف آنچیزی است که رهبران الهی و دینی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند. آنها با نقشه‌های‌شان می‌خواهند بر خلاف این موضوع حرکت کنند و ما باید فضای مجازی را با مدیریت زمان به نفع این تفکر بدست بیاوریم.

captcha